Advertenties


Hulp bij autoradio inbouwen?

Gestart door Cydex, 13 augustus 2015, 23:35:19

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Cydex

Beste forumleden,

Sinds gisteren ben ik in het bezit van een tweedehands Renault Mégane bouwjaar 12/2006 waarbij ik nog enkele zaken moest doen om hem op orde te stellen.
Tot op nu ben ik gewoon een lezer maar aangezien ik het antwoord op mijn vraag niet vind op het forum wegens zoveel verschillen, zal ik het hier maar doen.
Aangezien ik de standaard radio/CD-speler heb kan ik geen AUX of USB-sticks gebruiken wat ik heel jammer vind aangezien ik een enorme muziekcollectie heb en af en toe wel eens lange ritten af leg.
Ik zie veel verschillende types/modellen van standaardradio's waarbij er audio-opzetstukken voor bestaan zoals bv. dit:
http://www.carinterface.nl/yatour-usb-sd-aux-in-mp3-interface-voor-renault-autoradios_ytm06-ren8
Of ook modellen waarbij men het volgende kan gebruiken:
http://www.carinterface.nl/6-pin-mini-iso-aux-in-ingang-kabel-cable-renault-carminat-update-list-autoradios

Ik weet echter niet wat ik moet doen of waar te beginnen, veel informatie in één keer maar ik weet niet wat ik eruit moet filteren...
Vandaar begin ik mijn thread met een foto van mijn middenconsole. De auto is een "Renault Mégane bouwjaar 12/2006 1.5 dCi 85 Expression".
De enigste optie volgens de aankoopfactuur was de zwarte lak dus er is geen GPS of iets dergelijks voorzien.

Dit is de foto van de middenconsole:




Hoe weet ik nu welke radio ik juist heb en wat ik er mee kan doen? Op mijn boekje staat niet welk type of merk het is dat helpt me ook niet echt vooruit...
Mijn vragen zijn als volgt:

1) Is het mogelijk om een 2-DIN radio te plaatsen? Waar vind ik een frontpaneel om het ontstane gat toe te dekken?
2) Als ik een 2-DIN radio monteer, hoe kan ik ervoor zorgen dat ik de besturing aan het stuur kan gebruiken om de radio aan te sturen? Moet ik hiervoor merkgebonden radio's kiezen of speelt dit geen rol?
3) Heb ik eventuele verloopstekkers nodig en zo ja, waar vind ik die en hoe weet ik dat ik de juiste heb?
4) Om de radio uit het voorpaneel te halen heb ik 2 metalen U-vormen nodig, waar vind ik deze want die zitten er ook niet bij...
5) Is dit een mogelijkheid: http://www.carinterface.nl/yatour-usb-sd-aux-in-mp3-interface-voor-renault-autoradios_ytm06-ren8
6) Is dit een mogelijkheid: http://www.carinterface.nl/6-pin-mini-iso-aux-in-ingang-kabel-cable-renault-carminat-update-list-autoradios
7) Er zijn geen gaten voorzien om een AUX-kabel door te trekken, wat is de beste manier & plaats om dit te doen?

Als voorbeeld van hetgeen ik zou willen inbouwen neem ik bv. dit:
http://www.conrad.be/ce/nl/product/1300605/Pioneer-AVH-270BT-Dubbel-Din-autoradio-4-x-50-W-Cinch-video-USB-Bluetooth?ref=list
Zou dit mogelijk zijn met alsook de mogelijkheid tot besturen via het stuurpeddel met de volume & skipfuncties?

Ik zie miljoen verschillende versies van een 1.5 dCi Renault wat echt vervelend is. Het lukt me namelijk niet om te vinden wat ik zoek.

Ik zou jullie alvast willen bedanken voor de hulp & met vriendelijke groeten,

Cydex

MarcN

Gaat het alleen om muziek afspelen of wil je die 2 DIN radio ook voor navigatie gebruiken? Anders zou de Parrot MKi9200 ook een oplossing zijn, dan kun je verder alles origineel laten.

2 DIN past wel in je Megane, zie bijvoorbeeld foto's van de inbouw op dit Franse forum: http://www.forum-auto.com/marques/renault/sujet43275.htm
Je hebt dan een aantal frontjes, verloopkabels en verloopstekker voor de antenne nodig. Bediening op het stuur is bij de meeste grote merken wel werkend te krijgen met een interface (rond de 80 euro geloof ik).



De Renault radio kun je eruit halen door iets in de 4 kleine gaatjes te stoppen (kleine schroevendraaiers, sateprikkers, zelf gebruik ik altijd 2 stukjes koperen elektriciteitsdraad die ik in een U-vorm buig).

mark29

Ik heb altijd 4 popnagels in mijn kist liggen hiervoor.
Verder met dat ombouwen houd ik mij nooit bezig.
Dubbeldin past inderdaad, en niet elke radio gaat met de bediening, kan idd goed zijn dat je daarvoor een interface hebt, geen idee.

Neem eens contact op met een fatsoenlijk hifi verdeler, die kan je goed adviseren. Of een site als rondevries.nl als die nog bestaat.

Cydex

Beste,

Bedankt voor de antwoorden, mijn antwoord liet op zich wachten daar ik het aankopen en installeren van een radio heb uitgesteld.
Ik heb ondertussen na wat onderzoek uiteindelijk een radio gekocht op AliExpress aan een zeer goede prijs.
De radio in kwestie is gemaakt om gewoon ingebouwd te kunnen worden zonder al te veel aanpassingen zoals uitsnijden, etc.
Het is een systeem specifiek gemaakt voor het model auto dat ik heb zodat alles naadloos aansluit, hopelijk blijkt dit ook zo te zijn.

Ik heb een verdere vraag maar weet niet of die hier thuishoort.
Ik heb gratis bij de radio een achteruitrijcamera gekregen met Night Vision, maar deze moet ik aansluiten op de achteruitrijlichten. Hoe doe ik dit? Ik kan namelijk vanuit de binnenkant van de kofferbak niet aan de draden van de achterverlichting...

Met vriendelijke groet.

Felix

Wat voor radio is het? Heb je en linkje?

De kabel voor je achterlichten loopt door je carrosserie naar binnen. Daar kan je het draadje voor je achterlicht uit pulken, heb ik ook gedaan voor mijn parkeersensoren :)

Cydex

#5
BHet is deze radio:
http://www.aliexpress.com/item/A9-HD-1024-600-Android-4-4-4-Car-DVD-Video-Player-for-Renault-Megane-2003/32390516156.html
Als je via de app besteld van AliExpress krijg je korting ;)
Normaal komt hij vrijdag aan, de verzending was duur maar ze sturen standaard m.b.v. DHL, vandaar de prijs en snelheid.
Kun je mij indien mogelijk een foto bezorgen waar ze binnenkomen? Ik heb eens gekeken maar ik zag enkel ronde plastiek doppen die ik eraf kon halen om mijn volledige achterlicht eruit te halen, en die kon ik enkel zien bij het openen van de kofferdeksel. Langs de binnenkant zat gewoon één metalen schroef.
Hoe heeft u de parkeersensordraden vanuit de bumper naar binnen gekregen? Is er een gat in de bodem van de carrosserie? Ik heb een paar offertes hiervoor gevraagd een tijdje geleden maar telkens vroeg men daarvoor 300+ euro incl. BTW.
Verder vind ik nergens voor mijn type auto een soort tutorial ofzo...

Felix

300 euro? Jeetje wat een bedrag.
Ik heb voor 21 euro mijn sensoren van Aliexpress, werkt uitstekend! Ik zal in de loop van de week eens wat foto's maken.
Haal eerst maar eens het linker achterlicht er uit, dan snap je vast wat ik bedoel.
Er zitten achterin in de carrosserie een aantal rubberen doppen, die zijn zichtbaar als je de bumper verwijderd. Hier heb ik de kabels doorheen getrokken.
Op zich is de inbouw redelijk universeel. Ik heb zelf de draden gesoldeerd trouwens, niet met die klemmetjes, dat is echt troep.

Mooie radio trouwens. Heb je geen importheffing etc moeten betalen? Met DHL ben je altijd de sjaak met dat soort zaken. Persoonlijk zou ik nog wel een radio willen met het display bovenop het dashboard, maar ik vind de prijzen toch wel erg fors.

Cydex

#7
Ja, vandaar dat ik dacht dat ik het gewoon zelf ging proberen. Uiteindelijk heb ik met de aankoop van die radio de keuze gemaakt om een camera te gebruiken i.p.v. simpele sensoren, dan maak ik nogmaals goed gebruik van het scherm :)
De foto's zouden handig zijn, bedankt! Dus je bedoelt die plastic "schroeven" losmaken die onder die ronde plastieken afdekkappen zitten om zo de volledige koplamp te demonteren? Is het dan ook mogelijk om de draden van achter de koplamp naar binnen in de kofferruimte te trekken zonder een gat te boren? Ik ga uiteindelijk de camera langs de binnenkant monteren achter de achterruit vanboven. (Bevestigen met 3M tape en mikkend naar beneden zodat ik de achterbumper van de auto zelf kan zien)

Waarschijnlijk zal ik ook solderen want dit lijkt me een stabielere oplossing, klemmen komen gemakkelijk los, hetzelfde zal gelden voor plakband. Eventueel een krimpkous erover, maar dat zie ik ter plaatse wel.
De radio is wel redelijk duur maar je krijgt er een Android 4.4 voor terug met een Quad Core CPU en onboard 16 GB SD kaart, ingebouwde GPS, Bluetooth streaming, MirrorLink via een App, etc. Vanvoor een USB en extra SD kaart slot voor MP3's, het enigste wat ik mis is een AUX poort, maar ik denk dat dat ook wel lukt door een AUX-in door te trekken vanachter de radio naar voor.

Cydex

De radio zit erin, ik moest het stukje plastic die de oude radio van het bergvakje scheid wegzagen en dan enkele aanpassingen met een Dremel maken aan het plastieken frame.
De kabels voor de GPS adapter heb ik langs de radio onder de passagiersvloermat en dan langs het deurkozijn naar het dashboard getrokken en bevestigd met dubbelzijdige tape.
De microfoon heb ik onder het stuur heen getrokken langs het deurkozijn tot achter de bovenkant van mijn stuur. Alle kabels zijn netjes weggewerkt.
Ik heb verder nog de voorbereidende kabels gelegd voor de achteruitrijcamera, maar die heb ik nog niet aan kunnen sluiten in afwachting van de foto's.
Ik heb de volledige koplamp los kunnen maken en zag er een soort adapter op zitten met meerdere kabeltjes, die kabelboom heb ik tot in het interieur kunnen volgen, ik neem aan dat ik eerst met een multimeter moet kijken welke kabel de voeding geeft aan het achterlicht en dan binnenin die kabel doorknippen en een afsplitsing maken?
Ik heb ook een goeie negatieve massa gevonden, hopelijk werkt die als ik alles aansluit. Voordat ik iets doe zal ik toch maar wachten op die foto's ;)
Als alles klaar is upload ik de foto's van het eindproduct hier.

Oh ja, de stuurwielbediening heeft gewerkt maar werkt nu niet meer, dat zal ik ook nog moeten oplossen. Verder is het een mooie radio maar er zijn praktisch geen apps op de Play Store specifiek voor autoradio's op Android... :(

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev