Advertenties


Motorschade Megane II 1.9 dCi 2004

Gestart door Ghost_Rider187, 3 januari 2016, 11:03:48

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ghost_Rider187

Hallo,

Ik heb een Megane II 1.9 dCi van bj 2004 met nu 245.000km op de teller.
Het is mij erg opgevallen dat ik de laatste tijd koelvloeistof verlies !! het gekke is ik kan via mijn spiegels niet ontdekken of dit blauwe of witte rook is.
Als ik mijn olievuldop eraf trekt dan komt er wel rook uit, maar zet ik de olievuldop er los op dus niet geschroefd dan blaast ie de dop ook weer niet omhoog  cq eraf !!
De auto trekt nog als een malle snel op en heb dan ook geen motorverlies en het temperatuurmeter loopt ook niet hoog op maar blijft normaal staan.
Ben wel bekend met deze motoren dat de krukas / drijfstanglagers veel kapot gaan is dit ook mijn geval denken jullie?
Moet ik mij niet zorgen gaan maken om motorschade?
De distributieriem met alle spanrollen en waterpomp zijn 20.000km geleden vervangen.

mark

Het kan natuurlijk ook gewoon ergens lekken, bijv. Ergens bij de radiator.  ;) ik zou de auto gewoon ff een keer na laten kijken.  ;)

Ghost_Rider187

Citaat van: mark op  3 januari 2016, 11:28:56
Het kan natuurlijk ook gewoon ergens lekken, bijv. Ergens bij de radiator.  ;) ik zou de auto gewoon ff een keer na laten kijken.  ;)

Ok dat kan idd ook net als bij mijn Vel Satis daar zat een scheurtje in het koelvloeistofreservoir maar dat rook wat uit de olievuldop komt is dus nix ernstig?

Christian de Vriend

dat zijn carterdampen,hoeft niks te betekenen.

Wat je ook doet,ga er geen lek-dicht zooi in gooien,das echt troep.
Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

mark29

Inderdaad die stop lek niet gebruiken, dat is rommel.
Drijfstanglagers staan los van de koelvloeistof.
Zolang de olie op peil blijft, zullen die drijfstanglagers niet snel kapot gaan, meestal was dat incombinatie met te laag oliepeil.

Koelsysteem op max zetten, pers op het systeem zetten en dan kijken waar het lekt.
Misschien toch waterpomp, of bij thermostaathuis, of aansluiting van een slang, een radiateur enz enz.

Ghost_Rider187

Ok dan moet ik kijken en de zooi onder druk zetten de waterpomp is gelijk samen met de distributieriem vervangen 20.000km geleden snap er nu niks meer van.
Weet dat deze motoren onbetrouwbaar zijn bij mijn Espace 4 met dezelfde motor heb ik ook een nieuwe motor erin moeten zetten.
Maar ik heb een haat liefde verhouding met Renault haha

mark29

Ze gaan wel eens kapot ja.
Weet je waarom die lagers en de turbos vaak kapot gaan, door mensen die te lui waren om de olie op peil te houden, of te lang door reden met oude olie, waardoor er slechte of onvoldoende smering was.
Vrijwel alle meg 2 met de f9q en de k9k motoren die de werkplaats inkwamen met deze problemen, hadden de olie onder of net op het minimum staan. Daar zijn ze zo gevoelig voor, maar olie is er niet voor niet toch?
Vaak krijgt de auto de schuld, omdat de berijder onderhoud verzuimt.

Ghost_Rider187

Citaat van: mark29 op  3 januari 2016, 21:24:38
Ze gaan wel eens kapot ja.
Weet je waarom die lagers en de turbos vaak kapot gaan, door mensen die te lui waren om de olie op peil te houden, of te lang door reden met oude olie, waardoor er slechte of onvoldoende smering was.
Vrijwel alle meg 2 met de f9q en de k9k motoren die de werkplaats inkwamen met deze problemen, hadden de olie onder of net op het minimum staan. Daar zijn ze zo gevoelig voor, maar olie is er niet voor niet toch?
Vaak krijgt de auto de schuld, omdat de berijder onderhoud verzuimt.

Aha ok dus dit is het bekende probleem van dit type motoren.
Nee ik peil altijd sinds ik de Megane heb weekelijks mijn oliepeil en nee hij verbruikt niks !! zelfs 2 weken geleden nog op m,n werk alle filters vervangen dus ook oliefilter dus aan onderhoud kan het niet liggen.
Op het Renaultforum zeggen ze ook dat ik moet kijken of er geen belletjes op mijn oliepeilstok zit en als je die aansteekt niet knettert? zoja dan zit er koelvloeistof bij de olie?
Ben werkzaam bij BMW dus zal het straks maar door een collega controleren

mark29

Ja koppakking kan altijd, maar komt eigenlijk niet heel veel voor bij deze motoren, zeg nooit, nooit natuurlijk,
Ik denk gewoon een lekkage, bij thermostaathuis ergens of radiateur.

Je werkt bij bmw, ik rijd nu een e39 touring al een tijd, dat is totaal anders dan een renault. Maar ook problemen met raammechanismes, dat is niet alleen maar renault gevoelig.

Ghost_Rider187

Klopt ben autopoetser bij BMW heb zelf diverse BMW,S gehad en waarvan 2 E39 Touring 1 525tds en 530d maar mijn vrouw vind BMW Yuppie,pooier en weet ik het allemaal wat bak.
Renault haat ze nu naar alle motorproblemen nu rijdt ze in een Chrysler Grand Voyager 4.0 van 2010 ook leuk.
Stiekem kijk ik nu steeds naar een E39 limo maar zoals eerder gezegd heb een liefde voor Renault hehe

mark29

Chrysler is rommel.
Ik wilde een 530d. Maar de wegenbelasting en brandstof is heel duur in nederland. Dus bijna 2 jaar geleden een 528i gekocht, daar zelf een gasinstallatie in gelegd.
Heerlijke auto.

Ghost_Rider187

Citaat van: mark29 op  4 januari 2016, 09:48:08
Chrysler is rommel.
Ik wilde een 530d. Maar de wegenbelasting en brandstof is heel duur in nederland. Dus bijna 2 jaar geleden een 528i gekocht, daar zelf een gasinstallatie in gelegd.
Heerlijke auto.

Tot nu toe gelukkig effe afkloppen geen problemen met onze Chrysler gehad.
Wegenbelasting voor de  Chrysler Grand Voyager 4.0L is 230,-Euro per jaar !!!
Die van de BMW 5 Series diesel 380,-Euro per jaar.
Mijn Megane betaal ik alleen de verzekering want in Frankrijk is de tol je wegenbelasting hehe.
Denk dat de Megane de radiateur stuk is koelvloeistof tankje is nog vol heb er vanochtend een stuk witte hout eronder gelegd en die is nu nat auto staat droog in de garage dus moet het lijkt mij de radiateur zijn hoop het wel.

mark29

Je woont in belgie begrijp ik?
Dat vermoeden had ik al.
Wat jullie per jaar betalen is hier nog niets eens per kwartaal.
Een 530 touring is hier 476 euro per kwartaal!
En diesel is ook best duur nog om te tanken hier.
Dus vandaar dat ik een benzine heb gekocht en daar lpg in gezet heb, kost dan 350 per kwartaal, maar ook gunstig tanken.

Ghost_Rider187

Citaat van: mark29 op  4 januari 2016, 18:04:00
Je woont in belgie begrijp ik?
Dat vermoeden had ik al.
Wat jullie per jaar betalen is hier nog niets eens per kwartaal.
Een 530 touring is hier 476 euro per kwartaal!
En diesel is ook best duur nog om te tanken hier.
Dus vandaar dat ik een benzine heb gekocht en daar lpg in gezet heb, kost dan 350 per kwartaal, maar ook gunstig tanken.

Nope ik woon in Duitsland en Frankrijk dat is ook 1 van de redenen om voor ons Nederland te verlaten is een groot belastingparadijs daar helemaal gek

mark29

Ow haha dat kan ook.
Ja nederland is gek geworden.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev