Advertenties


Onderblok revisatie

Gestart door Nosmo, 23 maart 2017, 19:21:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Nosmo

Hallo forumleden.

Helaas is deze renault mij niet zo goed gezind......

Twee weken geleden komt mijn vrouw met de auto thuis aan en zegt dat hij ineens een rare ratel heeft bij het gas geven.
Ik naar buiten en even luisteren en een stukje rijden. De ratel was er ook als ik de auto in zijn vrij had staan en mijn koppeling in had dus de versnellingsbak had ik zelf vrij snel uitgesloten. Je hoorde dat het niet goed was maar dacht zelf dat het misschien een van de verstuivers was. Ik naar de renault dealer gereden om de auto daar even te laten uitlezen.
De monteur ging ook even mee voor een proefrit en hij dacht in eerste instantie hetzelfde als ik, niet de versnellingsbak maar eventueel een verstuiver. Auto naar binnen en afwachten. Toen kwam hij met het nieuws dat het waarschijnlijk de krukaslagers of drijfstanglagers waren omdat in de storingslijst niets stond aan fouten. Ik heb mijn monteur het blok laten open maken en de krukas etc laten controleren en hierbij geconstateerd dat de lagers van de krukas "versleten" waren. We waren er gelukkig wel snel bij. Op internet even op onderzoek gegaan of er meerdere problemen zijn met dit type blok (k9k)......ja dus. Ik heb mijn renault met ongeveer 150.000km op de teller gekocht en toen gelijk de distributie riem, pully's en waterpomp laten vervangen. Tevens gelijk een oliewissel laten doen (doe ik om de 15000km ipv 30000km)en er staat nu 180000km op de teller maar ik denk dat de vorige eigenaar hier niet zo pietluttig in was. Op dit moment rijd ik met verzwaarde lagers rond en de ratel is weg en voel niets geen problemen maar voor de veiligheid laat ik binnenkort wel een blok revisatie doen door een gespecialiseerd bedrijf. Krukas laten reviseren en overmaatse lagers erin, de hele set laten nameten, gelijk een nieuwe koppeling omdat hij toch open ligt etc. Als ik van te voren geweten had wat de veel voorkomende problemen zijn met dit type blok had ik er bij aanschaf al voor gekozen om er preventief verzwaarde lagers in te laten leggen.  Wordt vervolgt
•Als een man de portier van zijn auto voor zijn vrouw openhoudt kan je 2 dingen bedenken, 1 zijn vrouw is nieuw of 2 zijn auto is nieuw.

Auto Historie: Golf GTI, Mazda 626, Matra Murena 2.2, Nissan 200sx 1.8i Turbo, Alfa 156 1.8 TwinSpark, Seat Toledo 1.6i, Renault Megane Grand Tour 1.5dci

mark29

Na ca 2007 ongeveer kwam die bijna nooit meer voor. Dus moet er haast wel met te weinig olie zijn gereden.
Revisie zou ik niet aan beginnen. Gewoon een ruil motor regelen en alles overschroeven.
Goedkoper, minder werk, en erna minder risico. Ivm alles wat op elkaar ingesleten is, vaak lopen nieuwe drijfstanglagers er later weer uit.

Was pas hier ook een topic van een eigenwijze die deed toch revisie en paar maanden later weer kapot.

Nosmo

#2
Okay maar je weet natuurlijk ook niet hoe er met een ruil motor is omgegaan, misschien wel hetzelde als de vorige eigenaar van mijn auto. Daar heb je dus ook geen garantie op. De bevriende garage waar ik mijn auto laat repareren heeft hele goede contacten met het revisatie bedrijf en die zeiden dat ze dit type blok vaker hebben met hetzelfde probleem. Als ze een k9k ruilblok uit een schade auto krijgen zetten ze er zelf standaard al verzwaarde lagers in. Voor die revisatie en koppeling etc en werkuren ben ik ongeveer €1600 totaal kwijt en voor een nieuw blok alleen al ben ik €1600 kwijt. Het blijft een moeilijk besluit omdat het in beide gevallen nooit zeker is. Ze geven wel de garantie dat als het blok uit revisatie komt hij perfect in orde is en alles weer goed is.
•Als een man de portier van zijn auto voor zijn vrouw openhoudt kan je 2 dingen bedenken, 1 zijn vrouw is nieuw of 2 zijn auto is nieuw.

Auto Historie: Golf GTI, Mazda 626, Matra Murena 2.2, Nissan 200sx 1.8i Turbo, Alfa 156 1.8 TwinSpark, Seat Toledo 1.6i, Renault Megane Grand Tour 1.5dci

mark29

Ik zou geen blok willen waar niet de originele lagers in zitten, en ja de k9k noemden we k9### eerst, zal wel weg gepiept worden hier denk ik maar goed.
In de megane 2 een drama, maar na de facelift, stukken beter, die van de megane 3 gaan bijna nooit kapot.
Wat wel voorkomt zijn oliepomp problemen, opgeblazen oliefilters als gevolg. Dat zie je wel zo en nu dan, heeft de klant het snel door, lampje op dashboard, stoppen en uitzetten, dan is het gewoon oliepompje vervangen, nieuwe olie en oliefilter erop, lekkage reinigen en weer verder rijden.

Ik heb het vaker in de werkplaats gezien en online, even de krukas opschuren en nieuwe lagers erin is leuk voor foute handelaren om de auto door te verkopen, maar ellende na een periode.
We hebben via het werk geregeld andere motoren ingebouwd, via sloperijen allemaal frisse blokken, en komen vaak uit jonge schadeautos, maar ook veel gloednieuwe autos die tegenwoordig rechtsstreeks door gaan naar sloperijen.
Die sloperij kan je ook garantie geven.

mark29

Owja je moet even weten welk indice nummer je hebt, bijvoorbeeld k9k 646.
Daar kunnen wat verschillen inzitten namelijk, als is het vaker gewoon de boel domweg over schroeven.
Heb je een indice nummer ook, kan je op onderdelenlijn kijken namelijk.

mark29

Lees dit topic eens door, voor mij is het, vat het niet gek op, maar leedvermaak zulke eigenwijze mensen, ik kan erom lachen.

http://www.meganeclub.nl/fora/index.php?topic=20932.0

Voorbeeldje van alleen iemand op dit forum al.

Ik heb net even op onderdelenlijn gekeken, er staat een hele rits motoren op die onder de ton gelopen hebben voor rond de 1000 euro. En voor paar honderdjes meer hebben ze nog onder de 30k gelopen. Mocht het nodig zijn gelijk ff nieuw riempje erop knopen, boel over schroeven, verstuivers over zetten of de nieuwe invoeren met de computer, anders start die niet.
Succes ermee, ik bemoei me er verder niet meer mee.
Hoop geld inzetten op onzekerheid of gelijk klaar zijn, ik had de keus zo gemaakt, geld ben je zowiezo kwijt.

Nosmo

#6
Ik snap jou zeker en zit ook op onderdelen lijn te kijken, het blok wat ik nodig heb zit op €1250 zonder de turbo en dat blok heeft 106000 km gereden. Zeker een optie! maar bij die blokken van € 1000 moet je echt alles overzetten omdat die helemaal kaal zijn.
•Als een man de portier van zijn auto voor zijn vrouw openhoudt kan je 2 dingen bedenken, 1 zijn vrouw is nieuw of 2 zijn auto is nieuw.

Auto Historie: Golf GTI, Mazda 626, Matra Murena 2.2, Nissan 200sx 1.8i Turbo, Alfa 156 1.8 TwinSpark, Seat Toledo 1.6i, Renault Megane Grand Tour 1.5dci

mark29

https://www.onderdelenlijn.nl/auto-onderdelen-voorraad/magazijn/motorcode/k9k/onderdeel/motor/

Ik zag je pm net.
Let erop dan een k9k motor van 2003 anders is dan een van 2010 om maar iets te noemen, maar die van de laatste jaren zijn grotendeels kaal gezien vrijwel gelijk, maar de opbouw verandert wel wat, passende inlaatbuizen voor een clio, kangoo, twingo enz.
Dus een kale motor en dan alles over schroeven is vaak wel nodig, ook al krijg je een motor met componenten erbij, die zijn niet altijd hetzelfde.
Wel of niet interessant kan zijn of je de oude motor in kan leveren of je dat een voordeel op levert, dat wisseld ook wel eens. Als statiegeld zien ze dat dan.
De moderne sloperijen hebben tegenwoordig erg veel jonge autos staan met weinig kilometers, het idee van oude rommel en opgestapelde autos zie je bijna niet meer eigenlijk.

Handigste is om een motor te hebben van een megane dus, met zelfde bouwjaar en indice nummer, houd je van puzzelen, doe je wat huiswerk en heb je dialogys, dan kan je ook uitzoeken welke je van een clio, kangoo enz kan plukken wat je bereik vergroot snap je? En in prijs kan schelen.

Nosmo

Toch maar even een zoekertje geplaatst op onderdelenzoeker en wat betere aanbiedingen gehad als dat er online staan.
Voor een blok met maar 50071km op de teller, helemaal compleet incl turbo,verstuivers, brandstofpomp etc kreeg ik een aanbieding voor € 900 ex btw.
Dit blok heeft dezelfde motorcode als die ik heb en is dus bijna 1 op 1 over te zetten.
Mijn besluit staat hiermee dus wel vast en dat is dat ik voor een ruilblok ga ipv mijn huidige blok te laten reviseren. Nu zit ik nog wel met het volgende....zou het verstandig zijn om er vooraf toch verzwaarde lagers in te zetten of heeft dit totaal geen zin??
De informatie die ik van verschillende personen krijg is zo uiteenlopend maar de meeste zeggen dat dit wel verstandig is om te doen omdat dat gewoon een zwak punt is in dit type blok.
Ik hoor het graag van jullie..  --
•Als een man de portier van zijn auto voor zijn vrouw openhoudt kan je 2 dingen bedenken, 1 zijn vrouw is nieuw of 2 zijn auto is nieuw.

Auto Historie: Golf GTI, Mazda 626, Matra Murena 2.2, Nissan 200sx 1.8i Turbo, Alfa 156 1.8 TwinSpark, Seat Toledo 1.6i, Renault Megane Grand Tour 1.5dci

mark29

Dat was zwak in de eerste generatie k9k.
Nu niet meer.
Maar verzwaard of niet verzwaard, als je de olie niet op peil houd loopt het zowiezo kapot.
Ik zeg niks aan doen, en gewoon stipt zijn met onderhoud, rn tussen door geregeld peilen en op peil houden.
En goede kwaliteit 5w30 olie erin gooien, dan kan die zo 3 4 5 ton lopen.

Nosmo

Update:    Toch wat hulp nodig van de experts.

vrijdag een bijna nieuw gebruikt blok gehaald (ongeveer 28.000km op de teller uit 2013) voor mijn renault.
Ik ben zoals boven aangegeven toch voor een ander blok gegaan na het krukas lager probleem.

Dit weekend is mijn blok overgezet maar nu hebben de monteurs problemen dat de auto niet start en het blok alleen maar
heen en weer schud. Er zitten nieuwe verse vloeistoffen in, nieuwe distributie riem etc. Het blok is een k9k636, dezelfde als
die er bij mij inzat. Deze was 1 op 1 om te bouwen.
Alles meerdere malen ontlucht, en 3 x nagekeken of er toch geen stekkertjes verkeerd zaten maar mocht niet baten.
Hij geeft alleen in het rood aan dat er risico op motorschade is maar verder zijn er geen storingen in het systeem te zien.

Ik heb er wel een filmpje van maar weet niet hoe die hier te plaatsten.


•Als een man de portier van zijn auto voor zijn vrouw openhoudt kan je 2 dingen bedenken, 1 zijn vrouw is nieuw of 2 zijn auto is nieuw.

Auto Historie: Golf GTI, Mazda 626, Matra Murena 2.2, Nissan 200sx 1.8i Turbo, Alfa 156 1.8 TwinSpark, Seat Toledo 1.6i, Renault Megane Grand Tour 1.5dci

mark29

En die monteurs hebben hem ook al uitgelezen met een clip?
Dan zien ze gelijk waarom die niet loopt namelijk.

Maar goed, vaak is het zo dat er vergeten word om nieuwe verstuivercodes in de computer in te voeren, en dan loopt hij inderdaad niet. Hebben ze geen beschikking over een clip, zorg dat die geregeld word, of even naar de renault dealer brengen die auto, die lossen het waarschijnlijk zo op.

mark29

Stukje hierboven in het topic gaf ik ook aan van de verstuivers lees ik nu net.

Nosmo

Even een update,

Vandaag is er iemand bij het blok geweest om hem helemaal opnieuw in te lezen.
Het blok loopt nu als een zonnetje en ik ben er op het moment ook erg tevreden mee.

De komende 1000 km rustig het blok opnieuw inrijden en ik doe nog een kleine beurt
na ongeveer 2500 km zodat alles weer helemaal zuiver is. (olie en filters etc.)
Dit was het advies van het bedrijf waar het blok vandaan komt en van de garage waar ik hem
heb laten inbouwen.
Nu maar hopen dat dit blok mij beter gezind is.... :q
•Als een man de portier van zijn auto voor zijn vrouw openhoudt kan je 2 dingen bedenken, 1 zijn vrouw is nieuw of 2 zijn auto is nieuw.

Auto Historie: Golf GTI, Mazda 626, Matra Murena 2.2, Nissan 200sx 1.8i Turbo, Alfa 156 1.8 TwinSpark, Seat Toledo 1.6i, Renault Megane Grand Tour 1.5dci

mark29

Was dus inderdaad de verstuivercodes inlezen.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev