Advertenties


Voor speakers vervangen

Gestart door Robbybob, 7 februari 2017, 22:10:19

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Robbybob

hey ik heb sinds kort de megane 2 phase 2 uit 2006 vond alleen de speakers wat tegenvallen dus heb de headunit vervangen was al een verschil maar wou nog meer dus heb de Pioneer TS-Q131C  aangeschaft ben over de tweeters zeer tevreden maar de 2 subwoofertjes niet zo gaan heel snel ploppen kraken dus wou dan deze vervangen door deze set van jbl https://www.autoradiostore.nl/product/579076/jbl-gx502.html weet iemand over deze daadwerkelijk beter zullen klinken dan die van de pioneer?

zapp

Of ze beter klinken weet ik niet, maar ze gaan niet passen in de uitsparing in de deur. Met name aan de achterkant.
Dat kan je wel aanpassen, maar dan worden ze nat als het regent, en dat wil je niet  :neen:

Robbybob

oke heb er ook een gezien van het merk gladen zijn wel water duurder maar daar is de inbouwdiepte 55mm in plaats van 57 mm gaan die wel passen

Lucas Hermans

#3
Die JBL's gaan niet passen kwa afmetingen en zullen ook niet gaan kwa ohms, je hebt een mid-woofer van 4 ohm nodig.
Wat je kunt doen, is je deuren isoleren met dempingsmatten. Dan heb je minder ongewenste tonen in je deur (die fungeert als klankkast) en worden je deuren zwaar met resultaat een beter en strakker laag geluid.
Zorg ook dat je niet te veel laag naar je speakertjes blaast. EQ niet te hoog zetten, geen extra bass erin draaien en zo nodig (als je radio dit heeft) een HPF gebruiken (HiPass filter). Dat gaat al een verschil maken. Als je veel laag wil, zul je een subje moeten plaatsen.

Ik heb ook diezelfde speakertjes in de deuren. Ik was juist niet tevreden over de tweeters, mid-woofers klinken hier prima, maar ik heb er ook een versterkertje en crossovers tussen hangen o-)


Edit: Let ook op dat je een mid-woofer koopt en geen fullrange 2-wegs speaker zoals die JBL's. Dan heb je hoge tonen uit je deuren en uit de tweeters in het dash. Gaat niet zo mooi klinken.. (Hoe meer speakers, hoe moeilijker je een goed geluid behaalt)

Robbybob

dan gaat die gladen speaker hem ook nie worden die zijn 3 ohm

Robbybob

ik heb deze gezien zijn 4 ohm en 48.5 inbouw diepte en kwalitief zeer goede speakers wat ik hierover lees zou dit beter zijn dan die pioneer woofer? http://www.navishop.nl/audison-prima-p-16054.html

Lucas Hermans

Kwa inbouw zul je zelf eventjes moeten opmeten wat mogelijk is, dat durf ik zo eventjes niet te zeggen. Verder lijkt 'ie me prima.

Maar waarom geen versterker ertussen zetten? Bijvoorbeeld de Pioneer GM-D1004.
Die versterker kun je achter de radio ín het dashboard kwijt (of in het vakje in je vloer ;)) en werkt op dezelfde stroom als de radio.
Kost je ongeveer evenveel als een setje mid-woofers en brengt je, naar mijn mening, een beter geluid dan dat je slechts je mid-woofertjes verandert.

Robbybob

4 x 45 watt? mij headunit geeft 4x 50 wattt rms dan zal dit toch geen verbetering zijn die versterker?

Lucas Hermans

Bijna alle radio's leveren volgens de boekjes 4 x 50 of 60 watt max. Maar het eindtrapje in die radio's is zó klein (kan ook niet anders) waardoor je eigenlijk maar tussen de 15 en de 20 watt krijgt. Google er maar eens op.
Het Pioneer versterkertje geeft 4 x 45w RMS. Ik heb 'm gebrugd naar 2x 90w. Heb zelfs 108db gemeten zonder subwoofer, puur het Pioneer versterkertje naar 2 tweeters en 2 mid-woofers. Dat krijgt een gewone radio niet voor elkaar o-)
Het gaat me overigens niet om de db's in de auto. Ik wil de geluidskwaliteit gewoon zo goed mogelijk hebben. Als je in de buurt woont/bent kom je maar eens luisteren. Dat kleine dingetje klinkt heerlijk!

Uiteindelijk is het natuurlijk je eigen keuze, ik kan alleen advies geven op basis van mijn eigen bevindingen.

volledon


Robbybob

@lucas is het makkelijk te installeren want ben nie zo handig ermee haha en waar woon je?

Lucas Hermans

Ligt aan je headunit. Bij sommige is het plug and play, bij sommige moet je misschien eventjes 2 kabeltjes solderen. Stelt niet veel voor.
Het versterkertje past achter de radio in het dashboard, dus dat is ideaal!

Ik woon in zuid-Limburg, omgeving Maastricht Y


Lucas Hermans

Klinken, geen idee.. wellicht wel.
Passen.. Ja. Mits je veel werk verzet. Je zal de tweeters moeten opbouwen op het dashboard. Van de mid-woofers kom je 2 zijkantjes (waar je 'm mee vast schroeft) aan het wegzagen, anders past 'ie sowieso niet. Kwa inbouwdiepte durf ik het niet te zeggen.

Robbybob

wegzagen? dit zijn ook 13 cm speakers en inbouwdiepte is nog minder dan die van de pioneers

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev