Advertenties


hoi. ik ben nieuw. en een vraag over de versnellingsbak

Gestart door jantje0416, 18 mei 2015, 16:49:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jantje0416

Goedendag

Ik ben jan. 22 jaar. En sinds 5 januari in het bezit van een renault megane ll 1.6 16v uit 2004

Rij de auto nogsteeds met heel veel plezier. Zeer fijne rijeigenschappen comfort is heel goed. Tot nu toe alleen de orginele radio vervangen. Verder nog niks. Maar komt wel in de toekomst. Teminste qua geluid. Velgen. En weet ik het allemaal.

Pas op vakantie geweest maar Duitsland. Jaaaajaa  allemaal heel boeiend haha. Dus gelijk naar mijn vraag.

De auto rijd 120km/u  oever 3500 toeren per minuut. Ondanks dit hoog toerental is het toch een zuinige auto. Maar mijn vraag is:  zou je de orginele 5 versnellingen handgeschakelde versnellingsbak vervangen Door de 6 versnellingen handgeschakelde versnellingsbak uit de megane 2.0 16v als ik het goed heb?

Is dit mogelijk zonder de halve auto te vervangen?

Iemand ervaring
Burn rubber, not your soul!

Jaspervh

Ik denk dat je dan ook de motor moet vervangen door een 2.0, en de vering/onderstel, omdat het gewicht zwaarder wordt enzovoort.

zapp

Ik heb diezelfde vraag ook een keer gesteld op het forum. Volgens de kenners is het niet mogelijk, er zijn te veel verschillen  :neen:
Een alternatief zou zijn dat je je banden vervangt door banden met een grotere omtrek, dan gaat je toerental omlaag bij dezelfde snelheid.
Is een kwestie van puzzelen welke bandenmaat geschikt is.

jantje0416

Ja ik had het forum al een beetje Door lopen spitten. Maar kreeg zo 1.2.3 niks gevonden. Dus ik denk stel gewoon de vraag. Denk wel dat meer mensen dat met het probleem zaten. 
Burn rubber, not your soul!

Felix

Of het fysiek past of niet weet ik niet, maar voor dat je aan zo'n project begint zou ik de bakverhoudingen eens vergelijken. Voor het zelfde geld zit je met een 6bak ook op 3500 toeren met 120 ;)
Wel interessant idee trouwens. Ik geloof dat er van de JH3 versnellingsbak diverse varianten zijn gemaakt, met wellicht ook verschillende bakverhoudingen (???). Hij ligt bijvoorbeeld ook in een Nissan Micra.

Hoe zou de elektronica in de auto reageren op een andere versnellingsbak? Ik heb zelf het idee dat er verder niks elektronisch geregeld is met de versnellingsbak.

jantje0416

Qua bakverhoudingen heb ik geen verstand meer haha. Heb de opleiding 2de monteur wel afgerond met verschillende soorten cursus. Maar dat is al bijna 4 jaar geleden haha. Sinds dien geen grote klussen meer gedaan. Qua elektrisch zal er niet veel zijn. Denk misschien 1 of 2 sensoren. Eventueel aandrijf Assen. Koppeling vliegwiel en dat soort dingen. Het idee is om net zoals bij de nieuwere auto's zo laag mogelijk toeren te rijden met een normale snelheid. Onze werk bus. Is wel een diesel maar heeft een handgeschakelde 6 bak. En die rijd 'als ik het zo uit mijn hoofd zeg' iets van 1800/2000 toeren met 120 km/u. Stel dat je dat met deze 1.6 16v ook voor mekaar kan krijgen. Dan zou niet alleen het comfort groter worden. Maar ook het verbruik. Eventueel rij eigenschappen. Misschien de wegligging. Ben eerlijk gezegt niet van plan om er voor 5000 euro in te gaan steken om het zo te gaan maken. Maar was gewoon benieuwd naar eventueel ervaringen en of het al eens gedaan was?
Burn rubber, not your soul!

Tedo

In principe zou een 1.6 16V met een zesbak moeten kunnen samenwerken. In de Megane III, Clio III en de Twingo RS is de K4M ook gekoppeld aan een zesbak. Of dat dan weer dezelfde is als in een Megane II 2.0? Geen idee.

Wel weet ik dat in een 2.0 de zesde versnelling een overdrive functie heeft, puur om het verbruik nog wat te temmen. Momenteel rij ik 9.1l/100 met mijn 2.0, waar ik met mijn 1.6 (met vijfbak dus) 7.7l/100 rij.

Felix

Dat is de TL4 bak. Daarin bestaan natuurlijk ook wel diverse varianten. Zou leuk project zijn, alleen jammer dat versnellingsbakken niet echt goedkoop zijn 8)7
Ik zal de bakverhoudingen eens opzoeken.

jantje0416

Dus als het zou passen werkt het samen. Dat waren mijn gedachtens ook. Het feit dat de 6 bak dan juist die overdrive heeft. Zou het verbruik van 7.1l op 100 km ook naar beneden gaan in theorie. Maar om het verbruik naar beneden te halen zijn een aantal dingen nodig. Maar het kan ook Door de motor minder toeren te laten draaien op de zelfde constante snelheid. Correct me if i'm wrong!  En anders zou je een tandwiel verhouding in de orginele 5 bak. En met dit geval de 5de versnelling. Ook kunnen verandere Door bijv. Andere tandwielen?? Dan verliest die wel kracht. Maar ook het toerental dat die moet laten draaien om bijv. 120 te rijden?  Maar dan gaan we heel ver denken. En wordt het allemaal heeeel gecompliceerd. En wijken we ook af van het feit dat de vraag was. Of het zou kunnen werken.

Toch al bedankt voor de reacties en ideeën!
Burn rubber, not your soul!

jantje0416

#9
Citaat van: Felix op 18 mei 2015, 20:39:47
Dat is de TL4 bak. Daarin bestaan natuurlijk ook wel diverse varianten. Zou leuk project zijn, alleen jammer dat versnellingsbakken niet echt goedkoop zijn 8)7
Ik zal de bakverhoudingen eens opzoeken.


En dat niet alleen haha. Maar de uren eraan. En stel dat het mis gaat. Ben je heel veel geld kwijt helaas. Zou wel echt een heel mooi project zijn voor iemand met veel kennis ervaring tijd. En een beetje geld zou ook handig zijn
Burn rubber, not your soul!

Tedo

Een verbruik van 7.1l/100 vind ik erg netjes hoor!

jantje0416

Is tot nu toe mijn record haha  o-)
Het ging mij ook niet om het verbruik. Het ging mij een beetje om het hoog toerental deze motoren met versnellingsbakken nodig hebben om zo 120/130 te kunnen rijden. En of die met een 6 bak ook rustiger kan rijden?
Burn rubber, not your soul!

Benjamin Renon

#12
De 5 bak maakt inderdaad meer toeren bij 120 km/u. In mijn oude Coupé en de Clio deed deze hetzelfde toerental bij deze snelheid. Dat is eenmaal het karakter van bepaalde motoriseringen. In mijn huidige RS zit een 6 bak en die maakt bij 130 km/u 3000 toeren en dat is erg lui schakelen. De bak die eronder zit is een ND0000. Alleen is een RS een heel andere wagen dan de standaard Mégane 2's. ;)
Daily: RMC 1.6 8v 90 pk SOLD Clio 1.6 16v Dynamique Luxe SOLD Mégane 2 RS F1 team 2006
Performance parts: www.part-box.com

Renault Mégane Club ook op facebook!
https://www.facebook.com/pages/Renault-Megane-Club-RMC/123715931060265

Tedo

300 toeren bij 130 km/h? Of bedoel je 3000? En met een gewone 2.0 16V kan je ook heel lui schakelen. Zelfs optrekken in 3 lukt.

Benjamin Renon

Daily: RMC 1.6 8v 90 pk SOLD Clio 1.6 16v Dynamique Luxe SOLD Mégane 2 RS F1 team 2006
Performance parts: www.part-box.com

Renault Mégane Club ook op facebook!
https://www.facebook.com/pages/Renault-Megane-Club-RMC/123715931060265

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev