Advertenties


Megane 1998, 2.0. Loopt onbetrouwbaar op benzine (maar goed op LPG)

Gestart door H.Treur, 29 januari 2017, 23:53:05

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

H.Treur

Megane cabriolet 1998   2.0.  (Motortype F3R )
rijdt op LPG-G3.  (Vialle -installatie). LPG-computer met tiptoets.
Start op benzine en schakelt na 2 seconden automatisch naar LPG.


Problemen:
1- bij nog warme motor, wil soms helemaal niet starten (op benzine)
2- Bij rijden op snelweg: als je handmatig schakelt van LPG naar benzine, zakt direct de snelheid weg, (Maar blijft wel stationair lopen ).
3 - de eerste minuut na starten lijkt de koude motor op 2 cilinders te lopen (bonkig) maar gaat na 1 minuut opeens netjes lopen. Het bonkig lopen is vooral bij LPG, maar ook bij benzine .
4 - Voor het stoplicht: soms blijft de stationair hangen op hoog toerental ( 2200 rpm). (LPG en Benzine). Dit is niet te verhelpen door paar flink gas in te trappen. Dit  probleem kan 10 minuten later ineens weer verdwenen zijn.

Recentelijk heeft de garage vervangen; bougies, bougiekabels, 2 bobines, luchtfilter,
Dus daar verwacht ik geen problemen.
Maar waar ligt het probleem dan wel ???
1997-98: een paar geweldige Alpenreizen gemaakt in de Megane Cabriolet van een vriend. En sinds 2014 zijn we zelf in het rijke bezit van een '98 Cabriolet.

BadEend

Loopt de motor niet soms op 2 brandstoffen tegelijk?
Probleem 4 zou kunnen komen door valse lucht.

H.Treur

Citaat van: BadEend op 25 februari 2017, 00:14:43
Loopt de motor niet soms op 2 brandstoffen tegelijk?
Dat lijkt voor de hand liggend.
Maar de installatie schakelt met de tiptoets razendsnel over van gas naar benzine (of terug).
Als ik gewoon rij merk ik daarbij geen overgang: geen korte dip of zo.

Maar je kan wel eens gelijk hebben. Als ik de auto uitzet dan zit er mogelijk nog een restje LPG-damp in de cilinders.  Als ik tien minuten later weer opstart, start ie altijd met benzine. En dubbele brandstof = NoGo.

Ik zal eens informeren bij de LPG-specialist.
1997-98: een paar geweldige Alpenreizen gemaakt in de Megane Cabriolet van een vriend. En sinds 2014 zijn we zelf in het rijke bezit van een '98 Cabriolet.

Fluppie

#3
Kan het niet zijn dat hij te vlug overschakelt zit net dit stukje te lezen.

Overschakelen van benzine naar LPG
De keuzeschakelaar eerst in de middenstand plaatsen waardoor de benzine in de carburateur wordt opgereden. Dit kan ruim een minuut duren en pas als de wagen gaat inhouden, drukt u de schakelaar door op de stand LPG. Het gas stroomt onmiddellijk toe en de wagen rijdt ongehinderd verder. Bij onmiddellijk doorschakelen van benzine naar gas rijdt men dus een tijdje op een dubbel mengsel. De motor zal waarschijnlijk direct gaan protesteren en dan is de fout onmiddellijk te herstellen door de schakelaar in de middenstand (de nulstand) terug te zetten. Een dubbel mengsel kan terugslag in de carburateur tot gevolg hebben met alle eventuele narigheden (brand). U moet het even weten en een paar keer bewust gedaan hebben; dan is er absoluut niets aan de hand.


Mastertje

motor type is f3r.. de 3 staat voor injectie, er is dus geen carburateur aanwezig.
Huidig:
Renault megane hatchback 1.6 16V
Renault megane cabrio 2.0 16v
Renault megane cc  2.0 16
Renault megane cc 1.9 diesel
Renault megane cc 1.6 16v
Renault master 2.5 diesel

Fluppie

Citaat van: Mastertje op 25 februari 2017, 11:35:45
motor type is f3r.. de 3 staat voor injectie, er is dus geen carburateur aanwezig.

was het hele artikel maar gaat om de regel dat je met dubbel mengsel rijd.

BadEend

Als het een Vialle installatie met injectoren betreft lekken deze waarschijnlijk.
Is veelvoorkomend euvel bij deze injectoren.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev