Advertenties


Megane 99 1.4 16 V stottert en slaat af met warme motor door kapotte ECU

Gestart door hermantel, 23 maart 2016, 20:30:08

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

hermantel

Beste Megane liefhebbers.
Ik heb een Megane Cabrio uit 1999 1.4 16V en heb een heel vreemd probleem gehad waar niemand uit kwam. Als mijn auto koud is liep hij goed en als hij warmer werd begon hij ineens te stoten en stotteren tot hij helemaal afsloeg. Als je dan opnieuw start liep hij meteen weer goed voor paar minuten. Ik heb bougies eruit gedraaid en die waren wit. Wat duidt op te weinig brandstof werd me verteld. De auto loopt op gas en benzine en stotterde met beide brandstoffen. Wat een simpel probleem leek, werd echt een puzzel.
Heb geprobeerd op de sleutelclub de ECU uit te lezen maar die gaf steeds melding dat er niets aan de hand was. Gek vond ik dit. Lambda sonde werd niet ondersteunt werd gezegd. dus die kon ik ook niet uitlezen.

Heb aan diverse verschillende Renault specialisten gevraagd wat het kon zijn. Deze vertelden mij dat het de map sensor of de temp sensor kon zijn. Ik heb deze vervangen zonder verbetering.
Had tijdje terug al gasklephuis schoon gemaakt en ander pakkingen erin gezet omdat hij onregelmatig stationair liep. Dit probleem was opgelost. Had eerst de stationair servo vervangen op advies van renault specialisten, maar dat was het dus niet.
Ik zou en moest het stotter probleem oplossen want op autoweg afslaan is echt link en een nachtmerrie. Renault is echt eerste auto in me leven die me in de steek heeft gelaten (bijna) realiseerde ik me. En ik heb echt veel auto's gehad in me leven. haha.

Goed om terug te komen op het probleem. Toen werd verteld. Kan wel de BDP sensor kon zijn. Deze ook vervangen en was het ook niet.Daarna werd weer gezegd timing niet goed van distributie. Deze ook vervangen want auto was er aan toe. Dit was echt hele klus en zonder hulp was het me nooit gelukt. Ik snap niet waarom renault niet de motor wat meer naar links geplaatst heeft, want de plastic behuizing is een ramp en hoop gepriegel om de bouten er weer in te krijgen wegens ruimte gebrek en de spie loze tandwiel verbinding is echt heel vreemd en link naar mijn mening. en zonder speciale lock tools om nokken as en krukas te lokken kun je nooit zelf distributie even zelf vervangen. Is maar dat je het weet.

Goed ik wijk beetje af. Dit was het dus ook niet. Toen heb ik bedrading goed bekeken en zag scheuren in de buitenmantel bij map sensor, Ik dacht ECU heeft misschien knauw gehad door sluiting en ben terug naar diverse renault garages gegaan voor advies. Deze vertelden mij dat het niet mogelijk is dat ECU kapot is met de 5 volt. Heb het doorgemeten. 5 volt en signaal waren er 1.4 v bij stationair. Dus alles leek goed met ECU.

Weer bij sleutelclub verder gezocht. zekeringen gecontroleerd. Maar map sensor heeft geen zekering. ECU zelf is bij Renault de zekering. Dure zekering dacht ik zo bij mezelf MMm. Echt heel vreemd. ieder lampje heeft zekering, maar geen enkele sensor heeft zekering. Goed, toen heb ik alle connectoren schoon gemaakt. dat was het ook niet. Heb de gasklep positie potmeter doorgemeten. Die was ook goed. Toen zei iemand op sleutelclub kunnen bougies zijn of pen bobines. Maar dat geloofde ik niet. want alle bougies tegelijk stuk of alle penbobines tegelijk geloof ik niet. en de witte bougies duiden op een te schraal brandstof mengsel. brandstof pomp kan het ook niet zijn want hij loopt op 2 brandstoffen dus dat beide pompen stuk zijn is wel heel onwaarschijnlijk. Toen zei iemand oh kan de katalysator zijn. Dat hij zijn gassen niet kwijt kan. Maar dit kon ik ook niet geloven, want als je opnieuw start liep hij weer als een zonnetje voor paar minuten. Met goed vermogen. Om het uit te sluiten uitlaat los gehaald en getest. Was het niet.

Toen zei iemand. Is de Lambda sonde. Deze had ik net vorig jaar vervangen. Maar goed je weet maar nooit. Dus deze doorgemeten. De spanning schommelde netjes tussen 0 en 0,9 volt. Dus was ook goed naar mijn mening.

Wel nadat iedereen zei. we weten het niet meer ben ik mijn eigen logische verstand maar eens gaan gebruiken en dacht dat die sluiting van de map sensor draden, ondanks dat iedereen zei dat het niet kon de ECU om zeep heeft gebracht, Ik heb andere ECU geregeld en via iemand die ik ken de startonderbreking opnieuw laten programmeren, zodat je zekering kast en sloten niet hoeft te wisselen. En wat denk je. Nieuwe ECU erin gezet. Dit was 5 minuten werk bij Megane. Wel even opletten dat je de schuif goed open maakt. dan kun je connector er zou uit en in doen. Auto gestart en hij loopt weer als een zonnetje. zowel met koude als warme motor.

Het was dus wel degelijk de ECU wat ik al die tijd dacht. Maar je zou denken dat garages met 20 jaar ervaring in Renault het wel beter zouden weten. Had ik het laten doen was ik misschien 700 euro kwijt geweest aan sensoren voor niets want in veel garages word de ECU kennelijk als iets engs gezien wat nooit stuk kan gaan. En ze gaan alleen uit van foutcodes. Maar de ECU zelf geeft meestal geen foutmelding natuurlijk als hij stuk is. Zelfs niet na 17 jaar bloot gesteld te zijn aan vocht. Maar goed. Ben eruit en ben blij dat hij het weer doet.

Ik schrijf deze mail om anderen 14 dagen zoeken te besparen. ECU kan zeker stuk gaan en voordat je een vermogen aan sensoren uitgeeft en dagen lang aan het zoeken bent is het misschien moeite waard mijn verhaal eerst even te lezen. Ik vond op geen enkel Forum dit probleem. Iedereen spreekt alleen over sensoren en zelden, dat stotteren ook wel eens een kapotte ECU kan zijn.

Doe er je voordeel mee.
Groet Herman.   


mark29

Toch verhaal gelezen. Ecu gaan ooit wel eens kapot.
Met een goede diagnose is dat toch echt wel te vinden.
Vind jouw verhaal wat over komen van in mijn ogen hoe ik het lees, dat je ongeveer 20 man hebt gesproken die allemaal 2 minuten mee keken en een gok deden met wat ooit wel kapot kan.
Zonder dat er echt iemand de moeite heeft genomen om eens een paar uur achtereen alles te controleren en signalen door te meten.

Al met al bespaard op goede diagnose. Waarom meerdere `specialisten`(hobbyisten) en niet een dealer laten kijken? Die hebben meer mogelijkheden en zoekschemas namelijk.

Yorick

Ik heb het even een beetje leesbaar gemaakt, Herman.
Verder denk ik dat het een verhaal is wat goed is om te lezen. Zo zie je maar weer wat het kan zijn.

mark29

Hoe zeiden ze dat? Je weet nooit hoe een koe een haas vangt?
Vaak zijn het dingen die je niet verwacht die voor storingen zorgen.

hermantel

Extra tips doormeten sensoren en uitsluiten storingen

Dank je wel voor de aanpassing. Verder heeft al dit uitzoeken mij een stuk meer inzicht laten geven in de elektronica van de Megane. Dus voor je algemene ontwikkeling was het een mooie les. En leuk is dat ik nu ook anderen beetje kan helpen met soortgelijke problemen. Zo zie je maar weer. Zelfs specialisten met ruime ervaring komen er niet altijd uit he. Gelukkig heb ik een elektronica achtergrond, wat mij altijd geleerd heeft dat meten weten is.

Om sensoren te testen, is een multimeter een absolute must en een hete lucht pistool aan te bevelen. Biijvoorbeeld  Lambda sonde gaat niet vaak stuk, maar garages vervangen ze vaak uit voorzorg om problemen uit te sluiten. Onnodige kosten voor jou en probleem is er vaak niet mee opgelost. simpel verhitten met hete lucht pistool en waarde meten met multimeter. Kijken of deze verloopt, laat je snel zien of de Lambda sonde echt stuk is en je het probleem daar moet zoeken. Andere manier is op de motor zelf met draaiende motor. de Lambda sonde moet dan pendelen tussen 0 en 0,9 volt. doet hij dat. Dan heb je in ieder geval indicatie dat hij werkt. 

Map sensor kun je ook makkelijk meten door de 5 volt te meten en massa. is deze aanwezig dan meet je het signaal. middelste pin vaak. deze moet bij stationair ca 1.4 volt zijn en als je gas geeft neemt waarde af naar 1 volt of lager.

Gasklep positie sensor kun je ook op 2 manieren meten. stekker eraf en kijken of weerstand netjes toe en afneemt
tik tijdens testen op de sensor en kijk of waarde dan schokkend oploopt. zo ja dan is de potmeter versleten en moet je hele gasklephuis vervangen. Je kunt het namelijk zelf niet afstellen. andere manier is met spanning erop. Kijk waar je massa zit en je 5 volt meet de spanning tussen massa en de signaal draad. doe weer zelfde en let op of er geen pieken in spanning zitten omhoog en omlaag. zo niet dan is sensor oke.

Temp sensor kun je verhitten met hete lucht pistool of bakje met heet water en kijken of temp oploopt. dan heb je indicatie of hij werkt als weerstand toe en afneemt.

De nokken as sensor is ook door te meten. maar hiervoor heb je eigenlijk scoop nodig om pulsen te meten. maar als je auto helemaal niet start of slecht start, is er kans dat deze  stuk is omdat hij geen pulsen aan de ECU geeft.

Massa problemen zijn ook vaak bij renault. controleer alle massa punten op de motor. Als ECU geen goede massa krijgt. Krijgt hij ook geen 12 volt met alle rare gevolgen van dien. Stotteren. op 3 cilinders lopen etc.

Bougies hebben ook niet eeuwige leven. Maar garages vervangen ze vaak standaard. nieuw of niet nieuw. Je kunt als je ze eruit draait makkelijk zien of ze versleten zijn, dan zijn electroden rond afgesleten of zijn sterk vervuilt met roet aanslag. Oorzaak van slechte bougies kan bijvoorbeeld een injectie reinigings middel of andere toevoeging zijn geweest die afzet op bougies en ze stuk maken. Is maar dat  je het weet.

Bij Renault  met nokkenas sensor kan ook dit een echte kwaal zijn. Ze gaan vaak stuk namelijk. slecht lopen stotteren afslaan op snelweg.
Ook deze is eigenlijk alleen met scoop goed door te meten. Maar je kan ook indicatie geven met multimeter door weerstand te meten tussen de plus en massa, Kijk of er weerstand is. Om het helemaal goed te doen zou je de specs van de sensor moeten bekijken hoe hoog de weerstand moet zijn, Maar als weerstand oneindig of mega Ohm is, weet je al zeker dat hij stuk is.

De ECU. Deze kan gewoon door vocht spontaan stuk gaan omdat condens op bijvoorbeeld de processor neerslaat en sluiting geeft tussen de smalle pinnen van de chip. ECU laten testen kan en is na uitsluiting van alle bovenstaande mogelijke problemen zeker aan te bevelen. Het komt vaker voor dan je denkt en velen verkopen hun Renault uit frustratie. Terwijl uitbouwen van ECU 5 minuten werk is en je voor testen onder 100 euro meestal zekerheid hebt dat dit het wel of niet is. Als je auto stottert en na opnieuw starten loopt hij meteen weer goed is er grote kans dat het in de ECU zelf zit. Want als een sensor defect is dan start hij pas na tijdje meestal weer als hij is afgekoeld.

Kathalysator kan ook dicht zitten. Dan heb je weinig vermogen. Auto rookt enorm omdat hij zijn gassen niet kwijt kan en slaat af.  Vaak als hij afgekoeld is loopt hij dan weer even voor tijdje.

Stationair schommelen is ook echte kwaal bij renault. In garage zeggen ze vaak je moet die dure stationair servo vervangen in gasklep huis. Maar meestal is het een vervuilt gasklep huis en uitgedroogde O ringen., Vervang deze maar eens en meestal is je probleem dan verholpen.

Bij auto's met elektronisch gasklep is ook vaak de stekker het probleem. Je kunt ook hier weer kijken met multimeter of de waarde van gasklep netjes op en afloopt. Maar negen van 10 keer zit het in de stekker verbinding. Soms helpt dan doorsolderen alleen om te voorkomen dat het probleem iedere keer terug komt. Soms heb je ook extra schakelaar op de rem om te starten, bij nieuwere Megane.

Ook raakt de sleutelcode soms in de war bij nieuwere megane. Vervelend probleem waarbij de motor ineens niet meer start.
Dit probleem kan ook door storing in de confort computer zitten wat dure grap is.

Succes. Herman. (megane cabrio 99 1.4 16v)

hermantel

Nog wat extra tips voor mogelijke storingen zelf te verhelpen.

Nog een paar mogelijke storingen zijn zekering kast onder motorkap. Bij sommige renaults vaak vanaf 2003 is de kast niet goed waterdicht en gaan connectoren en zelfs print plaat oxyderen. Gevolg is dat je met pech komt te staan. Niet naar garage slepen maar gewoon thuis op je gemak de zekeringkast demonteren en stekkers en printplaat goed schoon maken. Vaak doet hij het dan weer.

Ook de benzine pomp kan oorzaak zijn van afslaan als je gas geeft.
Luister goed of je bij contact aanzet de benzine pomp hoort, Zo niet doe eerst volgende.

Naast de accu zit een zekering kast. Deze oxydeert ook vaak en hier zit de zekering van de benzine pomp ook in. Maak contacten goed schoon. Vaak doet hij het dan weer goed.

Als dit het niet is, Controleer je pomp zelf door de stekker eraf te trekken en 12 volt direct op de pomp te zetten.
Als motor slecht of niet loopt dan weet je wat er aan de hand is en moet je pomp vervangen. Je kunt ook de druk laten meten bij garage, maar dat kost weer geld he.

Bij Meeste Meganes op gas zit er een pomp in de gastank. Deze kan stuk gaan. Vooral door leeg rijden van je gastank gaat pomp kapot door over verhitting. Is maar dat je het weet. NOOIT gastank helemaal leegrijden als je pomp in gastank hebt.
Is dure grap nieuwe pomp namelijk. Je kunt het vaak horen door lawaai uit gastank van de pomp.

Succes Herman

mark29

Hoop bekende euvels die je aanhaalt, kan altijd nuttig zijn voor de mensen hier.

BadEend

Citaat van: hermantel op 24 maart 2016, 12:58:24

Bij Meeste Meganes op gas zit er een pomp in de gastank. Deze kan stuk gaan. Vooral door leeg rijden van je gastank gaat pomp kapot door over verhitting. Is maar dat je het weet. NOOIT gastank helemaal leegrijden als je pomp in gastank hebt.
Is dure grap nieuwe pomp namelijk. Je kunt het vaak horen door lawaai uit gastank van de pomp.

Succes Herman

Dit klopt niet aangezien de meeste LPG installaties zijn uitgerust met een verdamper.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev