Advertenties


Megane scenic 16e diverse vragen

Gestart door knorde, 25 oktober 2016, 09:40:16

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

knorde

Goedemorgen allemaal!
Ik ben nieuw op dit forum en dat komt omdat ik sinds afgelopen zaterdag de trotse bezitter ben van een Megane scenic 16e.
Het betreft hier bouwjaar 1997.

Nu zijn we natuurlijk heel erg trots maar er zijn ook wel een aantal dingetjes waar wij vragen over hebben.
Ik ben dus op internet gaan zoeken en toen vond ik dit forum.
Ik hoop dat dit het juiste forumdeel is.

Mijn vragen zijn:
1. Ik heb een discussie met de verkopende partij (een garage).
Deze heeft mij verzekerd dat de distributieriem nog een hele tijd mee kan. Zeker zo'n 30.000 KM.
Het is bekend dat hij bij 126.000 vervangen is (teller staat nu op 183.000) maar hij is in 2009 al geplaatst.
Nu lees ik op internet dat deze of om de 120.000 vervangen moet worden of om de 5 jaar, wat dus zou inhouden dat hij 2 jaar geleden al gedaan had moeten zijn.

2. Er staat/stond in de advertentie dat er airco op moet zitten. Ik zou alleen niet weten waar die zou moeten zitten.
Ik zie alleen een logootje van een auto met een pijltje. Volgens mij is dit geen airco.

3. Hij is verkocht als bouwjaar 2003 en dit blijkt 1997 te zijn. Nu is het wel zo dat hij sinds 2003 pas in Nederland is. Is dit verwijtbaar of kan de verkoper zich hier per ongeluk in vergist hebben?

4. De blazer doet het wel, echter kun je niet meer van standen wisselen. Is dit makkelijk zelf op te lossen door er 1 op de sloop te halen?

5. De blazer maakt een ratelend geluid, het lijkt wel of hier blad in zit. Is hier makkelijk bij te komen?

6. Er zit 1 sleutel bij. Nu blijkt hier een chip in te zitten waardoor deze niet (makkelijk) na te maken is. Bij de dealer kost een nieuwe sleutel 180 euro per stuk. Weet iemand of daar ook alternatieven voor zijn?

Verder is het een fijne auto die heerlijk rijdt.
Ik had een peugeot 306 uit 1993 en dan is dit wel een heel enorm verschil.
Toch zijn de minpuntjes wel jammer natuurlijk.
Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Bedankt alvast!

Gr. Kees.

mark29

Lekker verder kijken voor een andere auto.
Staan er zat te koop voor rond de 1000 euro.

Die riem inderdaad 5 jaar.
Verder idd nog meer kosten, gewoon verder kijken.

mark29

Ow ik zie nu dat je hem al gekocht had.
Tja. Dat word dan een paar honderd euro tegen aan gooien.

Nikk

Welkom Kees,

"3. Hij is verkocht als bouwjaar 2003 en dit blijkt 1997 te zijn. Nu is het wel zo dat hij sinds 2003 pas in Nederland is. Is dit verwijtbaar of kan de verkoper zich hier per ongeluk in vergist hebben?"

Ik zou daar zeker wat mee doen. No way dat een autoverkoper zich 6 jaar vergist. En zelfs als dat zo is dan is het nog onjuist handelen. Verder ook nogal wat issues zoals je noemt en dan de airco die er niet op zit. Bij Jetcars of zo'n soort winkel gekocht?

Disti is officieel aan de beurt bij je ja maar is net hoeveel risico je wilt nemen. Bij mijn vrouw haar Scenic ligt ie er al 9 jaar om. Vindt het met die auto best omdat ie tzt toch gaat worden vervangen.

Mvg, nikk
Megane Cc     Tech line     2.0 16v Bleu Crepuscule  Automatic '08
Megane break RXT           1.6 16v Bleu Crepuscule  Automatic '00
Espace           The race    2.0 16v  Gris Titane "02

RobScénic

Citaat van: knorde op 25 oktober 2016, 09:40:16

1. Ik heb een discussie met de verkopende partij (een garage).
Deze heeft mij verzekerd dat de distributieriem nog een hele tijd mee kan. Zeker zo'n 30.000 KM.
Het is bekend dat hij bij 126.000 vervangen is (teller staat nu op 183.000) maar hij is in 2009 al geplaatst.
Nu lees ik op internet dat deze of om de 120.000 vervangen moet worden of om de 5 jaar, wat dus zou inhouden dat hij 2 jaar geleden al gedaan had moeten zijn.

Het is 120000 km óf 5 jaar, net wat het eerste bereikt wordt. Als de garage zegt dat deze riem nog 30000 mee kan, dan laat ze dat maar zwart op wit zetten, met garantie. Want in feite rijdt je al in geleende tijd, het kan iedere dag voorbij zijn

2. Er staat/stond in de advertentie dat er airco op moet zitten. Ik zou alleen niet weten waar die zou moeten zitten.
Ik zie alleen een logootje van een auto met een pijltje. Volgens mij is dit geen airco.

Dit is de recirculatieklep. Je moet een knopje AC hebben, zit dit er niet op, dan heeft hij geen airco (of er zit een verkeerd bedieningspaneel in. Je kunt eens onder de motorkap kijken of je 2 aluminium leidingen van voorzijde motor via bijrijderskant naar binnen ziet lopen)

3. Hij is verkocht als bouwjaar 2003 en dit blijkt 1997 te zijn. Nu is het wel zo dat hij sinds 2003 pas in Nederland is. Is dit verwijtbaar of kan de verkoper zich hier per ongeluk in vergist hebben?

Is niet netjes van de verkoper, maar had je gemakkelijk van tevoren kunnen checken via de site van de RDW

4. De blazer doet het wel, echter kun je niet meer van standen wisselen. Is dit makkelijk zelf op te lossen door er 1 op de sloop te halen?

Kachelweerstand defect. Is gemakkelijk te vervangen door een van de sloop. Komt vrij veel voor

5. De blazer maakt een ratelend geluid, het lijkt wel of hier blad in zit. Is hier makkelijk bij te komen?

Via de paravan is gemakkelijk te controleren of er iets in zit. Ook kun je het interieurfilter er uit halen (mits hij deze heeft) om deze schoon te maken

6. Er zit 1 sleutel bij. Nu blijkt hier een chip in te zitten waardoor deze niet (makkelijk) na te maken is. Bij de dealer kost een nieuwe sleutel 180 euro per stuk. Weet iemand of daar ook alternatieven voor zijn?

Startonderbreker is er uit te programmeren. Op dit forum is er iemand actief (Mr.Chip) die dit kan doen. Dan kun je met een normale sleutel af. Eventueel kun je dan ook een aftermarket afstandsbediening monteren


Zie antwoorden in rood.


Al met al denk ik dat je je huiswerk niet goed gedaan hebt. Dingen zijn gemakkelijk vooraf te checken: Bouwjaar, vervangingsinterval van de riemen. Bij de proefrit had je ook al kunnen zien of de auto airco heeft. En de benodigde reparaties hadden ook al ingeschat kunnen worden. Vraag blijft of de verkopende partij aansprakelijk gesteld kan worden, of de koop teruggedraaid kan worden.
Ik denk het niet: als koper heb je een onderzoeksplicht. Deze heb je overduidelijk niet voldoende gedaan, na een proefrit had je deze vragen ook kunnen stellen, voordat je tot kopen over ging.
Dat heb je verzuimd, waardoor je een auto met gebreken hebt gekocht.

Nu zijn de gebreken niet onoverkomelijk, maar je zult wel een paar honderd euro moeten investeren in achterstallig en noodzakelijk onderhoud.
Renault Scénic 2.0 16v Sportway Aut. 2002 SOLD!!

Renault Mégane Cabriolet 1.6 16v Sport 1999 SOLD!!

>>Renault Grand Scénic 2.0 16v Tech Road Aut. 2006<<

>>Renault Mégane Coupé-Cabriolet 1.6 16v Privilege Luxe 2004<<

MarcN

Je had beter eerst hier de vragen kunnen stellen voordat je de auto kocht vrees ik. Nu kun je meteen een hoop kosten gaan maken met onder andere de distributieriem.

En een airco die ontbreekt zie je toch meteen tijdens een proefrit? Ik probeer dan in ieder geval alle mogelijke knopjes uit.
Gelukkig rijd hij wel fijn. Ik hoop dat je er niet teveel voor betaald hebt als ik zo het verhaal lees.

Tedo

Volgens mij zijn alle antwoorden gegeven.

En nog een tip voor de volgende keer; bij elke auto (hoe jong of oud ook) horen twee sleutels. Is er maar een, dan bij aankoop altijd een tweede eisen (op kosten van de verkopende partij). Willen ze dat niet, dan opstappen en verder kijken.

Datzelfde geldt eigenlijk ook voor de d-riem. Die hoort nog een redelijke periode mee te kunnen, of anders een nieuwe. Tenzij je er prijsafspraken over kunt maken; bij mijn Clio was de riem bij aanschaf ook aan de beurt, maar toch voor een lagere prijs en zonder garantie zo meegenomen en bij mijn eigen, bekende garage met garantie laten vervangen. Dan weet je zeker dat het (goed) is gebeurd.

knorde

Wow wat een (uitgebreide) reacties!
Mijn dank is groot hiervoor :)

Ik wil wel even melden dat ik nu achteraf denk "ik had wel iets meer zelf kunnen controleren".
Dus eigen schuld dikke bult zullen we maar zeggen, dat is gewoon stom en dom.

Het verhaal lijkt me heel duidelijk, de auto heeft trouwens 750 euro gekost.
Ik ga vanmiddag (na mijn werk) contact opnemen met de verkopende partij (garage) om tot een (hopelijk mogelijke) oplossing te komen.

Ik laat het weten hoe het is afgelopen...

MarcN

Hopelijk komen ze je nog enigszins tegemoet, maar dit zal na aankoop altijd een stuk lastiger zijn.

Anders zul je even een paar honderd euro extra moeten investeren en dan heb je hopelijk een auto die weer een tijdje meekan. Het zijn allemaal puntjes die wel op te lossen zijn maar het is altijd vervelend om na aankoop toch achter een aantal verrassingen te komen waardoor de auto toch weer wat duurder uitvalt dan verwacht waarschijnlijk.

Als je een beetje handig bent kun je de kachelweerstand misschien zelf vervangen. Maar de startonderbreker uitprogrammeren en de distributieriem vervangen zijn misschien dingen om uit te besteden. Ondanks de slechte start hoop ik dat je uiteindelijk veel plezier van de auto hebt ;)

knorde

#9
Even een update...

Gisteren bij de garage geweest.
Ze zijn mij 150 euro tegemoet gekomen wat ik zeer netjes en acceptabel vind.
Eerst wouden ze 100 geven en daarna 125.
We zijn tot een akkoord gekomen bij de 150.
Ik heb dat geaccepteerd.

De auto is heel comfortabel en rijdt heerlijk.
Volgende week woensdag laat ik er een nieuwe distributieriem in zetten.

De kachelweerstand ga ik zelf proberen te vervangen.
Bij mijn vorige auto (peugeot 306) heb ik dat toen ook gedaan maar dat was nog allemaal met kabels.
Hoe gaat dat met deze auto?

Is er ergens een howto daarvan?
Ook heb ik geen handleiding bij de auto.
Nu heb ik die wel op internet gevonden maar de plaatjes komen niet overeen met mijn dashboard.
Weet iemand wat de juiste handleiding is van deze auto?

EDIT

Ik bedoel trouwens met de blazer de middelste knop.
Dus niet de snelheid van blazen maar de plek waar die blaast.

We zijn trouwens bij een winkel geweest om onze sleutel te laten bijmaken maar hij is niet uit te lezen ivm de startonderbreking.
Nu schijnt dit er wel af te halen te zijn maar blijft dat lampje dan altijd knipperen want dat is vooral savonds erg irritant.
Of blijft hij dan gewoon uit?

mark

Dat gaat met kabeltjes. Hopen dat de kleppen in het kachelhuis nog heel zijn.

Er is hier iemand op het forum die de startonderbreker uit kan programmeren. Ff met de zoekfunctie zoeken, heb je hem zo gevonden.

knorde

#11
Is er ergens een howto hoe ik achter die knop kan kijken, of kan iemand mij vertellen hoe ik daarbij kom?

Als ik de startonderbreker laat uitschakelen blijft dat lampje dan altijd knipperen of gaat die gewoon niet meer aan?
Lijkt me namelijk wel irritant als die savonds de hele tijd staat te knipperen :P
Ik heb overigens "mr.Chip" op dit forum inmiddels een pm gestuurd om te vragen wat de mogelijkheden zijn.

Fijn forum dit trouwens!

mr.Chip

#12
als de huidige sleutel het nog goed doet en als je  nog geen probleem met startonderbreker hebt, mijn advies is laat het zo staan
als jij later in de toekomst problemen krijgt kan ik hem altijd startblokkering vrij maken..
voor je andere vragen zie jou PM box

P.S. ik denk dat hij een ecu van siemens heeft ( weet niet zeker, kan het pas bepalen als ik de onderdeel nummers van ecu heb) er is een trucje voor deze ecu ( geldt ook voor nog paar andere merk ) en ik kan hem binnen 15 minuten startblokkering vrij maken , dit is heel gevaarlijk en lijkt op russische roulette,, soms gaat het wel lukken maar soms kost het jou een nieuwe ecu,,,
de juiste procedure duurt veeeel langer
Problemen met startonderbreker ? Stuurkolom ? stuurslot ? ECU motormanagement, Body Computer UCH ? comfort module ?  stuur maar een PM of email naar :
mister-chip@hotmail.com

knorde

#13
Ik ga daar even over nadenken mr chip, alvast bedankt voor alle uitleg!

Ik heb even een stukje los gehaald en ik ben er wat betreft de blazer achter waarom die standen niet werken.
Zie bijlage 1.

De kabel klapt dubbel als je hem in probeert te duwen.
Als je hem handmatig een beetje helpt (zodat hij niet dubbel klapt) werken alle standen prima.
Het ligt dus aan de kabel.

Nu heb ik alleen geen flauw idee waar die heen loopt en of dat (redelijk makkelijk) te vervangen is.
Te verstevigen is die denk ik niet.

Ook heb ik een vraagje over bijlage 2.
Hoort hier normaal gesproken een lampje in te zitten, en zo ja, zijn die los verkrijgbaar / vervangbaar?


mr.Chip

graag gedaan,,, de bijlagen zijn niet zichtbaar,,
Problemen met startonderbreker ? Stuurkolom ? stuurslot ? ECU motormanagement, Body Computer UCH ? comfort module ?  stuur maar een PM of email naar :
mister-chip@hotmail.com

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev