Advertenties


stotteren 1.2 tce 130pk bij constant rijden

Gestart door Edwin, 7 december 2016, 15:17:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Edwin

Ik had graag willen vertellen dat ik geen enkel probleem heb met mijn nieuwe Megane maar helaas is dat niet zo.
Op lage snelheden (40-70 km/h) in een hoge versnelling 4,5,6. wil de auto stotteren bij constante snelheid.
Hij lijkt dan te zoeken naar de balans tussen meer of minder benzine. Heb ter controle gereden in een andere 1.2Tce 130pk en deze had dezelfde gebreken.
De dealer kan niets omdat er geen storingen uitgelezen worden. Renault Nederland doet op dit moment niets behalve de klachten documenteren.

Graag wil alle 1.2Tce 130pk rijders vragen uw auto te testen op bovenstaande en waar herkenbaar contact op te nemen met je dealer en/of Renault Nederland.
Bij voldoende klachten komt Renault blijkbaar wel in actie. Wie oh wie herkend deze verschijnselen?

Hartelijk dank

DS

Langzamerhand komen er wel wat gebreken aan het licht.
Ik herken het verhaal van Edwin wel een beetje.
Mijn auto doet het heel af en toe en dan alleen bij koude motor.
Verder heb ik geen klachten dat de motor stottert.

Wederom wel teleurstellend van Renault Ned. dat ze geen oplossing bieden.

Ik heb ook mensen met een Kadjar hierover gehoord, is dat niet hetzelfde motorblok(?).

A110

Deze direct ingespoten benzine motoren staan bekend om inwendige motorvervuiling met name op de inlaat kleppen (zoals bij alle merken met direct benzine motoren).
Bij jou auto zal dat nog niet aan de orde zijn.

Wij adviseren onze klanten branstof te gaan tanken met een hoger octaan getal (bv BP Ultimate, die heeft octaan getal 98). En houd je niet aan de schakelindicator en het nieuwe rijden. Dat is funest voor dit soort motoren. Advies om regelmatig wat in toeren te gaan rijden zodat het inwendige goed warm word en bepaalde onderdelen zoals de bougies de zelf reinigende temperatuur haalt om zichzelf te reinigen.
En rijden met al die lage toerentallen is ook nog eens slecht voor de distributieketting. Deze krijgt daardoor teveel belasting voor zijn kiezen (lees de verhalen van de thp of tfsi motoren maar) en daardoor rekken ze uit en klopt de timing niet meer met alle gevolgen van dien.

Het is allemaal mooi al dat downsizen maar er zitten wel haken en ogen aan. En dan heb je nog al die milieu eisen om maar zo'n schoon mogelijke uitstoot te krijgen. Maar dit soort problemen ga je dan krijgen.

Software die een fabrikant in zijn voertuigen doet is een compromie tussen de eisen waaraan ze moeten doen en een "soepel" rijgedrag. Helaas is dat iets wat u niet ervaart.
Een oplossing zou een chiptuning opmaat kunnen zijn. Hiermee word de software optimaal op uw voertuig afgesteld.

Succes ermee,

Jeroen
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

Manutan

Ik herken het stotteren, of eigenlijk is het meer een soort bibberen, ook bij mijn 1.2 TCe 130 PK.
En dan ook vooral bij een koude motor bij een lager toerental. Maar zeker niet te laag want dan is het logisch dat een  motor gaat stotteren. Na enige tijd eijden verdwijnt het nagenoeg.
Mégane IV Hatchback Energy TCe 130 Bose Noir Etoile

Edwin

super bedankt voor jullie reacties.
Ik zou jullie willen vragen, mocht je binnenkort bij de dealer komen, deze klacht daar te deponeren.
Zo wordt er een dossier opgebouwd voor Renault Nederland. Hopelijk ondernemen ze daarna wel actie.


gjcvro

Wat noemen jullie een lager toerental?
(gewon nieuwsgierig)

mark

Citaat van: Edwin op  7 december 2016, 15:17:52
Op lage snelheden (40-70 km/h) in een hoge versnelling 4,5,6. wil de auto stotteren bij constante snelheid.


waarom rijd je in zulke hoge versnellingen met die lage snelheden.  :dunno:
"het nieuwe rijden" is slecht voor de motoren.

Weet zo niet de bak verhoudingen van de megane 4, maar ik schakel met m'n oude gebakje net door naar z'n 3 rond de 50 km/u.
En dan tuff ik nog gewoon op m'n dooie gemakje rond.

Edwin

Het probleem doet zich vooral voor tussen 1500 en 2250 tpm. Bv 50 km/h in zijn 4e versnelling motor draait dan 1500tpm. Dit blijft zich voordoen in dezelfde versnelling tot 2250tpm. Rijd ik 80 in V6, dan heeft hij het ook. Bij hogere snelheden niet. Dan moet de motor toch net wat harder werken waardoor het probleem zich niet voor doet. Bij lage constante snelheden lijk de motor echt te zoeken hoe de snelheid netjes vast te houden.

Yorick

Is het niet zo dat deze blokken ook gemaakt zijn voor een wat kortere levensduur (economische/ zakelijke redenen) en dat ze het daarom ook niet fijn vinden om in wat lagere toeren te rijden? Ik zou er dan juist voor kiezen om het blok wat meer comfort te gunnen en 50 in zn 3 te rijden en 80 in zn 5.

Ik vind lage toeren met een benzinemotor sowieso niet fijn rijden.

A110

Citaat van: Yorick op 14 december 2016, 11:31:08
Is het niet zo dat deze blokken ook gemaakt zijn voor een wat kortere levensduur (economische/ zakelijke redenen) en dat ze het daarom ook niet fijn vinden om in wat lagere toeren te rijden? Ik zou er dan juist voor kiezen om het blok wat meer comfort te gunnen en 50 in zn 3 te rijden en 80 in zn 5.

Ik vind lage toeren met een benzinemotor sowieso niet fijn rijden.

Ik ben het helemaal met je eens.
1500 toeren is echt veel te weinig hierdoor ga je inderdaad dit soort problemen krijgen.
Ikzelf kom niet onder de 2000 toeren in elke versnelling en hierdoor rijd mijn auto veel beter.

Ik zou zeggen probeer het een keer en ervaar het. En nogmaals houd je vooral niet aan die schakelindicator. Wie dat ook heeft verzonnen!! Van mijn mag het uitgeschakeld worden maar dat gaat helaas niet. Waardeloos iets.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

Edwin

Ik heb nu super plus 98 getankt. Zal eens kijken of dat wat uitmaakt. Zal ook de toeren iets hoger houden.

gjcvro

Hangt ook heel erg van de motor af. . Ik heb een seat leon tfsi en een focus ecoboost (benzine) gehad, alletwee motoren die nog erg soepel draaien en optrekken onder de 1500 toeren. Laag in toeren beter dan de 1.5dci die ik nu heb. De mazda ongeblazen 2ltr moet je wel echt hoger in toeren rijden.

Maar steeds meer mensen beginnen het nieuwe rijden af te keuren omdat het slecht is voor de motor.

Jeroen2016

Hier het zelfde probleem. In 4 bij 50 km idem bij 52,54,56 en 60,62,64,66 en op de cruisecontrol. Bij de garage geweest en er is niets aan te doen. Het wachten is op een software update als die er al komt voor dit probleem. Tevens een soort van ratel geluid bij gasgeven. Ook hier valt op dit moment niets aan te doen. Dit euvel doet zich voor alleen bij het gasgeven. Gas los is geluid weg... Er werd een stekker losgetrokken en het geluid was weg....Maar dat was uiteraard niet de bedoeling. Ik ben ook niet de eerste die met het probleem was langsgekomen.... Twee zeer vervelende trekjes van de nieuwe Megane. Mijn vorige 130 TCe had totaal geen problemen op dit gebied. Ook afgelopen weekend ineens uitval van de dodehoekwaarschuwingslampje in de buitenspiegel. Er was idd een storing opgetreden en deze is inmiddels verholpen. Ik zit te denken aan chiptuning echter is deze nog niet beschikbaar voor de TCe 100 althans wat ik kon vinden op internet. Het probleem zou dan verholpen moeten zijn vwb het stotteren en als bonus extra pk's en nm's en wellicht nog iets zuiniger ?? Kosten ca €350,-- ??  Weet iemand hierover iets meer te zeggen ??

adinsx

Ik kom ook nog even een uit in het zakje doen. Jeroen (A110) legde al een en ander goed uit, hierbij mijn ervaring.

Ik was begin augustus 2013 zo ongeveer de eerste in Nederland met dit nieuwe 132pk 1.2 TCe blok. Ligt in een mooie Mégane III Estate GTline (met 18" GTwielen), dus een prima combi. Ook lekker, ik heb hiervoor gekozen omdat de auto 20% bijtelling had op dat moment. Ja, het is een leaseauto (na een Mégane F1-R26 overigens, dus het viel even tegen...)

Niettemin, ik rij zo'n 30-35 duizend km per jaar, dus het blok kon er meteen tegenaan. In de beginjaren ging het best prima. Wel had ik na 30.000 km ineens wat meer olieverbruik. Eerst 1:15.000 km, later 1:8000 km. De dealer heeft het genoteerd en doorgegeven aan Renault NL.
Goed, IN die periode tussen 30.000 en 40.000 km had ik ook een raar ratelend geluidje. Vooral bij heel zacht rijden in de eerste versnelling, of achteruit rijden.
Naar de dealer geweest, daar op de brug maar ze konden het niet lokaliseren. Afgesproken om als het erger werd ik terug zou komen.
Werd het niet, dus doortuffen.

Dan rond kilometerstand 75.000-80.000. Ik had soms ineens een storing die ook weer vanzelf verdween. Vooral na een inhaalactie. Storingscodes leken op een te kort aan brandstof. Nog weer een week later begon ik de motor slechter te horen lopen. Dealer gebeld, ik zou maandag langs gaan. Echter zover kwam het niet. Zondagochtend, ergens februari dit jaar sloeg de motor niet meer aan. Een hoop geratel en getik. Maandagochtend dus laten ophalen.
Vermoeden was de nokkenasverstelling, maar helaas dat bleek niet het geval. Er werd contact gezocht met de Technische Dienst bij REnault, en zelfs Renault Frankrijk. Vanwege het olieverbruik wat er ook nog altijd was werd een compressie test gedaan, die bleef binnen de gestelde normen, maar toch werd het niet vertrouwd.
Opdracht vanuit Renault Frankrijk volgde: Vervang het motorblok.
Goed, een leaseauto dus Renault NL en Leaseplan hebben de kosten (á 8600,- incl. BTW) geslikt. De dealer had twee dagen werk, en zo had ik een vers blok nadat alles er weer opgebouwd was. (Turbo, etc.). Uiteraard meegekeken hier en daar, en ja er was wat interne vervuiling te zien. Echter nog niet zo erg dat er problemen van kwamen. Overigens bleek de ketting gerekt vooral omdat de spanner heeft lopen klapperen en niet meer spande. Dat was de reden ook van het niet meer aanslaan naar mijn idee én daar kwam de gekke ratelende tik vandaan. (Bijna 50.000 km terug want de teller stond op 81.000).

Zijn we er dan? Ehhh nee. Natuurlijk weer netjes inrijden (ik rij altijd keurig warm als kenner van de techniek), en bij 98.000 km begon ik de motor wat vreemd te voelen. Net of hij iets inhield. Dat werd erger op den duur. Het kwam eerst vooral voor tussen 2000 tpm en 2800 tpm. Nagenoeg in elke versnelling maar op hogere snelheid wat minder. Een Fuel Cleaner werd toegevoegd aan de tank, en de storingscode wees op een misfire, echter was die storing 3000 km eerder gezet. Vreemd...

Neittemin, rijden maar weer echter de cleaner hielp niet. Kortom, het lag niet aan de verstuivers. Het inhouden werd erger, zo erg dat in de zes rijden op de snelweg niet te doen was, laat staan inhalen. Je moest fors terug zodat je boven de 3500 tpm kwam of hoger. (achteraf verklaarbaar).

Goed, de dealer ging op onderzoek. Het blok hing er nu net 20.000 km in dus vervuiling zou vreemd zijn. Een bobine en injector werden vernieuwd. Zonder resultaat... Weer contact met de Technische Dienst en na wat meten was het advies de inlaatkleppen te bekijken. Die konden vervuild zijn.
En jawel, na slechts 20.000 km bleken de inlaatkleppen sterk vervuild, waardoor je op lage toeren al snel 'ademnood' krijgt.
De boel werd gereinigd (heel wat werk) en inmiddels staat de teller op 104.500 km en snort hij er weer vrolijk op los.

Zaterdag ga ik hem nog wel wat pijn doen, want dan moet ik onze nieuwe caravan (á 1300 kg) ophalen. Eens zien of de zomerrit naar Kroatië goed gaat komen volgend jaar zomer ;)


Heel lang verhaal, en ik kan er nog lang over vertellen. Ja, interne motorvervuiling is een behoorlijk probleem. Bij Peugeot en andere merken reinigen ze preventief, echter weet wel dat bij direct ingespoten motoren er geen brandstof op de inlaatkleppen komt. Reiniging door brandstof lukt dus niet. Wel zorgt RON98 voor een beter verbranding.

En dan die vervuiling in slechts 20.000 km? Met de specialisten van Forté had ik het er onlangs over op een event van mijn werk. Zij gaven aan dat wanneer de distributietiming maar een fractie verlopen is de motor nog prima kan lopen, maar er kans is op andere drukpulsen in de inlaat. Daardoor kan er meer vervuiling mee komen door andere drukken tussen carterdruk en inlaatdruk. Goed, een technisch verhaal, maar mocht je de 1.2 TCe hebben, preventieve reiniging is niet verkeerd en zelfs een goede investering.
Ik ga de mijne op eigen kosten voor komende zomer de inlaatkleppen laten reinigen. Al is het maar voor 'het gevoel' voor ik met ruim 1300 kg aan de haak de bulten over ga richting de zon.
Terug op snelheid met volle Mégane IV Estate GT205 in Iron Blue

Edwin

Bedankt voor jullie reacties. Jeroen, is jou klacht ook bij Renault Nederland gedeponeerd?
Adinsx wat een verhaal zeg. Het 1.2Tce is dus niet het beste blokje. Tuning van de Tce100 is volgends mij mogelijk bij Unlimited Tuning.

Klachten omtrent dit topic graag doorsturen naar Renault Nederland.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev