Advertenties


Megane start niet.. aantal dingen al vervangen.

Gestart door LecoQ87, 11 maart 2017, 20:23:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

LecoQ87

Beste leden,

Sinds vrijdag start de megane  opeens niet meer..
- Accu vervangen 2016 augustus
- bdp sensor vervangen en oude schoongemaakt en ook geprobeerd. ( dit weekend )
- klopsensor vervangen ( dit weekend )
- auto uitgelezen geen meldingen. ( geen fouten )
- startmotor vervangen ( dit weekend )
- zowel bougies als Bobines vervangen ( dit weekend )
- zekeringen bij accu schoongeschuurd ( dit weekend )
- massa punt blok schoongeschuurd + het punt op ( dit weekend )schutbord. ( dit weekend )
- dynamo schoon geschuurd bij aansluitingen. ( dit weekend)
- mapsensor schoongemaakt.
- stappen motor vervangen ( 2016 ) ook de oude schoongemaakt en geprobeerd.
- inlaatspruitstuk pakkingen 2016 december + gasklephuis pakking vervangen 2016 + laten reinigen.
- bougie in penbobine op hijs punt gelegd en gekeken of die vinkt. . Helaas geen vonk..

Heeft iemand enig idee waar ik verder naar kan zoeken?

De onderdelen zijn nieuw vervangen ( niet van de sloop ) echt uit de winkel nieuw.

mark

Heb je bij de draden van de bdp sensor wel weer het juiste draadje aan het juiste draadje gesoldeerd?
Want als je die verkeerd hebt, kun gaan zoeken wat je wilt. maar je zult dan nooit een vonk krijgen.  ;)

Jacques

"bougie in penbobine op hijs punt gelegd en gekeken of die vonkt"
Penbobine moet volgens mij bij het testen ook met de massa worden verbinden. Dus een M6 erdoor en met een draadje aan de massa verbinden. (hoogspanningsspoel loopt via de massa)

mark29

Veel dingen vervangen zonder een diagnose?
Gaat de motor wel of niet rond?
Gaat hij rond en slaat die niet aan?
Even specifiek zijn, maakt een wereld van verschil, en weet je meteen dat die startmotor voor niks vervangen is als de motor gewoon rond draait.
Indien motor draait, startvergrendelingslampje uit?
Brandstofdruk op de galerij? Ja? Is het iets anders, zo nee kijken waarom enz enz
Welke metingen heb je gedaan?
Klinkt de motor niet compressieloos? Niet dat de riem eraf ligt en jij dat niet hoort en ondertussen vanalles voor jan doedel vervangt.

Om wat voor motor gaat het?

LecoQ87

Als eerste bedankt voor de snelle reacties.
De motor draait inderdaad netjes rond ( de oude startmotor zat compleet vast ) en heb voor de bobine inderdaad met de m6 met een nieuwe bout een massa kabeltje gemaakt naar de min-pool. Op het blaadje van de bdp sensor kon ik niet echt duidelijk zien welke op welke moest. De nieuwe sensor heeft roze en groen.. De kabels van de auto waren roze en geel. Ik heb de roze op roze gesoldeerd en de gele op de groene.. leek me het meest kloppen. Over de Diagnose : Ik kreeg van de Renault te horen dat het niet vonken in meerdere factoren kan zitten,  met uitlezen kwam niks naar voren ( bosch ) uitlees apparaat.

Ik ga vandaag de solderingen los halen van de bdp-sensor en andersom solderen. Kijken of dit een beter effect geeft.
Wat ik ook raar vind is dat ik bij de rode knop keek bij het schutbord. De stekker was eruit getrokken en zag ik een paperclip doorverbonden zitten de stekker..

LecoQ87

Uuhm over de metingen :

- de zekeringen bij accu gecontroleerd of die spanning kregen, zoja of die het ook doorgeven. Dit gaat toch nog toe goed..
- penbobines zoals omschreven met kabeltje naar min-pool krijgen geen spanning. De stappenmotor heeft spanning en massa. Blok heeft netjes ze massa.. klopsensor en de pakkingen van inlaat spruitstuk heb ik vervangen omdat het blok heel onregelmatig stationair liep.3500 toeren dan weer 750 schommelde heel erg. Dat is inmiddels wel over.

LecoQ87

Ow vergeet nog iets de start onderbreker gaat volgens het dashboard er netjes vanaf ( lampje gaat uit die rode ) heb voor de zekerheid ook de reserve sleutels geprobeerd en de code gewoon ingevoerd om dit volledig uit te sluiten.

mark29

Die knop is gek.
Die bdp sensor zoals al vaak gezegd. Niet naar kleur kijken maar naar stand van de stekker, en precies hetzelfde weer eraan solderen.
Draai ze maar om, zal me niks verbazen dat deze verkeerd zitten.
Nooit op die kleuren letten. Maar de stand, houd je de sensor vast met stekker naar je toe. Dan de nieuwe sensor ook zo. Pak je bij alle bei de linker draad. Na solderen de rechter draad. Zo kan het nooit fout gaan.

LecoQ87

Gaan ik daar zo aan beginnen met de bdp. Heb de sensor net zo geplaatst als ervoor. De bedrading exact hetzelfde terugzetten was lastig, die waren los gegaan van de stekker. Ik laat het weten als die het weer doet.

mr.Chip

graag meer info over de auto
bouwjaar, motor, motorcode ....
ik kan misschien schema in mijn database vinden.  zo te zien is  BDP sensor de eerste verdachte  ( bedrading)
relais en de bedrading daarvan zijn ook goed ?
Problemen met startonderbreker ? Stuurkolom ? stuurslot ? ECU motormanagement, Body Computer UCH ? comfort module ?  stuur maar een PM of email naar :
mister-chip@hotmail.com

LecoQ87

Zo net even de bedrading van de bdp sensor omgewisseld loopt weer als een zonnetje. Bedankt voor de info en het meedenken. !-! !-!

mr.Chip

goed nieuws, mooi opgelost  !-!
bedankt voor de feedback
Problemen met startonderbreker ? Stuurkolom ? stuurslot ? ECU motormanagement, Body Computer UCH ? comfort module ?  stuur maar een PM of email naar :
mister-chip@hotmail.com


mark29

Mooi! Typische klacht, draait rond, slaat niet aan is vaak bdp sensor.
Maar als die dan niet goed vervangen word, word het lastig ja.
Volgende keer inderdaad specifieker zijn kwa info. Ik vroeg je ook al om type info, zonder volledige feedback.

LecoQ87

Sorry beste mannen het gaat om de k4m jao1 1.6 16v 107pk megane 1.
Auto rijd inmiddels alweer maar moet voor de keuring.. de co uitstoot blijft te hoog..
Ik had ook, te hoge niet ontbrande brandstofdampen als ik het goed begrepen heb van de keurmeester..
Nu heb ik inmiddels  me lambdasonde vervangen en de penbobines nu van valeo ( zat een goedkoop merk in ) bougies van bosch.
De auto heeft een raar doodpunt als ik weg wil rijden, waarnaar die ineens veel gas geeft. De Co blijft rond de 1.30 hangen bij stationair, bij de zoveel 1000 toeren maken is de uitstoot wel goed.. Ik heb op mijn auto maar 1 lambdasonde zitten..

Iemand enig idee? Keurmeester riep al is vaak een beste puzzel..

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev