Advertenties


Airco koelt bijna niet meer

Gestart door MarcN, 31 maart 2017, 19:14:57

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

MarcN

Ik had al een tijdje het idee dat mijn climate control niet meer goed werkte. Nu tijdens het warme weer van de afgelopen dagen is het helaas duidelijk; Hij koelt niet meer zoals het hoort.

Ik heb de auto al uitgelezen maar er komen geen foutcodes naar voren. Volgens de onderhoudshistorie is de airco in oktober 2016 nog bijgevuld en heeft het heeft vanaf aankoop van de auto ook gewerkt. Wanneer ik nu de climate control op low zet heb ik het idee dat hij nog wel heel licht koelt. Ik hoop natuurlijk dat het iets simpels is zoals een lekkende slang of misschien is de condensor geraakt door een steentje.

Zijn er dingen die ik zelf nog eventueel eenvoudig kan controleren voordat ik naar een aircospecialist ga? Of beter gewoon eerst een aircocheck laten uitvoeren en dan verder kijken?

mark29

Als jij een uvlamp en een uv bril hebt, kan je het zelf.
De dealer heeft vaak ook acties, gratis airco controle. Als er nu geen actie is, zal die controle ook vast niet duur zijn.

Als hij bij de vorige keer gevuld is met uv, zou je nou met lekkage dat moeten zien met die lamp en bril namelijk.
Er zal we lekkage zijn in de condensor. Dat komt vaak voor.
Af en toe een leiding. Die lange leiding naar schutbord heeft ook 1 aftakking erg lastige leiding om te vervangen.

Maar goed, 9 van de 10 keer is het de condensor die lekt.

MarcN

Helaas heb ik geen UV lamp, maar ik heb vandaag even goed met een LED lamp achter de bumper gekeken en de condensor ziet er aardig mishandeld uit. Dit is ook niet zo vreemd met die grote openingen onderin de grille. De kans dat de condensor door een steentje is geraakt is dus vrij groot. Rechts onderin de condensor lijken vrij verse beschadigingen te zitten en ik gok dat hij daar lek is.

Ik heb inmiddels een adres in de buurt gevonden waar ik eventueel terecht kan voor een gratis controle, maar ik vind het een beetje l*llig om alles te laten controleren en dan vervolgens te zeggen 'Ik vervang het zelf wel'.

Aan de hand van de beschadiging die ik vandaag gezien heb en jouw ervaring dat het vaak de condensor is, ga ik deze eerst maar eens vervangen. Ik heb in Duitsland een Nissens condensor inclusief droger voor een mooie prijs kunnen kopen dus die gok durf ik wel te nemen. Ook heb ik meteen gaas besteld om de grille dicht te maken.

Volgend weekend maar weer noodgedwongen klussen dan. Had ik niet verwacht zo snel na aanschaf van deze auto :q

mark29

Ik wil niet onaardig doen. Maar je wilt voor de deur de aircoleiding los trekken? Druk zal er nog wel opzitten.
Advies wel leeg laten trekken nog en daarna vullen. Voordat alles groen word, dan lijkt daarna alles een lekkage  :x
Owja en niet vergeten een pakkingsetje te bestellen van de o ringen. deze even insmeren voor je de boel monteerd, voor je het rubber beschadigd bij het droog erin drukken, net als thuis o-)

gjcvro

hier ook gehad, 1mnd na aankoop aircocheck laten doen. te weinig koelmiddel, en de condensor ziet er niet heel fris meer uit. Renault hanteerde een coulance van 40% onder de 1,5 ton.

MarcN

@mark29 Hmm ik dacht toch al lek, dus ook geen druk meer 8)7 Dan ga ik van de week toch maar eens langs die aircospecialist met de vraag of hij enkel wil legen/vullen. Die condensor zelf bestellen en monteren scheelt namelijk best wat geld en daarnaast vind ik het ook altijd wel leerzaam om dingen zelf te doen. Bepaalde dingen moet je uiteraard aan de specialisten overlaten ;) Bij Nissens worden de O-ringen meegeleverd als het goed is.

@gjcvro Balen! Bij mij ongeveer na 2 maanden, maar de auto is uit 2012 dus ik heb gewoon pech dat het nu bij mij gebeurd. Helaas zit ik al over die 150000 km heen (diesel) en een coulance van 40% is bij Renault waarschijnlijk alsnog een aardig bedrag waar je eigenlijk niet op zit te wachten kort na aanschaf van een auto.

appie

Waarom kopen steeds meer mensen een auto zonder garantie? Zelf al 2 x meegemaakt dat er binnen een half jaar wat aan de hand was wat kostbaar was om zelf te doen(Laguna met dashboard op de hobbel en een megane met voorwiel ophanging probleem) Alle 2 waren nog geen 4 jaar oud bij aankoop en dealer onderhouden.

gjcvro

't is gewoon een gok. garantie op motor en bak was 500 extra, meer garantie 1500 extra.
voor 1500 kun je best wat repareren. we hadden ook geteld op een distri wissel, maar dat werd nog wel netjes voor de aflevering gedaan. soms zit het mee, soms tegen.

MarcN

#8
Precies wat gjcvro aangeeft. Een half jaar Bovag garantie zou in mijn geval 1000 euro extra kosten. Natuurlijk is het op dit moment even balen dat ik zo kort na aanschaf alweer kosten moet maken, maar onder aan de streep blijf ik ruim onder die 1000 euro. Er kan de komende maanden nog meer defect gaan, maar dat is de gok die je neemt.

De vraag is sowieso in hoeverre een condensor onder garantie valt omdat het misschien ook als slijtage onderdeel gezien kan worden. Ik heb bij aankoop de auto zo goed als mogelijk nagelopen en er bewust voor gekozen om geen Bovag garantie te nemen. Mij hoor je nu dus verder ook niet klagen ;) Aankomend weekend ga ik gaas in mijn grille monteren, de condensor in Duitsland ophalen en dan binnenkort even bij de aircospecialist langs om te vragen of hij me kan helpen.

mark29

Om even terug te komen, op dat leeghalen.
Ook al is het systeem te leeg om te werken, kan er vaak nog een 3 kwart van de vulling in zitten namelijk, dan werkt de pomp namelijk al niet meer.
Trek je de slang dan los, zit je onder de koelmiddel, en geef jij groen licht de komende week.

Wat je wel kan doen, de servicenippel, dopje eraf halen, zie je een ventiel zitten, als je deze indrukt met een fitting schroevendraaier, houd er een doek boven! Dat je niet je gezicht vol sproeit! Als je die kort indruk voel je er druk op zitten als er druk op het systeem zit, en sproeit zo de vloeistof omhoog.
Voel je totaal geen druk, dan is het systeem wel zo goed als leeg. Maar nog, vaak na het leegzuigen staat er vaak nog steeds restdruk op.
Dus tijdens demonteren, boutje leiding eruit, doek eromheen en dan voorzichtig de leiding uit de aansluiting wiebelen. Om ongelukken te voorkomen.


Aantal jaar geleden moest ik eens een drukcontact vervangen van een clio 3, normaal haal je een drukcontact los met sleuteltje 14 en en gebeurt er niks, draai je los, 2 seconden een psssst en dan sluit het balletje de boel af. Dus leeghalen en vullen onnodig.
Bij die clio dus zat er een verlengstukje tussen, ongemerkt draaide dus die verlengstuk los, ik had het niet in de gaten, gauw gauw snel ff doen einde dag, en ongemerkt draai ik dus een gevuld systeem open. kwam alleen het contactje en bleef het verlengdeel zitten was er niets aan de hand.
Het kwam er met geweld uitgespoten hahaha, ik kan er nu om lachen, maar zoiets kan ongelukken veroorzaken, ik droeg toen nog netjes overall die was helemaal groen, mijn kist was helemaal groen, die kon meteen maar op de wasplaats schoon gespoten worden, en gelijk naast de brug was een muur met een houten deur daar zie je nu nog vlekken op.
Iedere leerling die ik uitleg wat de gevaren zijn, laat ik die vlekken nu nog zien. Begrijpen ze meteen wat er kan gebeuren, en hoe je in luttele seconden ongewenst een groene hulk kan worden.
Nu gebeuren er in elk bedrijf wel eens domme dingen, meeste mensen zeggen er niets over uit schaamte, mij boeit dat niet, in zoveel jaar kan er altijd iets gebeuren, en dit is een mooi voorbeeld wat er kan gebeuren.

Fluppie

( hoe je in luttele seconden ongewenst een groene hulk kan worden.)

:lmao:

appie

Wat betreft geen garantie is ook niet negatief bedoeld maar volgens mij bij een bovag garage verplicht te geven bij aankopen van boven een bepaald bedrag.

gjcvro

Kan, maar er is heel veel keuze naast de BOVAG garages.

BadEend

Als ze duidelijk maken dat het om een zogenaamde meeneemprijs gaat hoeven ze geen garantie te geven. Is dus afhankelijk onder welke voorwaarden je een auto koopt.

duckie1098

Waar kun je dat gaas kopen?Heb hier al eens in de buurt gevraagd, Hoogeveen, maar helaas.

Groetsels,

Ben

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev