Advertenties


Nieuwe (speaker)kabels naar de voordeuren?

Gestart door Lucas Hermans, 28 augustus 2016, 19:27:11

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Lucas Hermans

Goedeavond allen!

De speakerkabel naar de speaker in de rechter voordeur is naar mijn mening rot. Er komt weinig tot geen geluid uit. Ik heb de speaker ondertussen vaak genoeg eruit gehad en als ik vanaf het begin van de kabel in het dashboard meet, dan komt er een getal uit mijn multimeter en kraakt de speaker wat, zoals het hoort. Maar zodra er audio doorheen moet, gaat het niet meer zoals het hoort.
Daarom wil ik nieuwe kabels naar de deuren leggen. Dan heb ik sowieso betere kwaliteit (speakerkabels van 2,5mm !-!). Alleen: de klem van de kabelboom tussen de deur is een tijdje terug kapot gegaan, dus daar kom ik liever niet meer aan. Daarom de gedachte om nieuwe kabels te leggen. Maar is dit haalbaar? In mijn oude Nissan Sunny was het een eitje, maarja, die kwam ook uit '91 ;)

Ik leg eventjes mijn situatie uit kwa audio:

Dit is de fabrieksaf aansluiting:


Dit is die van mij:


Zoals je kunt zien; ik heb mijn (4 kanaals) versterker gebrugd om alleen de voorste speakers aan te sturen. Ná de versterker liggen er 2 crossovers (of scheidingsfilters, wat je wil) en vanuit daar gaat het signaal naar de speakers.
De mid-woofers zitten op de originele bekabeling, voor de tweeters heb ik nieuwe kabels gelegd.
De tweeter aan de rechter kant doet het wel, dus het probleem ligt écht aan de kabel tussen de crossover en de mid-woofer.



Oh, om het verhaaltje even samen te vatten voor degene zonder tijd: Kán ik nieuwe kabels naar mijn (voor) deuren leggen, en zo ja, hoe?

Groetjes! :)


Lucas Hermans

#1
Nog een toevoeging: Ik heb de speakers uiteraard ook gewisseld om te kijken of dat effect had, maar nee. Ik ga morgen direct vanuit de scheidingsfilter een HiFonics Zeus 16,5cm midwoofertje los in de auto leggen en kijken wat die doet...


Edit: Het HiFonics midwoofertje aan de scheidingsfilter gehangen op de plaats van de deurspeaker en die deed het naar behoren! Het ligt dus echt aan de kabel tussen de crossover en de speaker.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev