Advertenties


Airbag lampje, storing of draadbreuk opsporen

Gestart door Abraxas, 31 juli 2016, 14:56:16

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Abraxas

Dag allemaal,

Mijn lampje van de airbag icm de algemene storing lampje brandt met de melding: airbag controleren.

De cruisecontrol doet het nog, dus het is niet de sleepring in het stuur. Zojuist de schakelaars los en vastgemaakt onder beide voorstoelen zonder resultaat. Stekkers aandrukken en draden wiebelen helpt ook niet.

Wie weet wat ik nu als volgende stap kan meten/ controleren?

In de meeste draadjes hier worden geen andere dan deze stappen beschreven. Hoe en welke kabels doornemen voor draadbreuk?

Alvast bedankt allemaal!

mark

Gewoon ff laten uitlezen. Voordat je onbedoeld perongeluk een stroompje op de airbag zet met je multimeter.  ;)

A110

Zoals hierboven al geschreven, laat het systeem eerst uitlezen dan weet je welke kant je op moet.

En NOOIT met een multimeter aan airbag bedrading meten. Een airbagsysteem heeft maar een klein stroompje nodig om de kussens op te blazen en daar wil je niet met je hoofd bij zijn.

En denk niet ik haal de accu los dan is het systeem spanningsvrij dat is NIET het geval. Er zitten nog condensatoren in het systeem die de energie vasthouden om alsnog de boel te laten ontploffen.
Bij elk automerk moeten wij het systeem vergrendelen voordat we eraan kunnen gaan werken. En het vergrendelen gebeurt met diagnoseapparatuur.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

Abraxas

Dag allemaal,

Bedankt voor de reacties. Ik begrijp dat zelf klussen dus risico met zich meebrengt.

Heb vandaag de storing uit laten lezen met een Bosch uitleesapparaat. Foutcode: B1008. Het zou in het stuur (front side driver) moeten zitten. De specialist waar ik normaal heen ga is zijn pand deels kwijt i.v.m. brand en de plaatselijke dealer wil eerst weer beginnen met uitlezen a 45euro  8)7

Heeft iemand een idee of ik met deze code een bepaald onderdeel kan laten vervangen of dat het een draadbreuk/connector probleem is?

Ik zoek bijvoorbeeld tips/denkrichtingen die ik zelf kan uitsluiten.

Groet Patrick

antonionie

Ik had ook die storing ook en vooral als mijn vrouw gereden had, die verstelde altijd de stoel en dan kwam die storing er in.
Wat je nog kan proberen is om de draad vanuit de stekker onder de bestuurders stoel te volgen naar de slede van de stoel tegen de middenconsole, daar zit een soort van sensor of contact.
Dat was bij mij de boosdoener, beetje aan gerommeld en weg was de storing! (en niet meer terug gekomen ook)

Succes er mee!!

Ton

Abraxas

Hallo Ton,

Bedankt voor de tip. Dat kabeltje heb ik ook gevolgd,helaas zonder resultaat.

Gisteren bij een Renault specialist laten uitlezen met een snap-on apparaat. Zijn pand was afgebrand, dus geen Clip. Maar hij verzekerde mij dat de foutcode aangeeft dat :
het een probleem betreft bij de bestuurdersairbag bij het stuur, en dan de 2e klasse.

Hij reset de foutmelding en wacht. Foutmelding komt niet terug. Hij draait aan het stuur, en de foutmelding popt weer op. Hij verzekerde mij dat het de sleepring betreft.

Nu las ik op dit forum bij 'vervangen sleepring' dat als de sleepring kapot gaat, de cruisecontrol en claxon het ook niet meer zouden moeten doen. Mijn garageman vertelde dat dit niet perse zo hoeft te zijn, omdat ook 1 contact kapot kan zijn gegaan.

Denken jullie dat het vervangen van de sleepring op voorhand slim is? Het kost ongeveer 75 euro voor een gebruikt origineel onderdeel.

Mvg Patrick

antonionie

Zoals je zelf al aangeeft komt de storing terug als er aan het stuur gedraaid wordt, de monteur heeft het volgens mij bij het rechte eind dat de sleepring de boosdoener is. Ik zou hem laten vervangen, voor die €75,00 kan je je eigen toch geen buil vallen?

Groeten Ton.

Abraxas

Kleine update: zojuist gebeld met een airbag specialist welke aangeeft: als de sleepring kapot is, dan werkt ook de claxon en CC niet meer. Hij geeft aan dat de weerstand in de airbag van bestuurder te veel of te weinig weerstand geeft (dat is dus circuit 2, en niet klasse 2, foutje in vorige post). Voorgestelde oplossing: accupolen 10 min los - Airbag demonteren - stekkers schoonblazen met compressor - paar keer los/vastklikken  - monteren. Hierbij letten op de borging van de schakelaar op airbag.

Wordt vervolgd

Abraxas

Zojuist de contacten schoongemaakt zonder resultaat. Toch vreemd dat iedereen meent dat de claxon en CC het ook niet zouden doen. Tuurlijk 75 niet veel, maar 75 euro weggegooid geld is gewoon zonde  :grin:

Denk dat ik maar eens een sleepring bestel. Ik hoor wel iets licht aanlopen, maar dat heeft hij eigenlijk al 2 jaar, dus dacht dat het gewoon een plastic kapje was dat wat scheef zat.



J@rnoS

Ik had het zelfde, schrapend geluid als de je stuurde, alles werkte nog cc airbag ect. Na enige tijd kreeg ik steeds meer airbag storingen die vanzelf ook weer weg gingen, 2mnd later permanent airbag storing, weer 2-3 mnd later cc dood ect.

Ik denk ook dat je sleepring kapot is, als je handig bent ben je voor 35eu klaar.

Hele stuurkolom demonteren, klokveer eruit, nieuwflatcable erin, en klaar 2 uur werk.  :)

1latino

Hallo allemaal.

Ik heb okk dat SERVICE brandt samen met het AIRBAG lampje en daarbij werkt mijn CC niet.
Ben sinds sinds gister de nieuwe eigenaar van Ed. Megane II GT PRIV. LUXE 
De verkoper zei dat alleen de stekker onder de bestuurderstoel nagekeken moest worden dn ff erin dn eruit moest en daarmee opgelost zou zijn.
Nu is mijn vraag of iemand vsn jullie die deze fout ook haffen mij kan informeren of het na vervangen van de sleepruim het probleem opgelost is?
Ben technisch aangelegd en zou dit in principe zelf kunnen vervangen ondanks dat ik het een en ander moet uitzoeken.
Ik zie graag jullie reactie.
Bvd.


Mvg.

Tedo

#11
Als ook de cruise control het niet meer doet heb je waarschijnlijk een defecte sleepring.

Hier een tutorial voor de vervanging.

1latino

Citaat van: Tedo op 28 november 2016, 14:46:58
Als ook de cruise control het niet meer doet heb je waarschijnlijk een defecte sleepring.

Hier een tutorial voor de vervanging.

Vandaag bij de dealer geweest om de auto uit te lezen.
Het resultat:

Airbags (Airbag - Diagnose - MT/AT)
DF072 Airbag bestuurderzijde voor, circuit 1 - Opencircuit - Permanent
DF071 Frontairbag bestuurderszijde; circuit 2 - Open citcuit - Permanent

Dit is volgende de dealer te maken met (JAWEL) de stuurkolomschakelaar en ook het niet werken van de cruise control.
Kosten voor reparatie: €380 incl arbeidsloon en incl. BTW

Vervolgens een aantal autoslopen gebeld.
Her en der verschillende liggen en verschillende prijzen.
Had er een gevonden die er verschillende modellen had liggen voor €60.
Nu ga ik als alles meezit zaterdag hieraan werken en kijken of beide met elkaar overheen komen en kijken of beide nummer van beide stuurkolomschakelaren overheen komen.

Zijn deze gelijk te testen zonder de airbag erop te zetten of moet alles erop zitten en dan testen?


BVD

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev