Advertenties


piepende v-snaar

Gestart door zapp, 11 januari 2016, 19:08:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

zapp

Vanochtend bij het starten (koude motor) een piepend geluid. Klinkt als een slippende V-snaar (multiriem?). Het gaat om een 1,6 16v benzinemotor uit 2006.
Meteen de KwikFit gebeld of ze die riem kunnen spannen, maar volgens de KwikFit-meneer zit er een automatische spanner op. Kan dus niet worden gespannen en als hij slipt moet je een nieuwe riem monteren (of een nieuwe spanner).
Is dat echt zo, of zit die man uit zijn nek te l#llen?

mark29

Stap 1 ga nooit naar een kwik shit.
Maar om antwoord te geven, is inderdaad een automatische spanner.
Maak die motorkap eens open, dan kan je het zelf bekijken.
Start de motor, en kijk naar die spanner, dan zie je hem op en neer gaan, dus automatisch spannen.

Als die riem piept, wie weet is het iets anders, dan is dat waarschijnlijk omdat die te oud is.

Hoe oud is jouw distributieriem? En dus ook jouw multieriem? Want die word tegelijkertijd vervangen.

Felix

Als je wat WD-40 op de multiriem spuit zou het geluid moeten verdwijnen, zo kan je makkelijk vaststellen of het de riem is die piept.
Vervangen is ook niet zo moeilijk trouwens als je het niet erg vind om vieze handen te krijgen.

zapp

Distributieriem is vorig jaar sept. vervangen door officiële Renault-dealer, dan zou die multieriem dus nog wel goed moeten zijn. Ik ga dus vooralsnog voor de WD40-truc.

Tedo

Komt waarschijnlijk ook door het weer. Het is/wordt een beetje kouder.

Yannick21

Ik heb ook last gehad van een piepende multiriem, elke keer dat je hem start piept hij iets van 2 sec en dan is het weer over, met een beetje wd40 was het tijdelijk opgelost, later toch een nieuwe multiriem gekocht en nu piept hij niet meer.

Yorick

Precies, heb ik ook. Gewoon een keer vervangen.

mark29

Nu reageren alle mannen met de 8 kleppers die v-snaren hebben.
De topicstarter heeft een multieriem, die kan piepen, maar dat komt lang niet zo gauw voor als een ouderwetse vsnaar die gespannen dient te worden.

Yorick

Zit er toch weer verschil in he... Ik houd wijselijk mijn mond dicht.  o-)

Francois

Ik heb het ook gehad, als hij naar inspuiten met wd40 niet meer piept, dan leg er maar een nieuwe multiriem op grote kans dat het dan goed is.
Kan dan eventueel altijd nog de spanner vervangen als het daarna nodig is, maar meestal hoeft dat niet.

mark29

Die spanners willen wel eens problemen geven.
Als dat binnen een jaar terug vervangen was, even terug gaan, mogelijk onderdeel garantie dan.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev