Advertenties


achteras vervangen bij kapotte torsiestang?

Gestart door korte, 18 augustus 2015, 19:39:11

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

korte

Hallo, onze megane is van het ene op het andere moment gaan hangen en ook steeds dieper. In eerste instantie dacht ik dat er een van de "fietspompjes"  kapot/lek was maar aan beide kant leek me sterk... Ook zit er nog voldoende vering in en lijkt alles naar behoren te werken. Dus maar even langs een garage gereden en na veel zoeken, bellen, nog eens kijken, nog een keer bellen kregen we te horen dat er een torsiestang van de achteras kapot zou zijn. Dit was volgens de monteur(s) niet los te vervangen en zou daardoor de hele achteras vervangen moeten worden.... De kosten mits alles alles goed/redelijk los zou komen kwamen sowieso al uit op 700 euro en dan mag er niks geks gebeuren of muurvast zitten want dan zou het wel eens op kunnen lopen.

Ik vind dat nogal wat geld gezien de waarde van de hele auto (helaas) niet meer zal zijn... Maar klopt dit? Hebben ze werkelijk zo'n vreemde constructie gemaakt bij Renault dat dit ding niet los te vervangen is en de hele as verwisseld moet worden? Het zou wel droevig zijn mocht dat zo zijn... En qua prijs, ik denk dat zo'n achteras (als deze al in zij geheel vervangen moet worden) toch wel voor een 2-300 Euro te vinden moet zijn en dan neem ik het nog ruim. Dat wil zeggen dat het vervangen dus ergens tussen de 4-500 euro gaat kosten aan manuren, wat omgerekend weer een neerkomt op een volle werkdag...

Heeft er iemand een tip? Maken en tegen welke kosten? Of het hok tegen knijpprijzen laten ophalen?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Willem

Mark kan je hier alles over vertellen.

Je kunt in ieder geval ook een gereviseerde achteras uit Polen kopen. Der onder zetten en uitlijnen gaat gauw een dag in zitten.

korte

Dank je, wacht ik even de reactie van Mark af  :)

korte

Het gaat er me eigenlijk ook om of de torsiestang niet los te vervangen is?

mark

Heb jij een fase 1 of 2? Want ik heb mijn oude as ook nog liggen. Deze is nog wel goed, alleen de torsiestaven zitten vast gerot. Dus ik kon de as niet verlagen. Deze staat dus nog op de originele hoogte.  !-! 60 euro mag je hem hebben.  ;) af te halen in Rijssen.

mark

#5
De oude as er onderweg en de nieuwe er onder met alles overzetten en uitlijnen was ik ongeveer 3 uur bezig.

Als je een classic of een break hebt, dan is deze as niet zo geschikt. Want die zijn wat zwaarder aan de achterkant, en dus zit daar ook een iets sterkere as onder.

Mijn oude achteras komt onder een cabrio vandaan, deze past ook gewoon onder een coupe en hatchback.  ;)

Mijn gereviseerde as heb ik bij het bedrijf ANTALEX besteld, was met verzendkosten 330 euro (antalex.europe@gmail.com) had het met 4 dagen in huis.  !-!
Dit bedrijf reviseerd alle torsieassen van Renault, peugeot en citroen.

korte

Kijk super  !-! Ik heb eigenlijk geen idee fase 1 of fase 2 bouwjaar is dacht ik 2000 en kenteken is XT-GJ-09 het is een megane 1.4e

Mocht deze as 1 op 1 passen dan heb ik hier zeker interesse in! Ook het werk van 3 uur, nou oke als alles tegen zit en een bak koffie 5 uur klinkt me beter dan een vanafprijs van 700 euro  :)

Nu alleen nog even zien of iemand me kan vertellen of onze megane een fase 1 of fase 2 betreft, ben er helaas zelf niet echt in thuis.... Dit is de auto van mijn vrouw, zelf rijd ik een Alfa romeo 156 3.2V6  :P

korte

#7
Ah, ik lees nu je aanvulling/volledige post pas en het betreft idd een classic. Is jouw as met wat werk alsnog passend te maken of toch opzoek naar een andere vervanger?


En zijn er nog bekende bedrijven welke een goede gebruikte as zouden hebben liggen? Ben totaal niet thuis in de Renault wereld (excuses) maar vaak zijn er binnen een club/forum als deze wel bekende adresjes of specialisten aanwezig. 330 euro voor een gereviseerde as is opzich niet duur maar dan rijst toch de twijfel of het nog loont om te vervangen...

mark

Ik weet trouwens niet helemaal zeker of de classic ook een verstevigde achteras had. Ik zal het ff navragen.

De as past er wel onder, deze hebben allemaal de zelfde afmetingen.  ;)

korte

Kijk, dat het past qua afmetingen is al mooi! Dan blijft het natuurlijk een optie  Y graag horen we van je of jouw as passend is op de classic qua stevigheid.

We houden het forum in de gaten, alvast bedankt voor het navragen  :) past het dan gaan we even kijken hoe we de as van je kunnen overnemen en ophalen.

mark


korte

We hebben een fase 1 duidelijk  :)


Past jouw as daarop? Ah ik zie aan je onderschrift dat je een fase2 hebt, totaal andere achteras?

mark

#12
Ja de fase 2 heeft een iets andere constructie.

Maar ik heb ook ff een vraag geplaatst of een fase 2 as ook onder een fase 1 past. Dus daar zal ik morgen wel een antwoord op hebben.   ;)
Het lijkt me dat het wel past, maar dit moeten we natuurlijk wel zeker weten.

Maar de torsiestaven van een fase 1 as zitten door de constructie binnen in een buis, daardoor komt er geen vocht bij. En dus zitten ze bijna nooit vast gerot.
Dus wat je ook kunt doen is: een fase 1 as van de sloop halen, en daar de torsiestaven van uithalen en die in de as van je classic zetten.

Willem heeft al meerdere fase 1 assen verlaagd, en daar gingen de torsiestaven moeiteloos van los.

Willem

Ik kan eens naar de huidige as kijken. Ik heb intussen wel een beetje ervaring met torsieassen. Misschien valt het mee. Ik ben daar in ieder geval goedkoper in dan een garage.

Waar kom je vandaan?

korte

Citaat van: mark op 18 augustus 2015, 22:08:39
Ja de fase 2 heeft een iets andere constructie.

Maar ik heb ook ff een vraag geplaatst of een fase 2 as ook onder een fase 1 past. Dus daar zal ik morgen wel een antwoord op hebben.   ;)
Het lijkt me dat het wel past, maar dit moeten we natuurlijk wel zeker weten.


Wachten we het antwoord daarop nog even af  !-!


Citaat van: mark op 18 augustus 2015, 22:08:39


Maar de torsiestaven van een fase 1 as zitten door de constructie binnen in een buis, daardoor komt er geen vocht bij. En dus zitten ze bijna nooit vast gerot.
Dus wat je ook kunt doen is: een fase 1 as van de sloop halen, en daar de torsiestaven van uithalen en die in de as van je classic zetten.

Willem heeft al meerdere fase 1 assen verlaagd, en daar gingen de torsiestaven moeiteloos van los.


Kijk, dat zou dus volgens de garage waar ik ben geweest niet mogelijk zijn (wat ikzelf vreemd zou vinden) en vandaar dat de gehele as verwisseld zou moeten worden.... Maar zoals jullie aangeven moeten deze met verlagen ook los en wat los kan zou mijn inziens dus ook los vervangen moeten kunnen worden....

Citaat van: Willem op 18 augustus 2015, 22:22:41
Ik kan eens naar de huidige as kijken. Ik heb intussen wel een beetje ervaring met torsieassen. Misschien valt het mee. Ik ben daar in ieder geval goedkoper in dan een garage.

Waar kom je vandaan?

Bedankt voor het aanbod Willem maar ik ben van Tilburg en ik zag dat jij uit Delft komt, opzich overbrugbaar qua afstand want heb er nooit moeite mee om verder te rijden naar een expert maar de megane hangt dermate door dat ik deze afstand te groot vind om af te leggen, heb geen idee wat het doet mocht het fout gaan maar kan me er wel een voorstelling van maken  :x

EhPortal 1.39.5 © 2025, WebDev