Advertenties


Drama met de megane 1.6e rn

Gestart door vroemvroem, 21 december 2016, 21:10:54

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

vroemvroem

Hallo gebruikers van het Megane club forum,

Het gaat hier over een Renault Megane 1.6e rn. (volgens autoweek een 8 klepper maar er zit een 16 klepper badge op??? geen idee of de vorige eigenaar deze er op heeft laten zetten of gewoon de badge tof vind) uit 1998

Ik zit in een dilemma met mijn eerste megane, het is een super auto maar sinds kort doet de motor erg raar, ik zal het probleem zo goed mogelijk proberen uit te leggen.
Het begon allemaal toen de auto in zn stationair na een tijdje rijden hoogtoerig begon te worden dus ipv 10.000 rpm 15.000 of soms wel 20.000.
Toen begon hij te bokken op rotondes en op parkeerplaatsen, echt heel hevig, super irritant maar dacht er verder niet zo veel geks bij, toch maar even gegoogled en toen kwam ik injectie reiniger tegen, die rommel maar in mijn benzine gegooid en tot nu toe nog geen effect. vervolgens begon dat rare hartslag lampje te branden op mijn dashboard, wat het inhoud? ik heb geen flauw benul.
Nou begin ik me best wel zorgen te maken want hij liep laatst op 3 cilinders en na een keer opnieuw opstarten weer op 4??? als ik de auto netjes onder de 3000 toeren hou blijven ze ook alle 4 lopen, wel blijft het bokken. MAAR als ik hem boven de 3000 durf te krijgen valt er een weg en loopt hij heel erg laag stationair of heel erg hoog als er een cilinder niet weg valt?

Is dit een bekend probleem bij deze auto? wat kan ik er aan doen? ik wil het graag zelf doen, geld voor de garage zit er helaas op het moment niet in met die decembermaand maar ik moet natuurlijk wel kunnen blijven rijden.

PS: Klein detail, de koelvloeistof heeft een tijdje zo ontzettend laag gestaan dat de verwarming niet werkte, dit kwam omdat de dop er met het rubbere sealtje er niet goed op terug was gedraaid. nu loopt regelmatig de koelvloeistof naar beneden? misschien luchtbellen of ergens een lek? ik hoop niet dat mn koppakking dood is maar er komt geen dikke grijze wolk achter uit en ook niet langs het motorblok af.

mark29

Bij dit type vaak de slangetjes van de map sensor die scheuren.
Krijg je gekke storingen mee.
Die koppakking, moeilijk te zeggen met de vage omschrijving.

benuitzandvoort

#2
Als ik jou was zou ik m even (laten) uitlezen. Foutcodes noteren, wissen, rondje rijden en nogmaals uitlezen. Dan kan je in ieder geval de meeste sensor problemen uitsluiten. Zou ook zomaar een bobine kunnen zijn die het niet trekt maar zou niet zomaar spullen kopen zonder uit te lezen.

Koelvloeistof kan op de vreemdste manieren lekken, bij een auto uit 1998 zou ik eens goed naar de diverse slangen kijken, vooral bij de koppelingen.

RobScénic

Het slangetje van de MAP-sensor is gemakkelijk te controleren, uitlezen is een volgende stap:

http://www.meganeclub.nl/fora/index.php?topic=12712.0

Deze is misschien ook wel interessant voor je:

http://www.meganeclub.nl/fora/index.php?topic=12711.0
Renault Scénic 2.0 16v Sportway Aut. 2002 SOLD!!

Renault Mégane Cabriolet 1.6 16v Sport 1999 SOLD!!

>>Renault Grand Scénic 2.0 16v Tech Road Aut. 2006<<

>>Renault Mégane Coupé-Cabriolet 1.6 16v Privilege Luxe 2004<<

vroemvroem

Hoi iedereen,
Het slangetje van mijn mapsensor was gescheurd, nou heb ik de dealer gebeld en deze kost daar 16 euro. aangezien een gasveer voor de achterklep daar ook 60 euro kost lijkt me het handiger om deze ergens online te bestellen maar waar!? ik krijg hem namelijk nergens gevonden.

mark29

Vacuumslang bij automaterialen zaak halen dan, even kijken hoeveel mm die dik moet zijn.
Bestellen via internet leuk dat het kan tegenwoordig, maar toch elke keer verzendkosten, postbode mislopen.
Maar jammer vinden dat de winkel op de hoek zijn deuren sluit.
Rijd naar een piet heijl, brezan, etc, laat ze het slangetje zien en jij krijgt een meter slang voor een paar euro.


Owja ik gaf de eerste en de juiste tip, dat is dan 5 euro   o-)

mark

Idd, ff 1 ritje naat de onderdelenzaak en je bent klaar.

Tedo

Zou dat echt zoveel schelen t.o.v. de 16 euro voor een originele slang?

RobScénic

Ja. Bij Heuts betaalde ik destijds 1 euro voor een halve meter. Bijkomend voordeel: het originele slangetje is eigenlijk net te kort. Als het motorblok kantelt door ietwat lossere motorsteunen, scheurt het nieuwe slangetje ook snel. Door een universele kun je hem net wat langer laten en in een vloeiende bocht leggen, waardoor dat probleem ook opgelost is.
Renault Scénic 2.0 16v Sportway Aut. 2002 SOLD!!

Renault Mégane Cabriolet 1.6 16v Sport 1999 SOLD!!

>>Renault Grand Scénic 2.0 16v Tech Road Aut. 2006<<

>>Renault Mégane Coupé-Cabriolet 1.6 16v Privilege Luxe 2004<<

vroemvroem

De map sensor slang was inderdaad het probleem, hij deed het super MAAR nu heb ik mijn auto een aantal uurtjes uitgeleend aan mijn neef en hij komt terug met een klonkend geluid bij de pedalen (of stuur) als je hard accelereert en de koppel indrukt of het gas loslaat, iemand enig idee wat dit kan zijn? motor die misschien wat los zit ofzo? hij heeft wel toegegeven dat hij er nogal hardhandig mee is om gegaan  maar dat is al vergeven, ik wil dit probleem graag oplossen. iemand enig idee wat dit kan zijn?

mark29

Nee te vage omschrijving.
Maak eens een video, en dan zonder de muziek aan of ventilatie zoals sommige doen.

vroemvroem

#11
Morgen maar eens een gopro onder de motorkap kijken of ik iets kan zien (uiteraard op een afgelegen weg!)
Iemand anders suggesties?

@mark29
Het klinkt alsof er iemand tegen het dashboard aanschopt of dat je het gaspedaal extreem hard loslaat(al gecheckt, dat is het niet) , ook bonkt de motor naar achter?
kun je daar wel iets mee?, je voelt de bonk ook in het stuur.

zapp

Mijn advies zou zijn: Niet te lang mee doorrijden en motorophanging (laten) controleren. 

mark

Lijkt me dat er iets is met de motorsteunen.

vroemvroem

Verstandig om even de auto morgen op assensteunen te zetten en kijken of ik wat bouten kan vastdraaien? of verwachten jullie dat deze mogelijk defect kunnen zijn?

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev