Advertenties


Klets maar raak DEEL 218

Gestart door Benjamin Renon, 12 augustus 2015, 18:47:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Willem

Graag gedaan en succes  !-! Hopen dat het nog kan, schade is altijd vervelend.

Rohald

Ik hoor en lees verschillende dingen en twijfel nu enorm waar ik goed aan doe.
Het probleem: volgens de sticker onder mijn motorkap moet ik deze maand de distributieriem vervangen. Dit is in 2011 op 108xxx km gedaan. En zou nodig zijn in 2015 of op 210000 km. Dat is dus 4 jaar of 100000km. Nu heb ik aan mijn buurjongen gevraagd of hij dat wilt doen. Hij is automonteur. Nu zijn volgens hem de kosten +/-450 in de garage en bood hij aan om het voor 300 bij hem voor de deur te doen. Maar dit is alleen de distributieriem. Volgens hem zit de waterpomp hier niet aan. Tevens adviseerde hij mij om te kijken naar de kilometers want volgens hem gaan renault distributieriemen ongeveer 6 jaar mee. Want als ik het nog een paar maanden kan vooruitschuiven ivm het kostenplaatje dan zou dat geen probleem zijn.

Wat te doen? Nu, na 4 jaar, alweer vervangen? En met of zonder waterpomp?

Ik wil hier zeker niet op besparen (mij te belangrijk). Maar ik wil ook niet de kosten onnodig hoog houden als het (nog) niet nodig is.
2001 Renault Mégane Coupe I Phase II 2.0 16V IDE Privilege
The Taz

1ste Renault Mégane Club Mooiste wielen 2015
2de Renault Mégane Club Mooiste Mégane 2015

MeganeScenic1.9dCi

Ik zou de waterpomp gelijk doen als ik jou was.
Straks draait ie in de soep en dan moet t spul er weer af.
Wat het termijn betreft, wat is je huidige stand? Kan er niet over oordelen maar een paar maanden moet niet uitmaken. Zou d'r geen 20.000 km of een jaar overheen gaan :)
'05 Megane Grand Tour 1.5 dCi Priv. Luxe 291.000 km [EXIT]  ---> NEW '01 Megane Scenic 1.9 dCi Authentique 240.000km and exit
'12 Picanto 1.0i 79.000 km

Rohald

2001 Renault Mégane Coupe I Phase II 2.0 16V IDE Privilege
The Taz

1ste Renault Mégane Club Mooiste wielen 2015
2de Renault Mégane Club Mooiste Mégane 2015

Tedo

Mijn vader zit met zijn Megane 1.8 16V uit 2002 en nog geen 80.000 km met hetzelfde, en daar is verteld dat de termijn is verlengd tot 5 jaar of 120.000 km. Nu weet ik niet of dat ook voor de IDE geldt, maar ik zou het even navragen. Maar als je het doet de waterpomp meepakken, is slechts een paar tientjes duurder.

Felix

Volgens mij zit er nog een ruime marge rondom die datum. Kijk anders eerst eens in welke staat de riem is. Als er flarden aan hangen of scheurtjes zichtbaar zijn lijkt het mij verstandig hem snel te vervangen.
Die waterpomp zou ik zeker mee vervangen. De kans bestaan (naar horen zeggen) dat het lager van de waterpomp kapot kan gaan als hij opnieuw gespannen wordt. Dit geldt eigenlijk ook voor de span en geleiderollen. Kortom, het hele zooitje vervangen en wellicht ook meteen de krukaskeerring.
Vergeet ook niet dat de multiriem (en spanrol) eigenlijk ook vervangen moet worden als je de distributie vervangt. Om dezelfde reden ;

Ik heb het laatst zelf gedaan bij mij voor de deur. Is te doen, maar je bent er wel een tijd mee bezig als je het voor het eerst doet. En je hebt een speciaal blokkeringsgereedschap nodig.

Christian de Vriend

Het hoeft niet per direct,maar zou er ook geen 2 jaar meer mee wachten,doen zodra het uitkomt.
Als de riem knapt,is het einde motor,of in iedergeval een hele hoge kosten post.

En inderdaad,niet besparen op de pomp,die zou ik gewoon mee vervangen,je hebt alle onderdelen
voor 150€ ,riem,spanrollen en waterpomp.
Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

Rohald

Dat er marge op de riem zit dat geloof ik ook wel. Maar dat kan toch niet ineens 1 of 2 jaar extra zijn? Misschien voor nieuwe productie, maar toch niet voor wat er 4 jaar geleden gemonteerd is?

Dan laat ik inderdaad de hele handel weer doen. Zekerheid voor alles hiermee.
Of ik met €150 klaar ben, weet ik niet. Onder mijn motorkap is het enorm vol. Zal een hoop man-uren in gaan zitten. Misschien een ideetje voor een klusmeeting :D
2001 Renault Mégane Coupe I Phase II 2.0 16V IDE Privilege
The Taz

1ste Renault Mégane Club Mooiste wielen 2015
2de Renault Mégane Club Mooiste Mégane 2015

Willem

Ik ga mijne in december zelf doen, dus ik ben wel voor €150,- klaar. De mijne is in januari aan vervanging doe volgens de sticker, dan is het 5 jaar geleden.

Rohald

Ik denk dat ik het nog enige maanden uitstel. In april is het weer tijd voor de apk, dus februari/maart zou eventueel voor de apk + distributieriem (incl. toebehoren) een mooi moment zijn.
2001 Renault Mégane Coupe I Phase II 2.0 16V IDE Privilege
The Taz

1ste Renault Mégane Club Mooiste wielen 2015
2de Renault Mégane Club Mooiste Mégane 2015

mark

Met een distributieriem van Renault, kun je 5 jaar of 120.000km aanhouden.
Uiteraard gewoon de pomp ook meevervangen. Dit is eigenlijk het eerste wat ik doe als ik een andere auto koop.
Bij mij stond de riem ook niet in het boekje, maar het was maar goed dat ik dit direct had vervangen.
Want de pomp lekte koelvloeistof, maar je kon het met alle kapjes er voor niet zien.  ;)

Christian de Vriend

ik heb het opgezocht rohald,je bent 150€ kwijt voor riem,spanrollen en waterpomp.
Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

Rohald

Qua onderdelen geloof ik je ook zeker wel. Maar dit is niet een klusje wat ik zelf kan. Je kan er bij mij moelijk bij. Dus dat zullen aardig wat man-uren zijn die daarin gaan zitten. En die zullen de prijs alleen maar ophogen.
2001 Renault Mégane Coupe I Phase II 2.0 16V IDE Privilege
The Taz

1ste Renault Mégane Club Mooiste wielen 2015
2de Renault Mégane Club Mooiste Mégane 2015

Rohald

Citaat van: Christian de Vriend op  8 september 2015, 22:22:03
ik heb het opgezocht rohald,je bent 150€ kwijt voor riem,spanrollen en waterpomp.
Waar heb je dit opgezocht?
2001 Renault Mégane Coupe I Phase II 2.0 16V IDE Privilege
The Taz

1ste Renault Mégane Club Mooiste wielen 2015
2de Renault Mégane Club Mooiste Mégane 2015

korte

Misterauto.nl?

Maar waarom wachten tot februari/maart? Gewoon laten vervangen incl (zoals gezegd) span- en geleiderollen en waterpomp. Je kan het wel op (goed bedoeld) advies even "aankijken" maar hoe zuur ben je als je blok straks de soep in loopt.... De kosten voor distributie komen toch, is het niet nu dan over een paar maanden... Ik zou met de wetenschap dat je het uitstelt niet lekker kunnen rijden, zou toch bij elk geluidje of het idee dat je iets hoort met samen geknepen bellen rond rijden, dat is toch ook niet wat je wilt. En een paar maanden uitstellen is geen half jaar, als begin november je beter uitkomt kan je het risico nog wel nemen maar ik zou zelf kiezen voor safe en de boel nu laten aanpakken, dan kan je er weer tot eind 2019 zorgeloos mee rijden.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev