Advertenties


Airco probleem Megane Liberty 1.6 8v 1998

Gestart door Mojo, 14 juli 2015, 08:07:08

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Mojo

hallo allemaal,

Heb mijn megane zo goed als klaar met achterstallig onderhoud. Deze heeft nu net 100.000km gereden. Echter door de lange stilstand is de airco leeggelopen. Deze heb ik laten vullen.

Nu komt het probleem.
Airco slaat niet automatisch aan. Lampje op bedieningspaneel gaat niet branden bij indrukken schakelaar.

Inmiddels het volgende gecontroleerd:
- kapotte schakelaar bedieningspaneel - nee; geeft / onderbreekt de spanning bij indrukken schakelaar
- kapotte aircopomp - nee; bij rechtstreekse spanning gaat de pomp wel draaien
- kapotte zekering - nee; lijken wel goed te zijn.
- Druk te laag - nee; airco is 700gr bijgevuld
- Lampje kapot -  nee; bij massa leggen brand lampje wel

Graag jullie aanwijzingen, to-do en/of tips of heb je hetzelfde gehad en opgelost; dan graag je reactie!

Groeten
Martijn

Mojo

waar bevind zich de relais van de airco?

Mojo

Vandaag naar de sloperij geweest. Kachel bedieningspaneel uitgewisseld. Echter nog steeds geen resultaat.

Ik ga nu verder met de drukschakelaar. Kijken of dat het Is.

Heb gelezen dat er een storing in de ecu kan zitten maar kan die zelf niet uitlezen omdat die software niet vrijgegeven is. Dus moet naar de dealer. Als iemand mij kan uitsluiten dat dit niet het geval is bij meg1 ph1???

Graag jullie reactie

Groeten
martijn

Mojo

inmiddels al weer wat verder.

1.bedieningspaneel is doorgemeten, maar voor zekerheid via sloperij nogmaals vervangen. Geen effect dus mijn eigen is 100%
2. Relais uitgewisseld, op schutbord bij bestuurderszijde. Ook geen effect. Relais dus ook goed.

Via internet Dialogys gedownload en geïnstalleerd. Dit programma gebruikt of gebruikte de Renault dealer ook. Alle renaults van de jaren 80 tot 2006 incl. Dacia komen erin voor.  Het programma is qua schema's ook zeker uitgebreider dan mijn Haynes Workshop manual, maar ook completer met toelichting, werkplan en in het nederlands. Dat is soms wel eens makkelijk  o-)

Extern nu hulp gekregen; elektrisch schema van Dialogys doorgestuurd (de dealer had er blijkbaar niet zoveel haast mee dat even te doen) Hij gaat herleiden en hopelijk uitsluiten en oplossen wat het probleem is.

Ook inmiddels antwoord gekregen op de vraag wat betreft een foutmelding in ecu waardoor airco niet aanslaat. Dat is bij mijn renault nog niet het geval.

Het wijst nu in het meest logische verhaal naar druk druksensor. Die blijkt toch heel wat te regelen:
- aanslaan ac pomp
- aanslaan ventilator
- signaal naar kachelweerstand
- signaal naar lampje druktoets AC kachel bedieningspaneel

....... wordt vervolgt!!!!

Mojo


matthew

Wat was nu de oplossing?

Want mocht iemand dit ook nog hebben is het voor diegene makkelijker uit te zoeken.

Dat er nu geen hulo vanuit het forum is gekomen is jammer, maar kan goed zijn dat niemand het weet of probleem bij de hand heeft gehad.

mark29

Druksensor kan voor veel ellende zorgen.
Ja vreemd dat er geen respons was, ik was in ieder geval met vakantie, vandaar.

Mojo

#7
Citaat van: matthew op 25 juli 2015, 12:00:42
Wat was nu de oplossing?

Want mocht iemand dit ook nog hebben is het voor diegene makkelijker uit te zoeken.

Dat er nu geen hulo vanuit het forum is gekomen is jammer, maar kan goed zijn dat niemand het weet of probleem bij de hand heeft gehad.


Oorzaak van het probleem heb ik nog niet kunnen vinden. Heb een nieuwe drukschakelaar besteld, om te kijken of het daaraan ligt. Deze schakelaar heeft namelijk veel functies en is de spil in het aansturen, activeren van je airco systeem.

Echter begrijp ik je reactie, maar denk persoonlijk, dat er niet zoveel interesse is bij mijn topic. Zelfs in de trant van meedenken geen enkele reactie. Op een eenvoudige vraag als "waar bevind zich de relais"  geen antwoord te krijgen? (daarentegen staan er -tig dezelfde topics over de meest simpele kleine storingen uit gemakzucht ipv zoekfunctie gebruik)

Heb Renault werkplaats software Dialogys gedownload. Daar staat zelfs meer in, dan mijn Haynes werkplaatsboek. Daar stond het schema van de airco niet in. In Dialogys wel. Om die reden de drukschakelaar gaan vervangen.

Een tip: Bestel die niet op kenteken maar op chassisnummer. Nog beter; de oude loshalen en het nummer doorgeven. Er bestaan inmiddels 2 extra crossnummers, te samen met zo'n 8 alternatieve merken (in mijn geval) De prijs varieert van 35 voor een alternatief merk, tot 75 euro bij de renault dealer.  In mijn geval, zit de drukschakelaar op de kleine aircoleiding en zit geschroefd dmv een binnendraad. Deze kan zo los, zonder dat de airco afgetapt hoeft te worden. Het systeem werkt daar met een soort van ventiel/klep die dan dichtslaat.

Op dit moment lijkt het alsof Hella en Valeo moeite hebben mijn specifieke schakelaar te leveren. Heb er 1 besteld van het merk Firgair. en kost mij 50 euro. Hier vermelden van artikelnummers, heeft geen nut, want zoals Renault mij vertelde "er is gemonteerd wat op dat moment leverbaar is" Het kan zijn, dat op 10 dezelfde renaults, 3 verschillende drukschakelaars gemonteerd zijn.

groeten,
Martijn

Mojo

Citaat van: mark29 op 25 juli 2015, 12:26:32
Druksensor kan voor veel ellende zorgen.
Ja vreemd dat er geen respons was, ik was in ieder geval met vakantie, vandaar.

Bedankt mark

Bovenstaande had ik gepost ten tijde van jou reactie. Is niet voor jou bedoeld ;)

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev