Advertenties


Foto's van je nieuwe aanwinst

Gestart door Manutan, 29 mei 2016, 12:55:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

marcelca

ach en omdat we er geen genoeg van kunnen krijgen een fototje van 1 van mijn hobby`s ( cardetailing )

paar weken terug besloten dat de waxoil van de GT af moest, dus wassen, kleien, machinaal polijsten en dan in de hardwax, zelfs een splinternieuwe auto komt er beter uit na een goede detailingbeurt


MadBull

Zit er aan te denken om ook machinaal te gaan poetsen.
Welke machine gebruik jij als ik vragen mag? En bevalt ie ook goed?

marcelca

Ik gebruik een dap900 v3 met monello polijstmiddel ( verschillende groftes ) en diverse kleuren pads...


bevalt me uitstekend, vond het in het begin beetje eng om een machine waar zoveel kracht inzit op je lak te zetten, maar het valt echt reuze mee, machine is goed uitgebalanceerd en het is helemaal niet moeilijk..

zou als je nog geen ervaring hebt altijd voor een dual action machine gaan ( zoals een DAP ) en niet voor een rotory, voor een rotory heb je veel ervaring nodig want als je het met een rotory fout doet ga je zo door je lak heen

MadBull

Ik hoor inderdaad hele goede verhalen over de DAB's.
Zo'n rotory machine is een veredele slijptol toch?
Ja, daarmee kun je idd zo door je lak heen branden als je hem er te lang op laat draaien  ;(
En die verschillende pads heeft puur met de "grofte" te maken, m.a.w. hoe verweerder de lak,
hoe grovere pad je gebruikt?

MadBull

Trouwens zag ik deze op marktplaats staan:

Is ook een excentrische, kost nog geen 40 euro en misschien voor die 4 keer dat ik een auto
poets misschien wel een geinig dingetje  :)

marcelca

Citaat van: MadBull op 23 juli 2017, 19:04:57
Ik hoor inderdaad hele goede verhalen over de DAB's.
Zo'n rotory machine is een veredele slijptol toch?
Ja, daarmee kun je idd zo door je lak heen branden als je hem er te lang op laat draaien  ;(
En die verschillende pads heeft puur met de "grofte" te maken, m.a.w. hoe verweerder de lak,
hoe grovere pad je gebruikt?

In principe werk je terug van grof naar fijner ( afhankelijk van hoe je lak eruit ziet ), ik heb op mijn nieuwe lak 2 stappen gedaan, kan zijn dat je bij andere lakken wel 3 of 4 stappen moet doen voor je het gewenste resultaat hebt, bij mij heb ik een hardere pad met middel polijstmiddel en een iets zachtere pad met een fijner polijstmiddel, hierna natuurlijk beschermt met wax.

durf geen uitspraken te doen over degene die je laat zien, houd wel rekening dat je verschillende hardheden pads nodig hebt en verschillende polijstmiddelen, ook is het handig als je meerdere pads hebt van elke kleur ( hardheid ) omdat je na 1 paneel voor een goed resultaat moet wisselen voor een schone, als je maar 1 pad hebt zal je een elke keer uit moeten wassen voor je verder gaat naar het volgende paneel en dan doe je er wel heel lang over..

Ter indicatie, wassen, kleien, 2 stappen polijsten en wax heb ik een dag over gedaan en dan moet je hard doorwerken

rfm

Sorry, maar wat doe jij met je auto  dat je nu al moet polijsten (en nog wel in 2 stappen) ?
Het is een splinternieuwe auto.

Als iemand dit voorbeeld wil volgen, check dan eerst even of je uberhaupt wel swirls hebt (hele kleine krasjes die je alleen onder een bepaalde belichte hoek ziet, in de zon bv). Als je die meer ziet dan je zou willen, dan zou ik eens aan polijsten denken.

Vergeet niet dat polijsten betekent dat je een heel fijn laagje (blanke) lak verwijderd, dat kun je dus niet oneindig blijven doen.

Voor de beginners zou ik dus aanraden om die polijst stap over te slaan, dus afspuiten - foamen - wassen - kleien - wax/sealant


marcelca

#97
Ik vind elke swirl te veel, idd alleen onder bepaalde hoek te zien.

De opmerking splinternieuwe auto heeft er weinig mee te maken, ik stel hoge eisen en in mijn ogen voldoet de afwerking bij een dealer daar niet aan ( hun besteden ook veel minder tijd eraan), ook is lak zeker niet perfect als auto uit fabriek komt en via trein, boot en trailer naar de dealer komt.

Polijsten zou ik aan beginner idd niet aanraden maar is ook weer geen rocket science, aanraden om te gaan kleien kan ook risico opleveren, klei heb je ook in verschillende soorten en bij de verkeerde heb je marring en kan je alsnog polijsten

Polijsten kan je niet oneindig doen maar swirls afdekken met een wax of sealent is mijn inziens niet de juiste manier

De twee stappen kwamen omdat ik een testspot heb gedaan met hele lichte combi, liever 2x licht als 1x grof

mochten mensen interesse hebben in cardetailing, lees jje dan goed in, stel je vragen op https://forum.carclean.com/ , hier zitten veel mensen met echt verstand van zaken over dit onderwerp

mark29

Op het werk hebben we ook zo`n goedkope, is handig om erbij te hebben. Een auto kan je er `best netjes` mee krijgen.
Maar vaak vol met hologrammen, een leek ziet dit niet, ben je wat meer into het detailen kan je hier vreselijk aan storen.
Op het werk hoeven we niet veel te poetsen, daar huren we poetsers voor in namelijk die het profesionele spul hebben namelijk, met een duurdere tol, die dus 2 kanten opslingert, dual action, in jip en Janneke taal kan je de lak veel mooier krijgen, maar zo`n tol is veel duurder, de dap is echt een leuk ding, maar voor die poetsers nog een prul ding.
Bij ons komt vaak een restayler die doet kleine plekken ter plekke spuiten en naderhand poetsen, zijn polijstmachine is 5 a 600 euro !

Beetje verdiepen in poetsen, detailen is heel leuk vind ik. Maar niet iedereen heeft eenmaal oog voor detail en het gevoel ervoor.
Ook met een goedkoop apparaat kan je de lak verbranden als je niet oppast, dus raak je voor het eerst zo iets aan, lees je dan eens in van te voren, dat kost minder dan de lak opnieuw laten spuiten.

Owja wilde ik ook nog op inhaken. Juist op een nieuwe auto valt er een hoop resultaat te behalen.
Als die van de trailer komt worden ze normaal alleen maar gewassen en gezeemd, gestofzuigd voor ze naar de klant gaan, en de ramen goed ontvet, want daar zitten altijd ingevreten vette vingers op. Je zult je verbazen hoe vies die autos binnen komen, modderpoten erin, veel elastiekjes, papiertjes erin enz.
Sommige klanten betalen dan extra voor een waxoyl behandeling, dit verschil zie je echt meteen, ziet er veel mooier uit, veel meer glans, en als de auto nat word of vies word, spoel je dat er veel makkelijker af.

marcelca

#99
Ik had ook de zogezegde waxoil behandeliing op de auto, aangezien ik dit als hobby doe bescherm ik de auto liever met een product naar keuze ( maar mijn vrouw wilde de waxoil behandeling op de auto  :)  :) )

Ik lees al behoorlijk wat door op het carclean forum en las een mooi artikel waar ze de waxoil getest hadden tegenover een ander product, kan wel zeggen dat het de naam niet helemaal waar maakt, voor de geinterreseerden, lees je is in /https://forum.carclean.com/threads/test-waxoyl-100-lakpantser.6589/

hierop besloten dat de waxoil eraf moest, nadat het eraf was kwam ik er dus achter dat op deze nieuwe auto hele kleine krasjes te vinden waren ( alleen te zien met goed licht ), dus idd afgedekt met de waxoil, met de waxoil eigenlijjk niet te zien, dus het product vult eigenlijik de kleine swirls, enige manier om dit soort krasjes te verwijderen is polijsten en zo heb je een echt schoon doek om te beschermen.

dus ja, splinternieuwe auto`s zien er echt niet zo perfect uit als je zou denken, en inderdaad de meeste mensen zal het een worst wezen en zien het niet eens

Zelf vond ik het mooiste compliment dat mijn vrouw het zelfs zag na het polijsten dat de lak veel beter was, terwijll zij er totaal geen oog voor heeft normaal ( gelukkig want anders kon ik niet goed praten dat de waxoil eraf was   :D )

$l@k!

Ik zal de mijne even bij jou komen neerzetten... even platen overvijzen en kom er terug om als hij helemaal zo behandeld is  o-) :q

marcelca

moest even opzoeken wat overvijzen was  :) :D

zou met een Smart kunnen, die heeft makkelijk vervangbare beplating  :) :) :)


voor de rest niet zo een heel goed idee ;)

MadBull

Bedankt allemaal voor de uitgebreide uitleg!  _o_
Ik ben inderdaad niet zo heel veeleisend en heb een auto van bijna 13 jaar
oud, dus als er een keer wat verkeerd gaat dan maar al... Maar ik heb
zakelijk ook nog een oranje(!) bestelwagen (zal niet vloeken in de kerk),
die totaal verkleurd/verweerd is. Dus daarom dacht ik eraan zo'n machientje
aan te schaffen  _o_ Y

@marcelca waar haal jij je pads? En welk polijstmiddel kan jij me aanbevelen?
Dit apparaatje heeft een 125mm steunzool overigens.

$l@k!

Citaat van: marcelca op 24 juli 2017, 19:41:19
moest even opzoeken wat overvijzen was  :) :D

zou met een Smart kunnen, die heeft makkelijk vervangbare beplating  :) :) :)


voor de rest niet zo een heel goed idee ;)

Haha Sorry... Antwerps ondertoontje  :q

marcelca

#104
Citaat van: MadBull op 24 juli 2017, 19:54:09
Bedankt allemaal voor de uitgebreide uitleg!  _o_
Ik ben inderdaad niet zo heel veeleisend en heb een auto van bijna 13 jaar
oud, dus als er een keer wat verkeerd gaat dan maar al... Maar ik heb
zakelijk ook nog een oranje(!) bestelwagen (zal niet vloeken in de kerk),
die totaal verkleurd/verweerd is. Dus daarom dacht ik eraan zo'n machientje
aan te schaffen  _o_ Y

@marcelca waar haal jij je pads? En welk polijstmiddel kan jij me aanbevelen?
Dit apparaatje heeft een 125mm steunzool overigens.

niets te danken, daar zijn forums voor.....

ik bestel al mijn spullen op www.carclean.nl, goede service, ook snel antwoord als je vragen hebt......

Je maakt eerst een testspot met fijn middel en steeds groffer totdat je het gewenste resultaat hebt, dus niet gelijk heel grof beginnen, soms is een lak niet zo hard en kan je met een fijn of middel polijstmiddel al heel veel bereiken

polijstmiddel aanbevelen is lastig, afhankelijk wat je wil bereiken, uitgaande van echt verweerde lak ( vermoed een unicolorlak ) begin je meestal met een groffer polijstmiddel, dit haalt de verwering weg maar kan juist swirls opleveren, deze swirls haal je weer weg met een zachtere pad en een iets fijjner polijstmiddel, enz enz



ik heb zelf de padkleuren in volgorde van hardheid geel / oranje / wit / zwart ( zwart heeft zo goed als geen cuttingfactor )

ik gebruik polijstmiddelen van Monello is volgorde van grof naar fijn Veloce / Mezzo / Finale

even voor de duidelijkheid, ga niet zomaar wat proberen, lees je goed in en stel veel vragen, zo heb ik het ook geleert www.forum.carclean.com

en nee ik heb geen aandelen bij ze  :) :) :) :)

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev