Advertenties


Versnellingsbak, koppeling of wat anders?

Gestart door Verstappen1987, 9 augustus 2015, 21:29:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Verstappen1987

Ben nu sinds 31 Juli op vakantie in Polen bij schoon familie. Problemen met mij 1.5 dci Grand Tour begon al meteen op de tweede dag; een steen tussen 2 dipjes in een lokale weg die onder mij auto door scheurde. Gevolg was hevig getril op alle versnellingen bij onder de 1500 toeren. Uit eindelijk bleek dit te komen door een deuk in het hitte schild die ik zelf terug boog en daarmee het probleem verhielp.

Echter begon sinds gisteren mijn 5e versnelling tussen de 1800 en 2000 toeren te fluiten. Dit was alleen als ik mijn gas in trapte. Op dat moment dat ik er nog niet veel ergs van en ben ik door blijven rijden.

Vandaag wederon een kleine rit van 200km en nu begon de koppeling kuren te krijgen; in zijn 3 schoot hij er hele tijd uit en hoorde je tanden draaien over elkaar. De laatste aantal km van de rit trilde de kopeling erg in zijn 3 en 4 en ging schakelen erg stroef maar zijn we veilig aangekomen op waar we moeten zijn.
Omdat ik al door had dat dingen niet meer pluis waren heb ik de auto nog 100m naar een grote parkeer plaats gereden om daar goed onder de auto te kunnen kijken. Dit ging in zijn 1 en de gehele tijd hoorde je duidelijk tandwielen draaien over elkaar. Ondanks dat schokte de koppeling niet.

Aangekomen op de parkeer plaats zag ik dat er een olie achtige substantie over de hele bodem zat! Ook met de motor uit schakeld de autp prima in zijn 1, 2 en 5 maar zijn 3 en 4 gaan erg stroef en blijft hij soms hangen.

Ik ga in ieder geval contact opnemen met een garage maar heeft er iemand een idee wat hier de oorzaak van kan zijn? De koppeling, de versnellings bak of iets compleet anders?
----
Renault Megane 1.5 dCi Grand Tour 2004

mark29

Je zegt het al, de bak suist in zijn 5.
Springt uit zn 3.
Zal wel een andere versnellingsbak worden, zit er nog olie in? Ververs die eens, misschien is die erg vervuild, dan kan je het probleem soms nog even rekken. En rustig naar huis rijden.

mark

of je laat het juist in polen vervangen, een gereviseerde achteras voor een megane 1 kost in polen maar 220 euro.
Ik bedoel er verder niks mee hoor, maar in polen kunnen dit soort reparaties nog wel flink wat geld schelen.  !-!

Ik zou in elkgeval ergens een prijsopgave laten maken.  ;)

Paul

Denk dat je bak lek is en daardoor in de soep is gedraaid.
Laguna 3 estate GT 180 dCi

Clio 3 1.616v Initiale

Verstappen1987

Onder tussen contact gelegd met een lokale garage die erg goed aanbevolen staat. Een van de monteurs is langs gekomen om de auto te bekijken en zij vrijwel meteen dat het aan de versnellingsbak lag. De auto gaat nu naar de garage om gecontrolleerd te worden waar echt het probleem in zit; maar hoogst waarschijnlijk dus de zware lekkage waardoor alles droog en kapot gelopen is.

Prijs voor alles zal tussen de 1400 tm 2000 zloty (€ 375 tm 500) liggen volgens de monteur wat nog wel mee valt. Dan gaat er wel een 2e hands versnellingbak in maar het is ook niet anders als je prijs van een nieuwe versnellingsbak tegen over de waarde van de auto zet.

Voorlopig nog even afwachten dus.
----
Renault Megane 1.5 dCi Grand Tour 2004

mark

Dat bedoel ik, onderdelen en montage kosten niks in polen. in Nederland betaal je al gauw 600 euro voor een versnellingsbak, en dan moet het hele zooitje er nog onder.  ;)

Verstappen1987

#6
De auto gisteren eindelijk terug gekregen met een nieuwe (2e hands) versnellingbak.
Mocht direct ook even de schade van de oude bak bekijken; deze zat vol met gruis en in de bak zelf zat een diepe snee.

Al in al niet meer dan 1500 zloty (€375) voor de bak, olie en montage + een extra vergoeding als dank voor helpen met de bak zoeken en overwerk om de auto op tijd klaar te hebben voor de terug reis naar Nederland.

----
Renault Megane 1.5 dCi Grand Tour 2004

mark



zapp

Mooi dat het geregeld is, maar een interessante vraag is: hoe is dat gekomen? Waar komt dat gruis vandaan? heeft hij zonder olie gedraaid. Kortom: is het normaal dat je dit (na een bepaald aantal KM's) kunt verwachten bij een Renault versnellingsbak?

PS Heb je ook gelijk de koppelingsplaat en druklager laten vervangen (als hij toch open ligt kan dat in een moeite door)

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev