Advertenties


vervangen versnellingsbak HULP gevraagd!

Gestart door Abraxas, 15 juni 2015, 09:00:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Abraxas

Goedemorgen,

Mijn auto kan bijna niet meer rijden. De Megane 2 Grand tour 2006 1.6 LPG, 200K, heeft een nieuwe versnellingsbak nodig. Een of meerdere lagers rammelen en ook de pook wiebelt aardig (ook een motorsteun?)

Nu wil ik eigenlijk zelf mijn bak vervangen, omdat het mij leuk  en leerzaam lijkt. Ik heb verschillende motorfietsmotoren en -bakken uit elkaar getrokken. Echter heb ik geen brug en ben ik best druk met afstuderen. Ik hoop hier wat advies/(betaalde)hulp in te winnen.

1. Ik zoek een goede versnellingsbak JH3-142. Gereviseerde kopen (E600) / Laten reviseren (E700) / Sloopbak met garantie E350), Wat zouden jullie doen? Iemand iets liggen?

2. Wat vervang je meteen extra: Koppelingset, BDP-sensor, Olie?


Zijn er experts, ervaringsdeskundigen of slimme dames/heren die mij wat tips kunnen geven? Is er iemand die kan/wil helpen tegen een vergoeding?

Groeten Abraxas.

Abraxas

#1
Even een update:

Schoones Transmissie in Oss prijs:

Koppeling: 150
Montage: 360

+

optie 1: gereviseerde originele bak 540 euro + 6 mnd garantie
optie 2: niet-gereviseerde nagekeken dieselbak en aangepast 350 euro  + 3mnd garantie

Deze aangepaste gereviseerde dieselbak is pasgemaakt + is sterker + maakt minder toeren (fijn voor snelweg) +  zou geen probleem leveren voor de cruise control.

Heeft iemand hier ervaring mee? Zouden jullie voor origineel gereviseerd gaan, een sloopbak of de aangepaste diesel?

(PS: Eerste (beun)prijsopgave: sloopbak 35K km +montage + koppeling + olie = 850 euro)

zapp

Dat verhaal over die dieselbak is interessant. Er zijn heel wat topics op dit forum over het feit dat de 1,6-16V motor (te) veel toeren draait. En dat daar niks aan te doen is.  :neen:
Maar als je dat toerental fors naar beneden kan brengen door er een dieselbak in te leggen heb je dat opgelost. Weet je zeker dat die dieselbak past op je benzinemotortje (lijkt me sterk) ??? En hoeveel versnellingen heeft die bak?

Felix

#3
Interessant verhaal!

Laatste maand (en week zelfs) is dit onderwerp al eerder aan bod gekomen. Blijkbaar heeft een bak van een diesel inderdaad andere verhoudingen waardoor je toerental wat lager zou moeten zijn met 130.

In deze onderwerpen is dat ook besproken
http://www.meganeclub.nl/fora/index.php?topic=17692.msg354757
http://www.meganeclub.nl/fora/index.php?topic=19708.msg353878

Weet je ook precies om wat voor bak het gaat? Welke vesnellingsbakcode

Standaard is een Megane II 1.6 (volgens mij) uitgerust met een JH3-142 bak. Indien het allemaal past zou een 'upgrade' naar een JH3-145 een toerental van 2850 bij 130km/u opleveren. Die bak zit volgens mij in een Clio II Diesel.

Een LT4-021 (6bak) uit een Scenic zou geen voordeel opleveren omdat die in de 6e versnelling met 130km/u ook 3000 4000 toeren nodig heeft. Daarnaast denk ik dat het ombouwen een erg duur karwei is.

Zie anders deze spreadsheet die ik hiervoor gemaakt heb.
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1_atjOmTdhXO88XExsSBWqT_eB50QH8e4OpasYR5TJyg/edit?usp=sharing


Ik vraag mij trouwens af of het wel rijdbaar is met zo'n dieselbak. Je zal toch wat minder koppel en vermogen tot je beschikking hebben lijkt mij.

zapp

Ik vind het verschil met een JH3-145-bak niet zo groot (2850 toeren in plaats van 3000). Moet je daar al die moeite voor doen. :?

Ik reed laatst in een volkswagen (geen diesel) en die zat op ca. 2200 toeren bij 130 km/h (ongeveer, weet niet helemaal zeker).

Felix


zapp

Oeps, ik heb me ook vergist  8)7

Het lijkt er dus op dat zo'n JH3-145-bak wel degelijk een fors verschil maakt.
Nu nog de vraag of die past op je 1,6-16v blokje.

Felix

Ook al zou het passen. Ik vraag me af of er wel mee te rijden is. Misschien is de bak van een Nissan Note 1.5 dCi ook nog een optie, of die van een Juke met een HR16DE blok. Vraag me alleen af of dat past.
Daarnaast heb je ook nog verschillen tussen hydraulische koppeling en mechanische koppeling. Goed uitzoeken dus.

Abraxas

Dag allemaal,

Inmiddels huidige bak volledig laten reviseren met nieuwe koppelingset en laten monteren. 900 euro excl Btw.

Na wat uitzoekerkwerk is niet met zekerheid te zeggen dat de cruise control blijft functioneren. Ook heb je kans dat de veranderde versnellingsbakverhouding zorgt voor minder vlot optrekken en problemen met trekken bij bepakking en berg op. met name de cruise control heeft gezorgd dat ik voor origineel blijf gaan.

Met nieuwe lagers en 6 mnd garantie zou het vast wel weer een aantal 10000en km mee gaan. Auto heeft 208.000 gelopen. Hopelijk tot 300K geen problemen.

Jaspervh

Misschien een rare vraag, maar... Hoe heb je de lagers kapot gekregen? Mijn Megane 2 1.6 heeft ook net 2k op de teller, en er is niks mis met de bak. De pook wiebelt ook niet. (alleen bij gasgeven en loslaten gaat de pook even een klein beetje naar voor of naar achter, maar volgens mij doen ze dit allemaal,)

Remko

Daar heeft u elke dag gemak van!!

http://www.mijnrenaultspecialist.nl/

Jaspervh


Abraxas

Ik ben wel een stevige rijder, maar ik denk dat het gewoon een beetje pech ook is. Lagers zijn natuurlijk wel slijtageonderdelen. Maar goed , hij is net weer de garage uit en rijdt weer super :)

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev