Advertenties


Alleycat's grijze en blauwe.

Gestart door Alleycat, 27 december 2015, 21:15:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Alleycat

Ik had enige tijd geleden beloofd dat ik zou een projecttopic zou starten en vertellen wat er allemaal aan de hand was en hoe ik het heb opgelost.
Om te beginnen zal ik vertellen hoe ik bij de diagnose kwam dat de zekeringenkast kapot zou zijn; De auto moest naar de APK. Die morgen deed hij al moeilijk, wilde nauwelijks van de startonderbreker af, knetterde in de zekeringenkast en liep heel slecht. Uiteindelijk heb ik hem aan de praat gekregen en ben ermee naar de garage gereden. Een paar uur later wilden ze ernaar gaan kijken en hadden ze bij de garage dezelfde problemen. Sterker nog; een raam stond open en de auto deed helemaal niks meer, omdat hij niet meer van de onderbreker af ging. De monteur heeft er op mijn verzoek een half uurtje naar gekeken ( vond het het geld niet waard om hem langer te laten zoeken, á 40 euro per uur ) en kwam daarop met het verhaal van de zekeringenkast.
Dus ik heb gezocht naar het onderdeel en kwam er achter dat zo'n setje ongeveer 150 euro zou gaan kosten. Ik had nog wat onderdelen nodig voor de apk, dus ben op zoek gegaan naar een donor en heb deze ook gevonden in de vorm van een blauwe, slechts 2 weken jonger dan die van mij en rijdend.



Ik ben dan ook heel dapper op een dag eerst de UCH, ECU en sensor voor de cv uit de grijze gaan halen, om die van de blauwe er weer in te bouwen. Toen de klus klaar was, werkte de grijze nog steeds niet. Ik dacht dat ik het misschien verkeerd had gedaan en heb de proef op de som genomen door het geval waarvan ik dacht dat ie kapot was ( uit de grijze dus )in de blauwe te zetten met alles erop en eraan met als resultaat dat de blauwe gewoon liep.







Conclusie; er was iets anders aan de hand.
Ik ben begonnen om de accu er maar eens uit te halen. Daarnaast zat een zwart kastje, met allerlei kabels die er naartoe liepen, wat er heel erg vochtig en smerig uit zag.
Toen ik het kapje eraf haalde, kwam ik een viertal zekeringen tegen.


Al vrij snel had ik de oorzaak van alle problemen gevonden:


Om deze problemen in het vervolg tegen te gaan, heb ik het hele kastje uit elkaar gehaald en schoongemaakt. Ook moest het afgebroken pinnetje van de oude zekering er nog even uit geprutst worden. Daarna het metalen binnenwerk even in de cola gelegd om eventuele corrosie te verwijderen en met remmenreiniger schoongemaakt. Na het droogmaken nog even wat WD40 er tegenaan en het doosje dat eromheen zat ook maar goed schoongemaakt. Gelijk alle vier de zekeringen maar vervangen en klaar is kees!





Gevolg: De auto loopt weer als een zonnetje!

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev