Advertenties


Megane Estate III Verstuiver

Gestart door henkes77, 15 november 2015, 16:27:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

henkes77

Helaas heb ik gisteravond mijn Megane Estate III 1.5DCI uit 2010 aan de kant moeten zetten ivm stotterend rijden, en het bekende moersleutel en stop lampje wat ging branden.
Nadat de ANWB monteur de computer eraan gesloten had, kon hij aflezen dat verstuiver nummer 3 problemen gaf. De auto helaas moeten laten afslepen naar de garage.

Iemand hier ervaring mee, en wat de kosten zijn? En is dit normaal bij dit type?
De auto heeft nog maar 127000km gelopen, en mist geen onderhoudsbeurt.

Alvast bedankt!

mark29

Van 2010 een verstuiver kapot, komen we eigenlijk praktisch nooit tegen nog.
Wel de oudere modellen, met veel kilometers.

henkes77

En dat maakt me dus ook boos, voor een auto van 5 jaar met normale kilometers. Affijn, morgen hoor ik meer. Houd m'n (portemonnee) hart vast.......

Bedankt voor je reactie!

A110

Ik kan begrijpen dat je het niet leuk vind dat er een verstuiver kapot is.

Maar helaas gaan deze onderdelen toch nog regelmatig kapot. Er zit tegenwoordig zoveel elektronica in een verstuiver dat aan temperatuur en schokken onderhevig is dat het ook wel eens dienst weigert. Helaas zijn dit dure onderdelen.

Daarbij komt ook nog dat de huidige brandstoffen ook "schraler" worden wat voor de smering van zo'n verstuiver niet ten goede komt.
Advies van mijn kant is doe 2x per jaar eens een brandstof toevoeging in de tank voor een extra smering en reiniging van het brandstofsysteem. En laat misschien iets meer het brandstoffilter vervangen. Ik deed dit om het andere jaar met mijn vorige diesel, op die manier houd je het brandstofsysteem goed schoon.

Wij maken in de werkplaats heel veel nare dingen mee tegenwoordig wat voor ons maar ook zeker voor de klant niet leuk is, als ik een voorbeeld mag geven:

Renault Traffic met een defecte gloeistift. Helaas zat deze zo vast dat de gloeistift afbrak. Om deze eruit te krijgen moest het inlaatspruitstuk verwijderd worden daarvoor moesten de verstuivers eruit gehaald worden. Die gingen dus niet meer los vanwege een sloot water wat zich rondom 2 verstuivers heeft gestaan. Helemaal weggeroest en muurvast.
Conclusie wij konden dit niet meer loskrijgen, auto naar een specialist gebracht die heeft ze los kunnen krijgen maar ze waren wel defect. Reparatie kost nu zo'n €2500,- dit is incl 2 nieuwe verstuivers, 4 nieuwe gloeistiften en de manuren om alles eruit te krijgen zonder de cilinderkop te hoeven lichten. De fabrikanten stoppen de slijtage onderdelen zover weg dat je er als monteur zijnde niet meer bij kan komen en daarbij gebruiken ze ook nog verschillende soorten materialen waardoor alles lekker vast gaat zitten en voor ons een probleem word om te sleutelen.

Dit zijn wel uitzonderingen en de hele vervelende klussen, algemeen lukt het ons wel om verstuivers en gloeistiften los te krijgen, wij hebben hiervoor ook speciaal gereedschap wat zoiets los trilt.

Jeroen
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

Yorick

Erg vervelend Henkes, kan me voorstellen dat je er pissig over bent. Het is in ieder geval wel weer een eyeopener dat een auto van 5 jaar ondanks alle onderhoudsbeurten alsnog klachten kan hebben..

Hoop dat de adviezen hier je erbij kunnen helpen om problemen verder te voorkomen, ook voor anderen die dit lezen. Succes!

matthew

Het komt af en toe eens een keer voor bij de megane 3's.

Laat ook eerst de klemkracht van de stekker goed beoordelen, daar kan het ook aan liggen.

henkes77

Bedankt voor de reacties allemaal!

Het probleem bleek (voor nu, afkloppen dus....) te liggen aan de gloeispiralen voor verstuiver nummer 1 en 3. Meteen alles laten vervangen. Voor die prijs kon ik het niet laten, zekers niet in vergelijking met een eventuele nieuwe verstuiver!
Tevens de brandstoftoevoeging erin laten doen voor extra smering. Zal idd nooit kwaad kunnen.

Heb er nu weer een week mee rond gereden, en de problemen lijken verholpen te zijn.

A110

Kijk dat is goed nieuws om te lezen.

En ja de gloeispiralen komen regelmatig voor, en je hebt de juiste beslissing genomen om ze gelijk alle 4 te laten vervangen.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

mark29

Gloeibougies defect is inderdaad vaker, maar hoe komt ie dan bij verstuivers?

Relaxerijder

Hoi Henkes77,

Wat waren de kosten voor het vervangen van de gloeispiralen?

henkes77

@mark29,

De Anwb monteur constateerde bij het uitlezen 1 van de verstuivers een storing gaf.

@Relaxerijder,

De kosten waren (niet goedkoop, maar goedkoper dan een verstuiver) €290,-
Hoe is het bij jou gegaan met het inspuitsysteem?

Relaxerijder

Gisteren was ik aan de beurt. Kwam van Luxemburg af met een caravan achter de auto.
250 km. geen probleem, ben ik net in Nederland bij Venlo begint de auto te stotteren. Even stil gezet en daarna weer proberen te rijden, maar helaas.
Hulp ingeschakeld en deze hebben mij weggesleept. Uitlezing gaf aan, 4e verstuiver veroorzakte het probleem. Weer afgesleept naar de garage. Conclusie verstuiver 4 naar z'n grootje.
Kosten zullen op ca. 775 euro liggen, prettig weekend, ja dank je.
Hij staat nu nog in de garage en wanneer hij klaar is, is nog de vraag.
Het waarschijnlijk dinsdag of woensdag worden.
Wordt vervolgd.

henkes77

Balen Relaxrijder!

Die van mij staat nu ook bij de garage. Probleem kwam weer terug. Ben bang dat het nu echt de verstuivers zijn. Hoor hopelijk deze week  de "diagnose", en wat de kosten zijn.

Relaxerijder

Henkes, veel succes.
Waar ik mijn auto heb laten maken waren in dat weekend 2 auto's met een kapotte verstuiver.
Had de monteur in 20 jaar niet mee gemaakt.
Dus een kapotte verstuiver komt zelden voor.

Eddy2205

De gloeistiften zorgen er niet voor dat een auto tijdens het rijden gaat stotteren en ik heb nog geen 1 megane gehad die het storingslampje laat oplichten door een kapotte gloeistift. Bij het uitlezen van de apk komen de gloeistiften vaak naar voren als storing zonder dat het lampje brand.

We hebben wel vaak gehad dat de stekker verbindingen te los zitten van de verstuivers en daardoor de verstuiver niet juist word aangestuurd en daardoor de storing optreed. ik zou de stekkers als eerste controleren en strakker zetten zodat dat uitgesloten is.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev