Advertenties


Temperatuur loopt op

Gestart door Slingeraap, 13 juni 2016, 04:18:38

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Slingeraap

Bij mijn Scenic 1999 2.0 loopt de temperatuur vlot op maar op het dashboard tegen het gebied met de korte streepjes (zogenaamde rode gebied).
Tijdens het rijden bij een buitentemperatuur van 17 graden slaat de koelventilator aan en zakt de meter een klein stukje dit herhaalt zich constant.
Ik heb geen koelwaterverlies en het kookt ook niet maar het blijft een kritisch punt.
Ik wil binnenkort naar Spanje rijden waar het wel warmer is dan 17 graden en weet eigenlijk niet wat mij daar te wachten staat.
Het lijkt dat de ventilator koelt maar dat de rijwind weinig doet.
Slangen blijven soepel, kachel warmt vlot op en wordt goed heet.
Thermostaat opent ook bovenste radiateur slang warmt op en onderste duurt wat langer maar wordt dan ook vlot heet.
Groene temperatuursensor is reeds vervangen maar zelfde probleem.
Uit de ontluchtnippel stroomt een klein straaltje als ik die opendraai.
Ik zat te denken aan een verstopte radiateur maar hij koelt wel door de ventilator.
Zit veder nog te denken aan wellicht de waterpomp, misschien te weinig kracht?


mark29

Waterpomp, koppakking enz enz. Laat er eens iemand naar kijken die verstand van autos heeft.
Voor je met pech langs de weg staat.

Jacques

Het wil ook nog wel eens helpen als je het hele systeem doorspoelt, de radiator demonteert en met gecomprimeerde luhct alle vliegen en vuil uit het koelblok blaast en dan de boel van nieuwe koelvloeistof (G12+) voorzien. Opmerking. De groene sensor is dashbord temperatuuraanduiding en lampje (bij 120°C) de witte sensor is de temperatuur naar de ECU.

Slingeraap

Ik snap het even niet meer, ik heb een nieuwe groene temperatuur sensor gekocht omdat aanvankelijk mijn meter niets meer deed, dat loste het probleem niet op uiteindelijk slecht contact in dashboard te pakken gehad.
De nieuwe sensor geeft de hoge temperatuur aan en wanneer ik de oude erin doe blijft de meter wel netjes in het midden.
Ook ik weet wel dat wat je nieuw koopt niet altijd goed hoeft te zijn, maar het verschil tussen deze 2 sensoren laat mij wel twijfelen.
Heb vandaag flinke rit snelweg gereden en dan blijft de meter nog net wel onder het rode gebied maar wel stabiel met de nieuwe sensor.
Zit eraan te denken een thermometer aan te schaffen om de werkelijke waarde van het koelwater op te meten.
Wat is de normale temperatuur van het koelwater???

Jacques

#4
Ik heb net ook een groene temperatuursensor nagemeten: 20°C 3000 Ohm, 30°C 2100 Ohm, 40°C 1500 Ohm, 50°C 1000 Ohm, 60°C 700 Ohm, 70°C 500 Ohm, 80°C 300 Ohm, 90°C 250 Ohm, 100°C 200 Ohm.
Gewoon in een pannetje water met een thermometer erin en loggen maar. Het komt niet super nauwkeurig het is een logaritmische curve. O ja, het zijn de pennen die bij het groen en zwarte draadje horen. (zwart + roze is het lampje). De witte sensor heeft dezelfde karateristiek.

Je vraag: de normale temperatuur varieert bij mij tussen 86 en 96°C. Bij 96 gaat de fan draaien en stopt weer bij 86.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev