Advertenties


nokkenastandwiel schade en geslipte distributieriem

Gestart door jelmer_ouden, 3 januari 2017, 22:53:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jelmer_ouden

Beste forumleden,
Na het doorlezen van een aantal treffende forumbijdragen, heb ik volgende vragen:

Onze scenic (K4M, 16V, 1.6, aut, 2000) is op de snelweg tot stilstand gekomen en voor de deur afgeleverd door anwb met de mededeling: "waarschijnlijk distributieriem gebroken".
Ik heb de motorsteun verwijderd en zag dat riem niet gebroken. Na vele uren sleutelen (wat een smalle kier tussen romp auto en motor!!) heb ik ontdekt dat het nokkenastandwiel aan de uitlaat/achterkant een flens heeft, die bijna geheel gefrommeld tussen de beschermkap en het tandwiel gekneld zat.
Mijn vragen zijn:
1. Kan ik overblijfselen van deze flens(deze is er volgend mij op gepuntlast) verwijderen en het tandwiel gewoon verder gebruiken of loopt de riem er dan af?
2. Wat zou de Oorzaak kunnen zijn van deze schade? Niet dat ik alles er weer op heb ziiten en het straks direct weer in de soep draait omdat het niet het probleem, maar slechts een gevolg van een probleem was.
3. ik ga proberen om de riem weer te monteren en de motor te starten en hoop dan dat er geen kromme kleppen te horen zijn, als hij überhaupt al start. Is het dan nodig om heel de motor weer te monteren of kan ik hem er in reparatiestand laten bungelen? ik hoef niet te rijden, ik wil alleen weten of hij loopt, voordat ik eventuele onderdelen vervang(nu hij toch open ligt) en hem helemaal in elkaar zet. moet er bijvoorbeeld koelvloeistof aanwezig zijn in het systeem om te kunnen starten?
4. Om de motor op tijd te zetten ga ik de eerste zuiger op zijn hoogste punt zetten en de nokkenassen fixeren aan de vliegwielkant met de gleufjes op de juiste plek (volgens mijn haynes). De riem ligt er al af, want de motor was zo ie zo van de juiste tijd geraakt (probleem 1) waardoor hij niet meer startte. Ik ontdek dat de markeringen op de nokkenastandwielen niet overeenkomen met wat ik in internet terug kan vinden, namenlijk met de renault tekens naar boven op 12 uur in deze stand. Kan het zijn dat iemand ze er ooit verkeerd heeft opgezet of is een van de twee door de klap(kloink tijdens rijden) verschoven op de as en staat daarom anders? Als ik de cilinder goed heb staan en de gleufjes van de assen aan de vliegwielkant ook, dan maakt het toch eigenlijk niet uit hoe die tandielen erop zitten, of denk ik dat verkeerd?

ik kijk uit naar jullie reacties en indien jullie meer info willen hebben hoor ik het graag

met vriendelijke groeten

Jelmer

Mastertje

#1
In de werkplaats wel tegen gekomen. 2.0 liter heeft weinig ruimte. Rand was bij vorige distibutie wissel beschadigd door bovenste deksel. Ik heb blok hier nog wel liggen. Ik  kan fotos plaatsen hoe jou motor er van binnen uitziet.. 8)
Kleppen krom en zuigers beschadigd.. doe geen moeite. Als je mazzel hebt met zuigers kan je kop revisie overwegen.
Huidig:
Renault megane hatchback 1.6 16V
Renault megane cabrio 2.0 16v
Renault megane cc  2.0 16
Renault megane cc 1.9 diesel
Renault megane cc 1.6 16v
Renault master 2.5 diesel

Mastertje


Ook hiervan is de rand verwijderd. Puntlassen zichtbaar
Huidig:
Renault megane hatchback 1.6 16V
Renault megane cabrio 2.0 16v
Renault megane cc  2.0 16
Renault megane cc 1.9 diesel
Renault megane cc 1.6 16v
Renault master 2.5 diesel

jelmer_ouden

bedankt voor je snelle reactie mastertje,
ik zie inderdaad precies dezelfde tandwielen.
mijn blok is slechts een 1.6, maar evengoed eigenlijk geen ruimte en je uitleg klinkt inderdaad heel plausibel.
Ik ga in ieder geval proberen hem op tijd te zetten morgen en dan te starten; heb je nog tips en of antwoorden op mijn andere vragen? helemaal in elkaar zetten of riem erom leggen en proberen?
De auto is  het niet waard om te laten maken en een koprivisie bij 300.oo+ is ook zonde toch?
indien hij niet start, haal ik de kop er wel af, omdat ik wil weten hoe het eruit ziet. Je fotos zijn ook welkom, mocht je dat makkelijk kunnen posten(altijd interessant!)
j.

Mastertje

je kunt de boel op tijd zetten, en de rest niet af bouwen. Wel krukas poelie monteren en vast zetten.
Koel systeem niet vullen.
Motoren compleet zijn prijzig. Als auto bevalt kan je toch een paar klepjes erin drukken..
Huidig:
Renault megane hatchback 1.6 16V
Renault megane cabrio 2.0 16v
Renault megane cc  2.0 16
Renault megane cc 1.9 diesel
Renault megane cc 1.6 16v
Renault master 2.5 diesel

jelmer_ouden

goede morgen m,
Ik wilde je net schrijven -
Ik ga zo aan het controleren van de timing beginnen en de distributieriem spannen. (de krukas-poelie en het krukas-tandwiel zijn er niet af geweest)
Wat bedoel je precies met "klepjes erin drukken"? Ik ga hem straks na halfmontage toch eerst starten en dan hopen dat hij het doet? dan kan ik daarna altijd nog bekijken of het slechts een paar kleppen zijn of allemaal.
Maar even terug naar jouw 2.0 blok; Heeft die auto gewoon de distributie op normale tijd versleten en door te laat wisselen een schade ontstaan of is daar juist door dat verkeerde tandwiel een vroegtijdige breuk van distributieriem en bijkomende schade ontstaan?
foto van mijn schade volgt later. imageshack geeft even geen gehoor...


jelmer_ouden

Beste allemaal,
zoeven heb ik geprobeerd met ballon op de eerste cilinder de compressieslag vast te stellen, maar er gebeurt niets. dit zal wel een slecht teken zijn.
ook viel me op dat ik de achterste nokkenas vrij kan ronddraaien en dat ik bij de voorste nokkenas, als ik hem draai, steeds door een verende weerstand heen moet drukken en dan ineens een slagje veder schiet. Ik neem aan dat dat bij de achterste as ook zo zou moeten gaan. Is dit er op basis hiervan door iemand een diagnose te stellen? en kan iemand me uitleggen wat er dan in de motor gebeurt?
alvast bedankt voor jullie tijd.

mark

Als je geen weerstand voelt, zoals bij de andere nokken as.
Dan zul je waarschijnlijk toch een paar kromme kleppen hebben.

Mastertje

Als je de nokkenas vrij rond kan draaien betekend dit dat jou uitlaatkleppen krom zijn. Hierdoor zijn komen de kleppen niet meer omhoog. De klepveren blijven ingedrukt. De klepveren voel  je nog wel bij de inlaat nokkenas.
Huidig:
Renault megane hatchback 1.6 16V
Renault megane cabrio 2.0 16v
Renault megane cc  2.0 16
Renault megane cc 1.9 diesel
Renault megane cc 1.6 16v
Renault master 2.5 diesel

mark29

Die buitenste ring van de poelies lopen ooit wel vaker kapot, heb die schade al vaker gezien.
Al staat de riem 1 tand verkeerd, 9 van de 10 keer zijn alle 16 de kleppen krom, ook al valt er aan de nokkenas te draaien.

Dus kop eraf halen, kijken hoe erg de schade is, zijn alleen de kleppen beschadigd, of hebben ze deuken geslagen in de kop, of is een zuiger beschadigd.
Valt het mee, dan is het 16 kleppen erin slijpen, pakkingen, nieuwe poelies voor de nokkenassen, distributiesetje, multieriemsetje, olie, koelvloeistof enz enz.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev