Advertenties


Startonderbreking / ECU / Electronische storing

Gestart door Nicklas, 21 februari 2017, 11:04:47

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Nicklas

Goedemorgen allen,

Helaas wil mijn megane II (2002) niet meer starten en werkt verder alles wel.

Het verhaal in het kort:
Het weekend van week 6 een dagje winterberg gedaan met vrienden.
Op de heenweg viel de toerenteller uit en net aangekomen viel alles uit, lichte alle lampjes op (richting aanwijzer, service, stop etc..) en gaf de computer aan "Electronische storing"
De auto wilde niet meer starten en de ruitenwisser ging niet meer uit, ook de achterklep ding niet meer in het slot.

In de avond is de ADAC bij de auto geweest en heeft middels de accu loshalen en 15 min wachten de ECU? gerest. Helaas ging vanaf dat moment de startonderbreking er niet meer af en waren we gestand.
We zijn na veel 5en en 6en thuis gekomen en is de Megane op transport naar Nederland gekomen.

Via wat zoeken op het wijde web kwam ik erop om de IMMO kast los te koppelen en alles te checken op corrosie. Wat blijkt 2 stekkers waren groen van de corrosie.
Deze schoon gemaakt, contact spay erop en de boel weer aangesloten.

En jahoor alles werkt, ramen doen het weer, melding van de storing is weg, auto kan weer op slot op middels de keycard, achterklep gaat weer in het slot en de auto herkend de kaart.
Maar nog wil de start onderbreking er niet af, het rode lampje blijft knipperen.

Na nog wat speurwerk op het web kom ik veel tegen over een ECU die defect kan zijn of juist softwarematig de IMMOBILIZER uitschakelen of zelfs een EMULATOR solderen met 3 draadjes om dit probleem te verhelpen.

Toch wil ik via hier wat meningen/ervaringen opdoen voordat ik alles verkloot / een optie cq mogelijkheid nog kan proberen.

Bij deze, brand los !!!! What are the ods that the car will run again ?

Nicklas
Megane II 2002 - Blauw metalic - 3 deurs - trekhaak

Knarf

Ben je al wat verder met je zoektocht? heb je de zekeringskast onder de motorkap gecontroleerd op vochtschade?

de spoel in de sleutelkaart wil ook wel eens los komen van de print waardoor de startonderbreking niet meer werkt. heb je een reservesleutelkaart geprobeerd?

Nicklas

Goedemiddag Knarf,

Helaas nog geen oplossing.

Ik heb een 2e hands UPC gekocht op het web en deze vervangen. Er was inderdaad sprake van vochtscahde.
Echter bij het vervangen van de UPC kom ik terecht op de melding: Stuurslot niet vrijgeven.

De auto draaid nog steeds niet en zoek nog steeds naar een oplossing.
Ik ben inmiddels wel in contact met Dennis van ABC Auto's uit Uden.

Megane II 2002 - Blauw metalic - 3 deurs - trekhaak

Knarf

De stuurslot module zelf gaan ook vaak stuk, er zijn wel een aantal mensen die deze kunnen controleren en reviseren.
bij mij is deze nog niet stuk gegaan anders wist ik ook wel hoe het moest ;)


je mag je originele UPC wel naar mij toe sturen dat ik hem voor je nakijk, vaak kan ik vochtschade wel herstellen.
zolang je de verzendkosten vergoed wil ik wel kijken wat ik voor je kan doen.

Gr Frank

Nicklas

Aha, het kan zijn dat het beide is namelijk want de UPC heeft duidelijk vochtschade (gehad).
Als ik een 2e hands UPC aansluit dan doet niets het meer en alleen de melding Stuurslot niet vrijgeven.

Wanneer ik de oude met/zonder vochtschade plaats werkt alles behalve de startonderbreking en gaat de auto gewoon op slot. Wanneer een de 2e handse plaats gaat deze niet op slot.
Een dealer vertelde dat de UPC opnieuw ingeleerd moet worden maar dat is toch helemaal niet zo?

Vandaag een OBD II kabel binnen gekregen, morgen gooi ik hem even aan de laptop en kijk ik welke foutmeldingen ik krijg.
Megane II 2002 - Blauw metalic - 3 deurs - trekhaak

mark29

Die upc is onder andere een computer, je kan er gegevens in aan passen, die dealer heeft wel een punt.
Met de clip kun je de opties aanpassen namelijk.

mr.Chip

in het algemeen bestaat startblokkeringsyteem  uit meerdere onderdelen, als 1 van deze onderdelen niet goed werkt wordt startblokkering niet vrij gegeven.

sleutel/sleutelkaart + Leesring/kaartlezer + UCH/BSI/UPC of bodycomputer ook genoemd + ECU

je kan niet een  UCH van een andere auto monteren, deze moet  Virgin zijn .

wat is de merk en onderdeelnummer van je ECU?
Problemen met startonderbreker ? Stuurkolom ? stuurslot ? ECU motormanagement, Body Computer UCH ? comfort module ?  stuur maar een PM of email naar :
mister-chip@hotmail.com

Nicklas

#7
Vandaag geprobeerd een obdII aan de auto te hangen om de foutcodes te lezen en zo een stap verder te zetten maar te vergeefs. De obdII krijgt geen connectie met de ECU.
Mr.Chip, we hebben twee weken geleden gemaild over een virgin UCH die je hebt liggen alleen vind ik je diagnose kosten wanneer dit niet het probleem is vrij hoog.

Vwb de kaart en lezer, de auto gaat open/dicht, de kaart wordt ook herkend en gaat het contact aan.

Andere nog tips of tricks?!

Zie de bijlage.


Megane II 2002 - Blauw metalic - 3 deurs - trekhaak

mr.Chip

je kunt geen verbinding maken met ecu...
je hebt of bedrading probleem ( incl.stekkers en noem maar op ) of ecu is zelf niet goed.
in dit geval hebt je ook niks aan een startblokkering vrije ecu, ecu moet goede gezonde verbinding hebben ook als hij startblokkering vrij is.
maak maar ecu open en bekijk even printplaat ( het liefst onder loeplamp of microscoop ) is er zichtbare schade ?
2 weken geleden had iemand dezelfde ecu die door een kortsluiting stuk was ( kortsluiting in bdp of lambda sensor weet ik niet meer ) soms 3-5 volt is voldoende om een ecu stuk te maken ..als printplaat nog goed is dan moet eerst even de bedrading van OBD plug goed bekeken worden en dan bedrading van ECU ( het is helaas een zoekwerk )
als je een schema van deze ecu nodig hebt kan ik het misschien in mijn database vinden

P.S.
in het algemeen neemt niemand elektronische onderdelen terug ( zelfs niet autosloperijen ) . ik ben heel makkelijk en neem ze terug in het geval als de auto een andere probleem heeft , zelfs ook als het niet mijn eigen diagnose is omdat dit mijn hobby is . dan hou ik een bedrag in die bedoeld als diagnose kosten is ( en ook voor mijn tijd).  tenminste kunnen  mensen dan een dure onderdeel (ECU )uitsluiten,
ik heb mensen gehad die met verkeerde diagnose kwamen, en handen vol met allerlei onderdelen , BDP sensors,nokkenas sensors,gasklephuis, niuwe bobine, bougikabels, nieuw dat , nieuwe dit , en deze mensen konden ze niet terugbrengen. ze zaten vast met onderdelen waarmee ze niks kunnen.
ik wou het even duidelijker maken , daarom wilde het uitleggen, dus niet verkeerd bedoeld  :)
Problemen met startonderbreker ? Stuurkolom ? stuurslot ? ECU motormanagement, Body Computer UCH ? comfort module ?  stuur maar een PM of email naar :
mister-chip@hotmail.com

Nicklas

Citaat van: Knarf op  6 maart 2017, 16:50:24
De stuurslot module zelf gaan ook vaak stuk, er zijn wel een aantal mensen die deze kunnen controleren en reviseren.
bij mij is deze nog niet stuk gegaan anders wist ik ook wel hoe het moest ;)


je mag je originele UPC wel naar mij toe sturen dat ik hem voor je nakijk, vaak kan ik vochtschade wel herstellen.
zolang je de verzendkosten vergoed wil ik wel kijken wat ik voor je kan doen.

Gr Frank

Hoi Frank,

Ik wil graag een beroep doen op je aanbod enb de UPC naar je toesturen ter controle.
Kun je mij in een PB je gegeven sturen ?!

Thanks !
Nick
Megane II 2002 - Blauw metalic - 3 deurs - trekhaak

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev