Advertenties


Accu regelmatig leeg

Gestart door nickk93, 3 maart 2016, 20:51:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

nickk93

Ergens in november startte mijn Megane I Ph2 1.6-16v niet meer. Startkabels erop gezet, flink stuk mee gereden en de volgende dag deed hij weer niets. Dus toen heb ik de accu vervangen en ik het starten ging weer prima (afgezien van het feit dat de stekker van m'n BDP-sensor was losgeschoten). Normaal gesproken start hij echt direct bij het omdraaien van de sleutel, maar sinds het vervangen van de accu heb ik al 2x gehad dat hij alleen een tik geeft en verder stil blijft, m'n radio, verlichting en dashboard verlichting blijft het wel doen.

Vervolgens heb ik de accu de eerste keer op aan de lader gezet, die gaf aan dat de accu nog voor 50% vol zou moeten zijn. Toch de accu volgeladen, teruggezet en direct kunnen starten. Nu een week of 6 à 8 later heb ik weer hetzelfde probleem, alleen stond ik nu niet thuis, dus met een reserveaccu en startkabels hem weer aan de praat gekregen en weer naar huis kunnen rijden. Toen wilde hij direct niet meer starten. Accu op de oplader gezet, gaf weer 50% aan en startte na het laden zonder enig probleem.

De eerste keer weet ik het dus aan een kapotte accu, de tweede keer aan de kou en de korte ritjes. De derde keer had ik echter op zaterdag nog ruim 100 km gereden en de week ervoor ook een stuk van 2x 200km en wilde hij op maandag niet meer starten. Wat ik heel vreemd vind zijn de grote tussenpozen waarmee de accu lijkt leeg te lopen.

Na het terugplaatsen van de accu vandaag heb ik de spanning op de accupolen voor het starten gemeten en die was ruim 13V en na het starten liep die op naar even boven de 14V en bij wat toeren maken maximaal 14,8V. Naar wat ik gelezen heb zou dat in principe voldoende moeten zijn om op te laden. Ik zou persoonlijk verwachten dat als er ergens lekstroom zou zijn, de accu vooral na een tijdje stilstaan of met weinig rijden zou moeten weigeren. En bij een kapotte dynamo zou ik verwachten dat hij bij het verwijderen van de startkabels af zou slaan of in ieder geval een een trip van 400 km met achterruitverwarming, airco, verlichting, radio en ventilator niet zou moeten overleven. Klopt dit, of denken jullie hier anders over?

Heeft iemand een idee waar ik verder zou kunnen gaan met meten/zoeken naar een oorzaak?

mark29

Is jouw massakabel niet geoxideerd?
Vervang eens de massakabels door goede dikke kabels, en kijk het eens aan.
Voel eens of die kabels nu warm worden na starten, ooit is de weerstand zo hoog en word het warm.

nickk93

#2
De accuklem op de minpool en de minpool zelf waren licht geoxideerd, dus dat heb ik even opgeschuurd. De verbinding met het chassis glom zelfs nog. De massakabel wordt ook niet warm.

Wel heb ik voor de zekerheid nog even de lekstroom gemeten en die was wat aan de hoge kant, 0,29A, waarvan 0,27A op de circuit-breaker-zekering stond, dus de radio even losgeschroefd en de radio trekt daar 0,33A als het contact uit is. Als ik dat uitreken zou het erop neer moeten komen dat met een accu van 72Ah de accu binnen 10 dagen leeg is. Dat lijkt mij vrij snel.

Daarentegen speelt het probleem een stuk korter dan dat de radio erin zit. Die heb ik meegenomen vanuit mijn vorige Megane. Waar kan dit vandaan komen?

Vanmiddag nogmaals gemeten en nu blijkt dat als de stroomkring, na het onderbreken door het losmaken van de massakabel, weer gesloten wordt, de radio even wat meer stroom trekt, de CD-speler maakt dan ook geluid en daarna de lekstroom van de gehele auto terugzakt naar 0,03A, wat mij wel een nette waarde lijkt.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev