Advertenties


Ruitenwisser voor werken niet meer

Gestart door Nicklas, 16 mei 2016, 13:18:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Nicklas

Goedemiddag allemaal,

Helaas is het ook bij mijn Megane gebeurt, de ruitenwissers voor zijn er mee gestopt. Eerst deed alleen de turbo stand het nog maar nu niets meer.
De motor is nog in orde, deze heb ik getest door hem in alle standen rechtstreeks op de accu te testen. Alle zekeringen (onder het stuur) zijn nagekeken en zijn allemaal nog heel. Tenzij er elders nog een zekering voor de motor zit ?

Nu lees ik op dit forum en andere fora's het een en ander over de relais van de ruitenwisser echter nergens waar deze zit of hoe je hier bij komt. Verder is er weinig te vinden over dit probleem. Zit deze onder het stuur of onder de motor kap ?
Is er iemand die me kan uitleggen hoe ik hier dan het beste bij kom om het relais te vervangen om uit te sluiten dat het daar in zit.

Verder zijn alle ervaringen welkom, het is totaal niet veilig om zonder werkende wissers te rijden met het Nederlandse weer.
Megane II 2002 - Blauw metalic - 3 deurs - trekhaak

mark29

Is jouw bedieningsschakelaar goed?
Dus even met spanningszoeker kijken of je spanning hebt op alle standen.

Verder kan zijn dat het mechanisme te stroef beweegt, smeer de scharnierpunten eens goed, kan je hem met de hand makkelijk rond draaien?
Vaak lijkt er een motor kapot te zijn, blijken die scharnieren verroest te zijn, en doet ie het alleen standje volgas, niet gek, want die duwt als het ware het hardst.

Meestal schakelaar of mechanisme, relais en uch dingen kan allemaal maar komt echt niet vaak voor.

Nicklas

Hoi Mark,

De ruitenwisser stang kan ik gewoon bewegen maar zal ze inderdaad eens extra smeren. Wat betreft de bedieningsschakelaar, hoe kom ik het beste bij het binnenwerk? Is dit via het stuur zelf, dus zekering airbag eruit, airbag uit het stuur wippen, hier het e.e.a. loskoppelen en tot je bij de stuur schakelaars bent (links/rechts) ?

Thanks !
Megane II 2002 - Blauw metalic - 3 deurs - trekhaak

mark29

Nee niet zo omslachtig.
De kapjes verwijderen, onder en boven de doorvoer dus. Achter het stuurwiel.
Dan op de stekker van de schakelaar meten.

Nicklas

Oké moppie ga ik daar zo naar kijken.
Kom erop terug mocht het de oplossing zijn, anders gaan we verder kijken.
Megane II 2002 - Blauw metalic - 3 deurs - trekhaak

mark29


Nicklas

Hahaha wow ! ik kom er nu pas achter dat ik dat toevallig net vertelde tegen mijn vriendin en het dus ook typte in plaats van Mark.
Sorry !
Megane II 2002 - Blauw metalic - 3 deurs - trekhaak

Yorick

Hhahahah. Forumhumor  :D
Als ik het moet aanpassen moet je het zeggen  8)7

Hopelijk kun je het oplossen.

mark29

Straks leest mijn vriendin dit, dat een man moppie tegen mij zegt, hoe leg je dat uit?  :x

Nicklas

#9
Hahaha oke ja daar zit wat in. Ze zal de humor er wel van inzien.

Back on track, het e.e.a open gehaald zoals je aangaf. Welk onderdeel moet ik nog verwijderen om de hendel/schakelaar schoon te maken/checken?

Zie foto:


Ik kwam er ook achter dat mijn sleepring defect is, deze staat open en de witte binnenkant is duidelijk te zien. Zo vaak gebruik ik de CC hihi
Megane II 2002 - Blauw metalic - 3 deurs - trekhaak

mark29

Ow dit kon wel eens een complete draaibare doorvoer worden.
Is de schakelaar eruit te pakken? Meg 2 krijg ik ook niet meer dagelijks onderhanden, is voor ons allemaal oud spul namelijk. Dus weet ik dat zo ook niet precies uit het hoofd.

Nicklas

Hee Mark, goedemorgen.

Nee de hendel is niet los te halen. Vanmiddag haal ik de relais kast er even bij en smeer ik de aandrijfstangen nog even extra. Hoe kun relais testen weet je dat zo? Of is het mogelijk om een van de andere relais uit te wisselen om te kijken of deze kapot is.

Megane II 2002 - Blauw metalic - 3 deurs - trekhaak

mark29

Ja wisselen kan.
Zou toch even de clip eraan hangen. Die kan de aansturing ook controleren.

Nicklas

Vandaag alles gecheckt en nogmaals de motor met kabels op de accu getest maar het blijkt toch dat de motor het begeven heeft.
Morgen haal ik op basis van het onderdeel nummer een 2e hands motortje.

Kom er op terug of het geholpen heeft.
Megane II 2002 - Blauw metalic - 3 deurs - trekhaak

Nicklas

Het is een 2e hands ruitenwissermotor geworden. De oude heeft water gehad en daardoor langzaam zijn power verloren. Deze draaide nog wel rond echter had deze geen kracht meer om de bladen rond te gooien.

Opgelost !-!
Megane II 2002 - Blauw metalic - 3 deurs - trekhaak

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev