Advertenties


achteras vervangen bij kapotte torsiestang?

Gestart door korte, 18 augustus 2015, 19:39:11

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Willem

Tilburg is idd niet heel handig qua locatie.

Nou heb ik in Delft ook geen locatie om eraan te sleutelen die heb ik Friesland wat het nog lastiger maakt.

mark

Je kan zelf een poging wagen om te kijken of de staven een beetje gangbaar zijn.  ;)
Het stelt eigenlijk niet zo veel voor.

Bij de achteras zitten aan elke kant een zwarte plastic dop, deze haal je er af. (kan een beetje vast zitten)
Dan kom je bij de torsiestaven.




(heb ff een paar foto's gejat van mijn naamgenoot hier op het forum  ;) )



Met een zelf gemaakt persje kun je de staven er uit trekken.

Je neemt een buisje of een grote dop uit je ratel setje, een m10 bout die lang genoeg is, een m10 moer en een dikke ring die groot genoeg is.

hiervoor moet je wel eerst de schokbrekers los halen.  ;)

Christian de Vriend

Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

mark

Mijn gereviseerde as komt uit polen weg bij het bedrijf antalex.
Een fase 2 as met verzendkosten is 330 euro.

Voor prijzen voor een fase 1 as moet je ff met het bedrijf mailen. antalex.europe@gmail.com

korte

Kijk top! Dat ziet er niet eens heel lastig uit... En zelf begin ik er niet aan, heb geen garage of oprit en op straat gaan liggen klote heb ik ook geen zin in  :neen:
Maar met deze info kan ik uiteraard wel naar een (bekende) garage gaan en vragen of zij dit willen doen. Is het verder plug&play? Dus torsiestang eruit en nieuwe erin? Of moet ik nog rekening houden met ringetjes etc om vast te zetten? Dan kan ik die uiteraard ook vast halen.

En zijn die torsiestangen makkelijk te vinden?

Misschien dat Willem er nog enkele heeft liggen gezien hij wel bekend is hiermee??? Dan zou ik die ook over kunnen nemen, anders maar eens op de sloop gaan vragen.



Altijd handig zo'n forum  :) bij de garage waar ik was geweest zou het zeker 700 euro of meer kosten en zou de complete as vervangen moeten worden en een avondje hier op het forum leert me dus dat het wel los vervangen kan worden en dat het niet eens zo gek duur zal zijn.

mark

#20
Daar is het forum ook voor, hier zijn altijd wel een paar mensen met wat kennis actief  ;)

Nee Willem heeft geen staven op voorraad liggen.

Je moet alleen ff de stand (van de goeie kant) van de as opmeten.  zodat de rijhoogte het zelfde blijft


Ik denk dat je voor staven bij een sloperij moet wezen. Of je stuurt een mailtje naar het bedrijf in polen.
Misschien kunnen zij een paar staven opsturen. Maar dan moet je wel eerst weten of de torsie staven een beetje gangbaar zijn.  ;)
Als de renault dealer ze kan leveren, zijn ze vrij prijzig.

Willem

Die heb ik niet liggen omdat die bij het verlagen niet nodig zijn. Heb alleen gereedschap voor het verlagen liggen.

korte

#22
Duidelijk verhaal!

Ik zal met deze info naar het garagebedrijf gaan en het hem eens laten lezen  Y als ik het al begrijp dan moet het voor de monteur al helemaal een duidelijk verhaal zijn...
En zoals ik het begrijp ben je afhankelijk van hoe vast alles zit er maar een paar uurtjes aan kwijt hooguit.

Dus schokbrekers los, dop eraf, misschien de bende nog eens flink inspuiten met imal of iets dergelijks, trekkertje erop of ff zelf fabriceren, stangen eruit, nieuwe erin, dop erop, schokbrekers erop en we kunnen weer zorgeloos rijden!



Qua fora ben ik idd niet geheel onbekend (ja hier wel) zit met de 156 ook op de 156club maar heb altijd wel het idee dat er hier en daar mensen zijn die net wat meer weten over een specifieke vraag dan de gemiddelde garage omdat juist hier de liefhebbers zich verzamelen en daarmee een hoop kennis! Waar de meeste mensen zeggen afgeschreven of is de moeite niet, kan niet, moeilijk moeilijk denk ik altijd, eerst ff checken bij de liefhebbers want die willen graag dat hoe oud ook, de auto/merk blijft rijden.

Top gasten  !-!




Oh ja, voor wie het leuk vind, weet niet of het hier mag maar wil ik ook best mijn project 156 eens hier posten.... Ben er zelf wel erg trots op maar ja, tis hier geen Alfaforum  8)7

Check, zou ik dus bij hobby kunnen posten  :)

mark

Bij het onderwerp algemeen hebben we een topic voor hobby's. Hier heeft iemand anders ook een project pagina. Dus daar zou je ook een project pagina voor de alfa kunnen maken.  ;)  !-!

mark


korte

Ja ik ben snel Hahaha maar ik heb een topic aangemaakt!



Nu hopen dat het euvel achteras snel verholpen wordt dan zal ik me ook eens netjes voorstellen met de megane

mark

Ah nice zal morgen is ff kijken.

Ik hoop het voor je.  ;)

korte

Ik hou jullie op de hoogte in dit topic. Nogmaals bedankt voor snelle en duidelijke reacties  !-!

korte

Iemand nog een idee waar de torsiestaven los te krijgen zijn?

Heb met de vader en oom van onze monteur voor de megane een discussie gehad... Monteur was zelf 4 weken op vakantie en heeft het familiebedrijf van zijn vader en opa overgenomen en tijdens zijn afwezigheid hadden jut en jul de leiding.... Torsiestaven los vervangen was niet mogelijk, dit dat een hele discussie  :D maar naar het zien van de uitleg en foto's in dit topic, tja...
Maandagavond kan ik de megane langsbrengen, monteur is weer terug en die wil er wel eens naar kijken (ook uit nieuwsgierigheid) maar het liefst heb ik dan al torsiestaven liggen of onderweg.

Iemand een tip waar ik die dingen ergens los kan scoren?

Willem

Kijken of je ze bij een sloperij eruit kunt krijgen?

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev