Advertenties


Megane 1998 2.0; start slecht op benzine (maar rijdt prima op LPG)

Gestart door H.Treur, 7 februari 2017, 06:51:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

H.Treur

Megane cabriolet 1998   2.0.  (Motortype F3R )
rijdt op LPG-G3.  (Vialle -installatie). LPG-computer met tiptoets.
Start op benzine en schakelt na 2 seconden automatisch naar LPG.


Problemen:
1- bij nog warme motor, wil soms helemaal niet starten (Op benzine dus).  Heeft bij koude motor wel goede start.

2- Bij rijden op snelweg: als je handmatig terugschakelt van LPG naar benzine, zakt direct de snelheid weg, (Maar blijft wel stationair lopen ).

3 - de eerste minuut na starten lijkt de koude motor op 2 cilinders te lopen (bonkig) maar gaat na 1 minuut opeens netjes lopen. Het bonkig lopen is vooral bij LPG, maar ook bij benzine .

4 - Voor het stoplicht: soms blijft de stationair hangen op hoog toerental ( 2200 rpm). (LPG en Benzine). Dit is niet te verhelpen door paar flink gas in te trappen. Dit  probleem kan 10 minuten later ineens weer verdwenen zijn.

Recentelijk heeft de garage vervangen; bougies, bougiekabels, 2 bobines, luchtfilter,
Dus daar verwacht ik geen problemen.
Maar waar ligt het probleem dan wel ???
1997-98: een paar geweldige Alpenreizen gemaakt in de Megane Cabriolet van een vriend. En sinds 2014 zijn we zelf in het rijke bezit van een '98 Cabriolet.

Z

Stappenmotor al een keer goed gereinigd omdat je ook last hebt van onregelmatig toerental ?

H.Treur

Dank voor de tip.
Gisteren heb ik de stappenmotor en de gasklep verwijderd en gereinigd. De aanslag in het gasklephuis was niet veel.

Vandaag met de auto op pad geweest.
helaas is het probleem niet opgelost.

Grootste probleem is dat de auto vrijwel niet meer wil starten als hij 10 minuten uit heeft gestaan (warme start).
Een koude start gaat wel goed.

Iemand nog tips.?
1997-98: een paar geweldige Alpenreizen gemaakt in de Megane Cabriolet van een vriend. En sinds 2014 zijn we zelf in het rijke bezit van een '98 Cabriolet.

mark29

Lees de auto eens uit.
Ik kan mij iets herrinneren dat deze autos 2 koelvloeistof temperatuur sensoren had.
1 voor dashboard en 1 voor de ecu.

Check dit even, ik ben hier niet 100 procent zeker meer van ik zie deze motoren bijna nooit meer.
Maar goed. Als de temp. sensor voor ecu defect is, zal op bepaalde momenten namelijk niet starten.
Dit is met de xr25 ook nog uit te lezen mocht hij nog geen obd hebben.
Xr25 is ook van voor mij tijd :x

Mastertje

ik daar in tegen veel mee gewerkt. Temp zender ecu aan voorkant  cilinderkop kleur wit. Temp zender meter was Groen geloof ik en zit aan achterkant cilinderkop
Huidig:
Renault megane hatchback 1.6 16V
Renault megane cabrio 2.0 16v
Renault megane cc  2.0 16
Renault megane cc 1.9 diesel
Renault megane cc 1.6 16v
Renault master 2.5 diesel

mark29

Kijk goeie aanvulling.
Als je ergens waardes kan vinden. Kan je hem doormeten, maar een nieuwe zal vast niet duur zijn.

H.Treur

#6
Bedankt voor deze tip!
Ik heb na enig zoeken een witte temperatuursensor gevonden (in het kunststof verdeelstuk van het koelwater).

Deze losgenomen en  de weerstandswaarde getest met multimeter.

  koud = 6000 ohm
  kamertemp = 4200 ohm
  in heet water = 720 ohm

Jou zou hieruit concluderen dat de sensor goed functioneert,  maarr.....

Toen ik de (nog warme sensor) terugmonteerde en direct de auto probeerde te starten: startte hij heel moeilijk.
Terwijl hij 5 minuten daarvoor prima startte. (koude motor start is gewoonlijk nooit een probleem)

Kan ik hieruit concluderen dat een warme sensor veroorzaakt dat de auto slecht start? 
( en aanvullende conclusie dat de weerstandswaarde niet goed meer is ??).

Het lijkt me zinvol dat ik morgen bij de handel een nieuwe sensor haal, eerst de weerstandswaarde test en dan monteer.
Wordt vervolgd.


1997-98: een paar geweldige Alpenreizen gemaakt in de Megane Cabriolet van een vriend. En sinds 2014 zijn we zelf in het rijke bezit van een '98 Cabriolet.

mark29

Ja als je ergens de waardes kan vinden, weet je waar je aan toe bent. Al zal een nieuwe niet duur zijn.

Z

Citaat van: H.Treur op 18 februari 2017, 18:23:50
Dank voor de tip.
Gisteren heb ik de stappenmotor en de gasklep verwijderd en gereinigd. De aanslag in het gasklephuis was niet veel.

Vandaag met de auto op pad geweest.
helaas is het probleem niet opgelost.

Grootste probleem is dat de auto vrijwel niet meer wil starten als hij 10 minuten uit heeft gestaan (warme start).
Een koude start gaat wel goed.

Iemand nog tips.?


Mijn Megane heeft dat ook gehad dat die niet meer wou starten zodra die een klein beetje warm was bij mij was dit de start motor die is toen ook vervangen en daardoor was het probleem weg, misschien is dit bij jouw ook wel het geval dat je start motor slecht begint te worden.

Gr Ruben

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev