Advertenties


Wanneer is distributieriem vervangen

Gestart door Inge, 19 juli 2015, 08:46:21

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Inge

Wij gaan waarschijnlijk een Megane 2.0 16V station kopen uit 2004 met 198.000 op de teller. Helaas zitten er geen onderhoudsboekjes bij waarin staat wanneer de distributieriem vervangen is. De meneer waarvan we hem kopen (is zeker te vertrouwen) geeft asn dat SC garage 7 maanden geleden geeft gezegd dat dit in 2012 is gebeurd.
Ook onder de motorkap kan ik geen sticker vinden met een km-stand. Klopt dit? Of kijk ik niet goed. Kan ik zelf ergens de riem zien? Om te kijken hoe deze eruit ziet?
Ben dus wat onzeker over de aanschaf ivm het ontbreken van deze gegevens. Verder een prima auto.


matthew

Riem moet om de 5 jaar of 120000km wat het eerste komt.

Als je geen sticker ziet of niet ergens in een boekje dan zou je alleen nog de desbetreffende garage kunnen bellen waar het gebeurd zou moeten zijn.

Anders voor jezelf in de koop meenemen dat dit moet gebeuren, dan ben je er in ieder geval voorlopig vanaf.

Aan de riem zelf kun je niks zien, dat is geen maatstaaf om het te beoordelen.

Tedo

#2
Ga je de auto particulier overnemen? Dan zou ik de kosten voor een nieuwe riem delen. Voor een 2.0 16V ligt dat ergens tussen de 500 en 600 euro (bij een niet-dealer).
Het feit dat er geen onderhoudshistorie bij is (meneer zou dan toch garagerekeningen moeten hebben?), én geen sticker is toch wel wat vreemd.
Ooit heb ik een gebroken riem gehad met 4 jaar en nog geen ton op de teller. Gelukkig stond ik stil toen het gebeurde, maar sindsdien let ik altijd scherp op het tijdig vervangen van de riem.

Inge

Wauw. Wat super zo snel antwoord. Ik ga hem idd particulier kopen. Deze man heeft hem 7 maanden geleden bij een garage gekocht die hem kon vertellen dat de riem in 2012 vervangen is.
Bij de motor zit toch zo goed als altijd een sticker van vervanging? Waar zal deze ongeveer moeten zitten?

Gr. Inge

Tedo

Een garage die netjes handelt zal inderdaad een sticker plakken wanneer de distributieriem vervangen is. Het is nl. zeer belangrijk dat die tijdig vernieuwd wordt. Meestal plakken ze deze in het zicht, in de buurt van waar de riem zit. Of anders vermelden in het onderhoudsboekje.
De huidige eigenaar heeft 'm dus slechts ruim een halfjaar gehad, en zal geen onderhoud hebben laten doen (en dus ook geen facturen hebben). Waarom doet hij 'm nu al weg? Hoeveel eigenaren heeft de auto totaal gehad (kan je zien op ovi.rdw.nl en dat het kenteken invoeren)?

Overigens wel een goede keuze; ik heb 7 jaar een grand tour 2.0 16V gehad.  ;)

hansenn

bij mij zat er een klein stikkertje met de datum en km stand van vervanging aan de onderkant van de motorkap, toevallig verleden week ontdekt.

Fubar (Marcel)

Citaat van: Inge op 19 juli 2015, 08:46:21
Wij gaan waarschijnlijk een Megane 2.0 16V station kopen uit 2004 met 198.000 op de teller. Helaas zitten er geen onderhoudsboekjes bij waarin staat wanneer de distributieriem vervangen is. De meneer waarvan we hem kopen (is zeker te vertrouwen) geeft asn dat SC garage 7 maanden geleden geeft gezegd dat dit in 2012 is gebeurd.
Ook onder de motorkap kan ik geen sticker vinden met een km-stand. Klopt dit? Of kijk ik niet goed. Kan ik zelf ergens de riem zien? Om te kijken hoe deze eruit ziet?
Ben dus wat onzeker over de aanschaf ivm het ontbreken van deze gegevens. Verder een prima auto.

Bouwjaar 2004? Dan zou de 1e distribtutieriem uiterlijk in 2009 vervangen moeten zijn. Vraag: waarom al in 2012 wederom vervangen ipv in 2014? Op basis van km-interval lijkt dat niet logisch, tenzij tussen 2009 en 2012 de 'grens' van 120 dkm werd bereikt. In iig proberen eerst zoveel mogelijk oh-historie via de (plaatselijke) Renault-dealer achterhalen :coffee:. Apropos 'vertrouwen' in de verkoper/huidige eigenaar :rant:. Hoe groot is zijn vertrouwen in zijn garage (geweest) indien oh-(garantie)boekjes, stickers en wellicht de (distributie)nota uit 2012 etc. ontbreken? :dunno: Ben benieuwd :play:
Ik zal nooit sneller rijden dan jouw beschermengel vliegen kan

Tedo

2012 kan op zich wel, omdat Renault eerst 100.000 km of 4 jaar als interval had. Later is dat iets opgerekt. Vanwege de breuk die ik met nog geen 4 jaar meemaakte, hield ik ook altijd 4 jaar aan.
Kan zijn dat deze auto ook op een interval van 4 jaar is gebleven, dus 2008 en 2012.

Fubar (Marcel)

Is de 4-jaar interval voor de Megane II ingevoerd?
Ik zal nooit sneller rijden dan jouw beschermengel vliegen kan

Inge

Bedankt voor al jullie reactie. Super. Wellicht weet iemandvan jullie ook of de cd speler ook werkt zonder wisselaar. Deze ontbreekt namelijk of we hebben verkeerd gekeken.

Tedo

Staat er op de wisselaar "Cabasse Auditorium"?

Dan is dat tevens je CD speler. Als er een Tuner list radio inzit, dan kan daar een wisselaar onder (waar je nu waarschijnlijk een opbergvakje ziet).

@Marcel: de interval is tijdens/bij de Megane II opgerekt. De I (en de Clio II die ik toen had), had een interval van 4 jaar of 100.000 km. Daarna (ik meen vanaf 2003) werd dat 120.000 km of 5 jaar. Voor dezelfde motorblokken.

Inge

@tedo dank voor je reactie. Er staat idd cabasse auditorium op. En ziet er precies zo uit als op de foto die je geplaatst heb. Nu willen we daar een cd in doen lukt dit niet. Alsof er iets voor zit.

meganofiel70

zit er mischien nog een cdtje in??

meganofiel70

#13
Citaat van: Fubar (Marcel) op 19 juli 2015, 11:23:34
Bouwjaar 2004? Dan zou de 1e distribtutieriem uiterlijk in 2009 vervangen moeten zijn. Vraag: waarom al in 2012 wederom vervangen ipv in 2014? Op basis van km-interval lijkt dat niet logisch, tenzij tussen 2009 en 2012 de 'grens' van 120 dkm werd bereikt. In iig proberen eerst zoveel mogelijk oh-historie via de (plaatselijke) Renault-dealer achterhalen :coffee:. Apropos 'vertrouwen' in de verkoper/huidige eigenaar :rant:. Hoe groot is zijn vertrouwen in zijn garage (geweest) indien oh-(garantie)boekjes, stickers en wellicht de (distributie)nota uit 2012 etc. ontbreken? :dunno: Ben benieuwd :play:

laten staan..of bij twijfel vervangen,en de vervangings kosten proberen van de aanschafprijs te halen of kosten delen.en de beoogde onlogische km interval zou ook te maken kunnen hebben met vervangen met de automatische versteller?

Inge

Als we op knopje uitwerpen drukken dan hoor je dat er wat gebeurd en dan geeft die een error. Dus lijkt erop of er nog eentje inzit maar ja hoe krijg je die eruit?


EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev