Advertenties


Hydrauliek lekkage dakcilinder cabriolet ?

Gestart door Oger, 31 oktober 2016, 16:57:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Oger

Hoi, vandaag een hydrauliekprobleem geconstateerd bij mijn Megane CC  2007 . De olie lekt namelijk bij het 1e knikpunt( gezien v.a de voorruit) . De olie druppelt op de windscreen en loopt ook verder over het stangensysteem van het dak naar de kofferbak. Ik ga ervan uit dat de cilinder defect is of  kan het ook bij de Megane 2 een versleten O-ring zijn? De pomp werkt verder oké.
Dus wat praktische vraagjes aan het forum:
- Is er een instructiefilmpje hoe ik e.a. moet demonteren ?  (Hoe ik o.a bij  deze cilinder kom om een diagnose te stellen?)
- Is dit zelf te repareren ? Zijn er nog enkele praktische tips vanuit het forum?
- Waar kan ik evt deze  "aftermarket" cilinder kopen of is dit alleen mogelijk met een een complete set incl de pomp?
  Alvast bedankt voor jullie reacties.

Oger

O, ja het betreft de linker cilinder. Ik weet niet of het openen of sluiten van het dak met zowel linker als rechter cilinder gebeurd. Of dat de linker cilinder bijvoorbeeld voor het openen is en de rechter cilinder voor het sluiten. ??
Gr Oger

Oger

Heeft iemand ervaring met het demonteren van de "hemel van een megane CC? Of zit de lekkage aan de buitenzijde van de dakrand ? Mss iemand een tekening of foto in zijn werkplaatshandboek ?

Oger

Hoi, ik had gehoopt op een reactie om mijn lekkage te verhelpen maar klaarblijkelijk heb ik weer eens iets unieks .
De hydroliek olie druppelt tussen het knikpunt van het dak t.h.v. de achterbank en heb  geen idee hoe ik dit probleem zelfstandig kan oplossen. Is het een rubber, een slang of de gasdemper / hefcilinder zelf?
Ik ben op zoek naar iemand die dit ooit zelf verholpen heeft . Het zijn volgens mij deze gas dempers.
Zijn er werkplaatstekeningen voor de demontage op dit forum ?
Gr Oger

Oger


Oger

Weet iemand hoe de techniek werkt om het dak te openen en te sluiten. Lopen er ook de hydrauliek slangen in het cabrio dak door naar de vergrendeling bij de A-stijl?  ? Een doorsnee tekening zou geweldig zijn. Naar het schijnt zitten de hydraulische cilinders niet in het dak maar in de bagage ruimte. Dus denk ik dat bij mij een hydrauliek leiding in het dak lek is t.h.v. de B-stijl. Heeft iemand "toevallig" een doorsnee tekening van het cabriolet dak waar deze leidingen zichtbaar zijn.  En hoe kom ik erbij?
 

jutoma

ik heb een duitse handleiding, stuur even je email adres naar me.


Mvg,

Martijn

jutoma@zonnet.nl

Oger

#7
Na wat speurwerk heb ik waarschijnlijk een beschadigde hydrauliekslang . Vandaag nogmaals het dak geopend maar ook  direct weer gesloten. Hydrauliekolie spatte met grote hoeveelheden op de achterbank .Ik heb ter hoogte van de B-stijl de dakhemel losgemaakt en daar zag ik dat er een leiding beschadigd was. Toen kwam het speurwerk welke leiding het nu was omdat er namelijk diverse leidingen naar de pomp lopen. Elke leiding heeft namelijk een uniek nummer.Aan de linkerzijde zijn het twee leidingen , de 038 en 013.  Welnu, de 013 slang was beschadigd, hoe toepasselijk kan het zijn!  En op de pomp in de kofferbak zit de aansluiting van deze leiding toevallig op een gunstige plek namelijk bovenop de pomp. Nu is alleen de vraag hoe deze bevestigd zit op de pomp. Er zitten koperachtige seals om de leiding. (zie foto)


Aan de voorzijde , thv het pomphuis, zitten deze  koperachtige "seals" . De vraag is nu heb je daar speciaal gereedschap voor nodig om deze los te maken en weer te bevestigen.

mark29

Sorry nooit gedaan, je moet een uitdraai van dialogys regelen, dat is het handigste, ook voor montage en eventueel ontluchten.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev