Advertenties

Koplampsproeier links

Gestart door Srdroid, 10 december 2016, 20:47:09

Vorige topic - Volgende topic

Srdroid

Hoi iedereen,

Sinds 1 week eigenaar van een mooie Megane. Leuke auto met veel opties. Een van die opties is de koplampensproeier. Lijkt mij een handige optie ivm de originele xenon lampen die erop zitten.

Ik heb wel een probleem met de linker koplampsproeier (bestuurderskant). Beide sproeiers komen omhoog en de rechter sproeier spuit water zoals het hoort. De linker spuit geen water, gaat alleen leuk op en neer. Ik zie wel dat rechtsonder, onder de bumper, net voor het wiel, wat ruitenwisservloeistof lekt. Dit gebeurt alleen wanneer je dus de koplampensproeiers activeert. Ik heb even met de hand de linker sproeier eruit getrokken en niets vreemds kunnen zien. Geen verstopping of iets dergelijks. 

Ik heb de auto vorige week bij een Renault dealer gehaald zonder garantie. Nu is mijn vraag is dit een makkelijk op te lossen probleem?

En mijn tweede vraag; is het verplicht (vanuit APK gekeken) om bij een auto uit 2010 met xenon lampen werkende koplampensproeiers te hebben?

Mastertje

Koplamp sproeier is geen eis voor de apk..
Huidig:
Renault megane hatchback 1.6 16V
Renault megane cabrio 2.0 16v
Renault megane cc  2.0 16
Renault megane cc 1.9 diesel
Renault megane cc 1.6 16v
Renault master 2.5 diesel

nomercy

Heb je xenon verlichting is een koplamp sproeier verplicht met apk , moet dus werken.

Mastertje

die eis is vervallen
twee dimlichten, met dien verstande dat indien het voertuig is voorzien van dimlichten met gasontladingslichtbronnen en in gebruik is genomen na 31 december 2006, deze lichtbronnen moeten voldoen aan de daaromtrent in Aanvullende permanente eisen,
artikelen 115 en 117, gestelde eisen, alsmede voor de installatie daarvan;
Artikel 115
Gasontladingslichtbronnen zijn lampen die gevoed worden door een (veel) hogere spanning dan de boordspanning. Er is in ieder geval sprake van een gasontladingslichtbronnen indien:

de lichtopbrengst van het dimlicht pas een moment na het inschakelen op maximale sterkte is;
de voedingsspanning van de dimlichtlamp verzorgd wordt via een hoogspanningstransformator, al dan niet voorzien van het volgende symbool

Artikel 117
Bij dimlichten met gasontladingslichtbronnen blijven de gasontladingslichtbronnen ingeschakeld wanneer het groot licht brandt.
Huidig:
Renault megane hatchback 1.6 16V
Renault megane cabrio 2.0 16v
Renault megane cc  2.0 16
Renault megane cc 1.9 diesel
Renault megane cc 1.6 16v
Renault master 2.5 diesel

gjcvro

Is het niet simpelweg een slangetje dat stuk is?

Srdroid

Mooi dat dit geen eis is meer voor de APK. Om te controleren wat er aan de hand is (bijv idd los slangetje) moet ik zeker de hele voorbumper eraf halen?

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev