Advertenties


Klets maar raak DEEL 218

Gestart door Benjamin Renon, 12 augustus 2015, 18:47:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Christian de Vriend

Inderdaad op mister auto.

Roepen dat het nu moet heeft geen zin Korte,rohald gaf al aan dat het nu ff niet uitkomt,dat was
het 1e wat ik wilde voorstellen,echter moet je iemands keuze respecteren.

als er bij de 16v iets kapot gaat,gaat hij de garagebox en wordt die gerepareerd zodra we de centen
hebben,hij is er voor om te hobby-en,als het een dagelijkse wagen is,wordt het een ander verhaal.
Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

korte

Dat begrijp ik Christian alleen zit er een verschil in het even uitstellen of een half jaar, ik neem aan dat het nog minder gelegen komt wanneer de riem knapt of eraf loopt met alle gevolgen van dien. Bij al het ander onderhoud (banden en remmen daargelaten) ben ik het met je eens, dat kan je vaak nog wel even uitstellen, maar een distributiewissel uitstellen kan goed gaan, gaat het fout dan zijn de kosten niet te overzien.

Het was een goed bedoeld (misschien te dringend) advies  ;)

Heb de afgelopen jaren door schade en schande geleerd wat een ruilblok of totale revisie kost (1 2.0ts blok met lagerschade, 1 2.5V6 met lekker koppakking en een 3.0V6 met een kapot geslagen carter)

Tedo

Jullie bedoelen het allebei goed. Soms moet je omwille van de portemonnee iets uitstellen. Aan de andere kant is auto rijden (en vooral goed onderhouden) nu eenmaal prijzig, zeker met een dorstige auto met onderhoudsgevoelige motorisatie. En dan moet je soms investeren om erger te voorkomen in de toekomst.
Ik zou eerst eens bij de dealer navragen of de termijn nu 4 jaar of 5 jaar is, en dan de staat van de riem bekijken (zoals Felix voorstelde).

korte

Inderdaad, beide adviezen zijn goed bedoeld!  En je hebt gelijk, als de portemonnee het niet toe laat dan is dat zo. En om het dan half te doen is ook zonde en risicovol, bijv alleen de riem wisselen zonder rollen en waterpomp.... Dan haal je je ook een risico op de hals wat onnodig is, dan kan je het inderdaad beter even uitstellen. En de termijn achterhalen is wel het eerste wat je moet doen, staat deze op 5 jaar dan maken we er hier een storm in een glas water van, staat deze op 4 jaar dan blijf ik 6 maanden uitstel te lang vinden... Als remblokken of schijven op zijn of een band is op dan wacht je daar ook geen half jaar mee mag ik hopen?

Ach, het blijft een keuze en is inderdaad mede afhankelijk van budget en daar kan ik uiteraard niets van zeggen. Maar in het kader van voorkomen is beter dan genezen toch mijn advies zoals ik het gegeven heb.

Christian de Vriend

damned if you do,damned if you don't.

tuurlijk,beide argumenten hebben een punt,alleen krijgt de portomonee meestal voorrang
als het vervangen echt urgent is,is er maar 1 oplossing,niet meer rijden,maar dat is makkelijker
gezegt dan gedaan als je hem echt nodig hebt.
Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

korte

Portemonnee krijgt altijd voorrang, die bepaalt tenslotte wat er mogelijk is (bij ons thuis bepaalt de vrouw).... Maar auto rijden kost nu eenmaal geld, daar probeer ik zoveel mogelijk rekening mee te houden en beraam ook de kosten wanneer ik een auto aanschaf, is het onderhoud onduidelijk of weet ik dat er groot onderhoud aan zit te komen dan neem ik dat (onbewust) mee in de aanschafprijs, een auto kopen is 1 onderhouden is vaak een ander verhaal....


Overigens geen aanval richting topicstarter! Maar ik heb het zelf mogen ervaren.... 2.0 ts gekocht (jaja weer Alfa...) grote beurt gedaan na aankoop, nieuwe banden, remblokken en distributie gewisseld... Na 4 maanden liep het blok de soep in... Had toch een moment gekend met te weinig olie gevolg was lagerschade, krukas bekrast etc... Had ik de lagers laten vervangen had het me nog eens 300 euro gekost en had ik heerlijk verder kunnen rijden, door de lagerschade was er geen eer meer te behalen en heb ik een volledig revisieblok gekocht voor net geen 2000 euro... Dus dat was enorm zonde en wil dat deze meneer besparen...

Helaas is het makkelijker ###len als je zelf niet voor de keuze staat, dat begrijp ik ook maar mocht het budgettair uitkomen dan mogen we eigenlijk maar 1 advies geven en dat is vervangen! En laat het financiële plaatje het niet toe dan inderdaad het liefst stallen/wegzetten.

Liever 20x te veel advies geven dan 1x lezen dat het fout is gegaan  ;)

Rohald

Ik waardeer iedereen zijn mening/advies. Anders had ik het niet moeten vragen. Het ging er mij meer om of die 4 jaar die genoteerd is wel zou kloppen als ik hier 5 jaar lees. Als het standaard 5 jaar zou zijn, dan heeft de garage hem misschien wel op 4 jaar gezet om mij eerder terug te laten komen. Je weet het niet. En dan zou ik het wel zonde vinden om het nu al te laten doen.

Maar zoals er al meerdere zeggen ga ik langs de dealer. Die hebben er meer kijk op dan ik of hij er nog goed uitziet en die 4 jaar misschien wel een misrekening is geweest.
Zo niet, dan gaat hij dit jaar nog vervangen worden. Alles dan ook gelijk. Of het financieel nu mogelijk is of niet. Daar is ook wel een oplossing voor te verzinnen (door het bijvoorbeeld bij iemand voor de deur te doen die er verstand van heeft). Die 6 maanden waren inderdaad misschien wel te ruim genomen.

Ik raakte verward doordat een monteur tegen mij zei dat het normaal 6 jaar is en dat ik beter even naar mijn kilometers kan kijken in hoeverre ik daar nog vanaf zit. Terwijl dit forum (met monteurs/bestuurders die dagelijkse ervaring hebben met Renault) toch anders vermeld.

Maar nogmaals: ik neem iedereen zijn advies ten harte. Op sommige dingen kan je besparen, maar op sommige dingen moet je echt niet besparen en een risico lopen. _o_
2001 Renault Mégane Coupe I Phase II 2.0 16V IDE Privilege
The Taz

1ste Renault Mégane Club Mooiste wielen 2015
2de Renault Mégane Club Mooiste Mégane 2015

mark29

5 jaar of 120k.
liever eerder, al vaak gezien dat ze het net niet haalden of er net na knappen.
en waterpomp mee vervangen, anders ben je over 1 of 2 jaar weer aan de beurt.

Bobo1.6

Loop vandaag op een autocross in Nederhorst doet er een renaul mee! Helaas geen megane, maar wel erg leuk. De enige renault die mee doet en bewijst ook dat renaults geen cross moeten rijden :P

Rogier

Ik reed vandaag in onze gehuurde seat ibiza naar de vulkaan El Teide op tenerife. Toen wij van de 2200 meter omhoog weer naar beneden reden stond er in onverhard zij weggetje een dikke Megan 2 F1 model. Ik dacht echt wat doet hij hier, ik kon geen foto maken om plots te stoppen op een berg pas is niet zo verstandig :q

mark29

Afgelopen kerst ook op tenerife een witte ibiza gehuurd, dat is toevallig.
Teide is mooi he, veel mooie autos ook gezien daar, maar vooral veel 4x4 , mitsu pajeros, hier duur om te rijden, daar rijden ze massaal.
Benzine heel goedkoop.

matthew

Citaat van: Rohald op  8 september 2015, 20:32:06
Ik hoor en lees verschillende dingen en twijfel nu enorm waar ik goed aan doe.
Het probleem: volgens de sticker onder mijn motorkap moet ik deze maand de distributieriem vervangen. Dit is in 2011 op 108xxx km gedaan. En zou nodig zijn in 2015 of op 210000 km. Dat is dus 4 jaar of 100000km. Nu heb ik aan mijn buurjongen gevraagd of hij dat wilt doen. Hij is automonteur. Nu zijn volgens hem de kosten +/-450 in de garage en bood hij aan om het voor 300 bij hem voor de deur te doen. Maar dit is alleen de distributieriem. Volgens hem zit de waterpomp hier niet aan. Tevens adviseerde hij mij om te kijken naar de kilometers want volgens hem gaan renault distributieriemen ongeveer 6 jaar mee. Want als ik het nog een paar maanden kan vooruitschuiven ivm het kostenplaatje dan zou dat geen probleem zijn.

Wat te doen? Nu, na 4 jaar, alweer vervangen? En met of zonder waterpomp?

Ik wil hier zeker niet op besparen (mij te belangrijk). Maar ik wil ook niet de kosten onnodig hoog houden als het (nog) niet nodig is.

Het is 120d km of 5jaar.
Als de waterpomp door multiriem wordt aangedreven en deze lekt niet dan mooi laten zitten. (En bij deze motor zit die volgens mij ook op de multiriem)

Wel bij distributie riem vervangen ook loop en spanrollen vervangen. En de multiriem ook vervangen want deze moet er toch af dus gelijk mee pakken. (Zit ook dezelfde onderhoud/vervanging termijn op).

Maar je kunt dus nog even door rijden.

korte

Ik zou de waterpomp gewoon meenemen, zeker als je de multiriem ook gaat vervangen.... Zou wat zijn zeg dat je na een jaar alsnog de waterpomp moet vervangen, dan kan de gehele distributie weer opnieuw :x

Maar je hebt nog even als de termijn inderdaad 120K of 5 jaar is.

mark29

nou het is een ide motor.
die waterpomp loopt mee met de multieriem als ik mij niet vergis.

mark

klopt idd de waterpomp loopt op de multiriem mee.  ;)

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev