Advertenties


Iemand ervaring met lekdichter?

Gestart door Blanca, 19 september 2015, 19:35:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Blanca

Ik heb vandaag mijn auto op de brug gehad via de cabrio club waar ik mij onlangs lid heb laten maken. Heb mijn hele auto even na laten kijken aangezien mijn verstand van auto's niet verder gaat dan dat ik er in kan rijden  :q We gaan de winter weer in  :cry: en wil er zeker van zijn dat ik goed en veilig rijd.

Het schijnt dus dat mijn auto koelvloeistof lekt, en dat eigenlijk het enige (erge) wat er aan problemen gevonden is. (buiten dat er dan een schroef in mijn band hangt  :police: )

Dat te laten repareren gaat me toch wat duiten kosten wat ik niet heb, maar nu las ik dat je ook een lekdichter hebt voor het koelsysteem.
Nu is mijn vraag, werkt dat altijd? Ongeacht waar het lek zit?

Iemand?  --

jarno27

Ligt eraan hoe groot het lek is het geeft geen garantie natuurlijk.
Dat het daarna echt dicht is

Blanca

Dat hebben we niet echt kunnen zien dus geen idee.
Misschien gewoon de moeite waard om het te proberen?
Kan toch geen kwaad hoop ik?

Christian de Vriend

Een lek dichter is een uitstel van reparatie,persoonlijk vind ik het troep,want het gaatje dichten
is niet het enige wat dat spul doet,andere (onder) delen kunnen ook dicht slippen.

Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

matthew

Het is eigenlijk alleen vedoeld als noodoplossing als je radiateur een klein lekje heeft.

Je diend er dus niet lang mee rond te rijden, maar na gebruik z.s.m. maken.

Als je een lek dus hebt zou ik eerst achterhalen waar het lek zit.

Meest voorkomende lekken bij megane 1.6 16v motoren (wat je denk ik hebt)
-Op leeftijd van rond de 10jaar wil nog weleens de ring om de waterpijp die de waterpomp ingaat vergaan, ring is vrij eenvoudig te vervangen.(geen hoge kosten).
-Waterpomp kan lekken als deze niet is vervangen met de distributie riem is de kans groot dat deze later gaan lekken.
-Thermostaathuis wil ook nog weleens lekken. (redelijk te doen en dus ook geen super hoge kosten).


Advies om even langs een goede garage te gaan om te constateren waar het probleem zit.

Blanca

Dank voor je reactie.

Mijn reden om hier op dit forum aanwezig te zijn is dat ik niet onnodig in de kosten kom omdat ik vrouw ben en waarvan ze weten dat ze er toch geen verstand van hebben en mij dus hoog kunnen aanprijzen in de kosten. Ik ben hier om te leren en wat jij schrijft kan ik mee nemen in mijn lessen. Niet dat ik nog veel snap van wat je zegt, maar gelukkig hebben wij in ons tijdperk Google en daar kan je veel vinden  :)

Ik ga dus even op zoek naar een vertrouwd iemand die het voor mij maken kan, voor weinig.

Nogmaals dank..

Blanca

Citaat van: Christian de Vriend op 19 september 2015, 21:00:33
Een lek dichter is een uitstel van reparatie,persoonlijk vind ik het troep,want het gaatje dichten
is niet het enige wat dat spul doet,andere (onder) delen kunnen ook dicht slippen.

Mijn gevoel zegt hetzelfde, maar ik ben een leek en vertrouw geen garages meer en dacht het dus makkelijk op te lossen  :police:

mark29

lekkage laten maken.
die pillen niet eens over nadenken. klonterende koelvloeisstof wil je niet. is hetzelfde als een hele boterham in een keer door je keel duwen.
klonten door koelkanalen gaat ook niet.

mark

Idd het is gewoon troep. Eigenlijk moet je het helemaal niet in je koelsysteem hebben zitten.  ;)

Jacques

Als je pech hebt met de antilek pillen dan gaat je radiator van je interieurverwarming dicht zitten en heb je er een klus bij. Het kan overigens helemaal geen kwaad om het hele koelsysteem af en toe te door te spoelen. Er komt veel zwarte rommel van het onderblok af. Maar nu de vraag. Waar lekt je auto?

mark29

Jouw garage zet de koelvloeistof op peil. En zet dan een druktester op het expansievat.
Druk erop pompen, dan gaat het vanzelf ergens druppen.

korte

Citaat van: Blanca op 19 september 2015, 23:43:24
Dank voor je reactie.

Mijn reden om hier op dit forum aanwezig te zijn is dat ik niet onnodig in de kosten kom omdat ik vrouw ben en waarvan ze weten dat ze er toch geen verstand van hebben en mij dus hoog kunnen aanprijzen in de kosten. Ik ben hier om te leren en wat jij schrijft kan ik mee nemen in mijn lessen. Niet dat ik nog veel snap van wat je zegt, maar gelukkig hebben wij in ons tijdperk Google en daar kan je veel vinden  :)

Ik ga dus even op zoek naar een vertrouwd iemand die het voor mij maken kan, voor weinig.

Nogmaals dank..

Het koelvloeistofsysteem is een gesloten circuit, de waterpomp pompt de koelvloeistof door dit systeem waarmee je het blok koelt, of ja, het blok geeft zijn warmte af aan de koelvloeistof en deze voert het af, weg van het blok. Als het bij de radiateur aankomt wordt de koelvloeistof terug gekoeld door middel van rijwind en ventilatoren, vervolgens wordt het weer door je blok gepompt en herhaalt het zich. Het is dus een cirkel/circuit.

Je kan het vergelijken met een menselijk lichaam, dan is je hart de waterpomp en zijn je longen de radiateur even simpel gezegd. Je hart pompt zuurstofrijk bloed door je lichaam, uiteindelijk wordt het zuurstofarm en moet het weer langs je longen om zuurstof op te nemen. Als je je lichaam goed onderhoudt is er weinig aan de hand. Wanneer je rookt komen je longen (radiateur) vol te zitten met troep waardoor de zuurstof opname minder wordt. Ook geef je die troep af aan je bloedbaan en bestaat de kans dat je aderen dichter gaan zitten en je naast problemen met je longen ook problemen kan krijgen met dicht geslibde aderen, een hart wat daardoor harder moet werken etc. Als je maar lang genoeg doorrookt dan kan een van deze zaken het gaan begeven.

Hetzelfde geldt in meer of mindere mate ook voor het koelvloeistofsysteem. Wanneer je zo'n spul in je radiateur (longen) gooit dan wordt het automatisch door het hele systeem meegenomen. Het legt een laagje in de koelslangen (aderen) waardoor dezelfde hoeveelheid koelvloeistof door een nauwere doorgang moet. Het komt uiteindelijk ook in de waterpomp (hart) te zitten waardoor deze minder gaat werken, terwijl hij eigenlijk al zwaarder belast werd doordat dezelfde hoeveelheid door nauwere gangen gepompt moest worden. Ergens gaat dat fout, net als met roken kan het lang duren maar het is zeker niet goed.

Ik hoop dat ik het zo een beetje duidelijk heb uitgelegd, En je begrijpt hoe het koelsysteem werkt?

duckie1098

Nou ja zeg,

Ze verteld dat ze vrouw is en ineens een heleboel reactie's
Woehahaha, wel doorzichtig hoor.
Maar de verhalen kloppen wel natuurlijk,dus geen pillen gebruiken in het koelsysteem.

groetsels,

Ben

Heatzone (Mark)

Jaloers Ben? :P

Deze is bij mijn cabrio (ook 1.6 16v) 2x lek geweest en hij verloor hierdoor minimaal koelvloeistof.
(tekst van Matthew nogmaals gekopieerd  ;) )
-Op leeftijd van rond de 10jaar wil nog weleens de ring om de waterpijp die de waterpomp ingaat vergaan, ring is vrij eenvoudig te vervangen.(geen hoge kosten).

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev