Advertenties


Ontluchten thermostaat

Gestart door DROP TOP, 29 december 2016, 18:36:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

DROP TOP

Goedenavond allemaal,

Al een tijdje (anoniem) aanwezig op 't forum en dit heeft me al zeker enkele keren geholpen.
Ik zit nu alleen met iets waarop ik het antwoord zelf niet kan vinden.

Ik heb vandaag de thermostaat vervangen van mijn Megane Cabrio I (ph1), omdat deze lekte en ik het idee had dat hij m'n motor de kans niet gaf om heter te worden dan zou kunnen. De motor werd niet heter dan het 2e streepje op de meter (middelste) Niks te klagen leek me eerst, hij oververhit in ieder geval niet. Maar met dit koude weer is het lekker als de motor sneller heter kan worden. Ik had gehoopt dit te verhelpen met een nieuwe thermostaat (de oude was ook zo goed als vergaan, maar liet in ieder geval m'n motor ook niet oververhitten), maar ik heb dezelfde resultaten. Hij gaat open als het metertje op het 2e streepje (middelste) staat. Is dit dan al 89-90 graden? Ik kan hier dus niets over vinden.

Daarnaast kan het iets met lucht te maken te hebben dat nog in het koelsysteem zit, las ik. Ik vond een nipple om het systeem te bleeden op de radiator, althans dit leek erop. Kan iemand mij vertellen waar deze nipple zit om 'm te ontluchten?

Misschien dat iemand van jullie als eens door dit proces is gegaan ;).

Graag hoor ik van jullie!

Met vriendelijke groet,

Jordi

mark29

Zit er geen nippel op de koelslang naar kachelhuis?

Mastertje

je hebt een 1.6?
deze heeft op kachelslang en op bovenste radiateurslang een nippel?
Ik kijk morgen even bij de mijne..
Huidig:
Renault megane hatchback 1.6 16V
Renault megane cabrio 2.0 16v
Renault megane cc  2.0 16
Renault megane cc 1.9 diesel
Renault megane cc 1.6 16v
Renault master 2.5 diesel

Fluppie

#3
Geen id of dat zo hoort maar bij mij staat de meter ook zo (zelfde auto)
Maar na een km of 2 wordt de boel wel gewoon warm.

DROP TOP

Bedankt iedereen voor de antwoorden!

Citaat van: Mastertje op 30 december 2016, 00:38:54
je hebt een 1.6?
deze heeft op kachelslang en op bovenste radiateurslang een nippel?
Ik kijk morgen even bij de mijne..

Yes, heb een 1.6. Dit ziet er inderdaad uit als een nipple. Ik ga zometeen even een poging wagen.

Thx!

Mastertje

Huidig:
Renault megane hatchback 1.6 16V
Renault megane cabrio 2.0 16v
Renault megane cc  2.0 16
Renault megane cc 1.9 diesel
Renault megane cc 1.6 16v
Renault master 2.5 diesel

DROP TOP

UPDATE!

Het ontluchten is uiteindelijk gelukt! Bij mijn Megane bleek het dopje op de nippel van de kachelslang te ontbreken... Het was wel dicht (afgebroken schroefdraad zat erin vast), maar kon 'm niet zomaar weer open krijgen.

Eerst maar een nieuw dopje gehaald bij de Renault dealer. Zijn erg bling bling tegenwoordig vergeleken met de originele ;p.

De kachelslang vervolgens losgehaald en de nippel uitgeboord en daarna getapt (nieuw schroefdraad in het metaal "draaien", het originele schroefdraad was met het uitboren wat verpest. Het nieuwe dopje past er perfect in! Als nieuw weer.

Nu mijn koelsysteem weer kon ademen, de auto eindelijk weten te ontluchten. En jahoor, de belletjes lucht bleven maar uit de nippel komen, met het dopje een beetje opgedraaid en een goed opgewarmde motor. Dit proces steeds herhaald totdat er geen belletjes meer uitkwamen en het lijkt gefixt te zijn. Motor wordt goed en snel warm en ook het interieur wordt snel een stuk heter dan voorheen.

Al met al een geslaagd project dus. Ook blij dat er nergens een lekkage is.

Ik was blij dat ik geen nieuwe kachelslang hoefde te halen bij de dealer, deze kostte €38 + het dopje van €5,20.

foto van net na het opendraaien, nog een beetje vochtig van de KVS

mark29

Mooie dop! Kwam vroeger vaker voor dat dol gaan.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev