Advertenties


Vijfbak Megane II soms lastig schakelen

Gestart door Jaspervh, 29 april 2015, 17:01:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jaspervh

Hoi iedereen,

Ik rijd met plezier in mijn Megane 2 ph1, 1.6 16v met ca 194000 op de teller. Het betreft een Megane met een 5-versnellingsbak (JH3).

Soms schakelt de auto ineens veel stroever. Dat wil zeggen dat de pook moeilijk uit de versnelling gaat, en ook wat stroever in de versnelling gaat. Dit komt zowel voor in de hogere als in de lagere versnellingen. er zit niet echt een regelmaat in. Meestal gaat schakelen vlekkeloos, maar soms dus stroef. Laatst had ik het met het schakelen van de 4 naar de 5 op de autoweg. Ik kon de pook niet lekker in de 5 drukken, met als gevolg het geluid van flink tanden knarsen tot gevolg. Dat was uiteraard niet gezond. (Gelukkig heb ik dat niet vaak, maar het schakelen gaat wel vaker wat stroever.)

Op dit forum heb ik al eens gelezen dat stroef schakelen een eigenschap is van de 5-bakjes op hogere tellerstanden. Versnellingsbakolie vervangen zou het probleem lichter kunnen maken.

Vorig jaar heb ik de koppeling laten vervangen, en is ook de bakolie ververst. Dus dat is niet het probleem. Het stroef schakelen was er ook al voordat de koppeling was vervangen. Het is niet beter, maar ook niet slechter geworden. Met de koppeling, is uiteraard ook de druklager en drukgroep/ hele 'zooi' vervangen.

Ik zit er aan te denken om een toevoeging door de versnellingsbakolie te doen, die het schakelen soepeler moet laten doen gaan.

Hebben jullie enig idee wat dit 'stroef' schakelen nu precies veroorzaakt? En hebben jullie ervaringen met toevoegingen voor de versnellingsbak? Is dit schadelijk, heeft dit voors- en tegens, wel of niet aan te raden, et cetera?

Ik ervaar het schakelen niet als vervelend, maar ben van mening dat het zeker vloeiender kan. Alle info is welkom!

Tedo

Ik had het ook bij mijn sedan met 1.6 en dus vijfbak. Die schakelde altijd al hakerig, sinds ik 'm kocht met nog geen 20.000 op de teller. Op een dag is er een bout uit de drukgroep van de bak losgeschoten en in het vliegwiel terechtgekomen.
Dat is toen gerepareerd, en sindsdien schakelt hij zoals het hoort (niet zo soepel als de zesbak, maar toch).

Wie weet zit er bij jouw bak ook iets niet helemaal goed?

mark29

Toch zijn die jh3 bakken niet zo heel slecht, behalve dat ze beetje hoogtoerig zijn op de snelweg.
Toen met koppeling vervangen, 100 procent zeker nieuwe bak olie ingegaan? Niet dat je een beun hebt laten vervangen, die de oude olie opving en terug goot?
Je weet nooit wat ze doen om een paar tientjes meer te verdienen.

De toevoeging is bij ons ook vaker gedaan, hier hebben we toch wel positieve berichten over gehad, is gewoon een flesje met aparte olie, die gooi je bij de bakolie.
Dat vermengt zich, en dan ga je gewoon weer rijden net als anders, dan zou hij na verloop van tijd, zeg een 5000 kilometer, soepeler schakelen.
Rijd je veel in de stad met veel schakelen dan zal je het eerder merken natuurlijk.

Jaspervh

#3
Ik heb de koppeling laten vervangen door een 'merkloze' Bovag garage, en expliciet om nieuwe olie gevraagd. Ik mag aanemen dat ze dit ook gedaan hebben, en het staat ook op de nota.

@ Tedo, aangezien het vervangen van de gehele koppeling het 'probleem' niet beter of slechter gemaakt heeft, ga ik er van uit dat dat ook wel goed zit. Aangezien de drukgroep ook vervangen is, neem ik aan dat dat (hopelijk) ook wel goed zit. Het is ook wat als ik de hele bak erachter weg moet halen om dit te laten controleren :q als ik door de koppeling heen trap, sta ik natuurlijk wel direct op de stoep bij de desbetreffende garage  :q

Ik ben zelf geen automonteur, maar ten tijde dat ik ging informeren naar een nieuwe koppeling, heb ik van verschillende monteurs gehoord dat je als monteur op zich niet heel veel fout kan doen tijdens het vervangen van deze koppeling.

mark29

Nee inderdaad dit is een van de makkelijkere bakken om eraf te halen, en die koppeling is ook niet zo heel spannend.

matthew

Je kunt de versnellingsbak eerst laten spoelen, en dan verse olie met toevoeging erin.
Spoelen doen we met forte en toevoeging ook van forte.

Dit moet het schakelen beter maken.
Want als alleen nieuwe olie niet heeft geholpen, moet je gaan spoelen.


Jaspervh

#6
Is dit zelf een beetje makkelijk te doen? kan ik het oliepeil controleren, zonder dat het er uitloopt?

EDIT: een bericht direct boven je reactie hoef je niet te quoten

mark29

Ja kan, maar is wel lastig hoor zonder brug.
Vulplug loshalen, hij moet gevuld zijn tot ie overloopt, dus je moet met je pink erin gelijk olie voelen.

Jaspervh

Ben vanmiddag even langs geweest bij een aantal automaterialen shops. Fortè hadden ze niet, maar ze boden mij K-flon gear aan. Er werd mij verteld dat Franse bakken wel vaker hakkerig schakelden. Volgens de medewerker moest ik na 50.000 km de bakolie met toevoeging erin verversen, want anders kan het gaan klonteren. Weer een andere medewerker vertelde dat het er gewoon in kan, en dat het er in principe een leven lang in kan zitten. Het laatste wat ik natuurlijk wil, is dat de versnellingsbak kaduuk gaat door klonterende olie. Iemand ervaring met dit spul?

mark29

K-flon nooit van gehoord.
Roep het niet te hard, maar ik werk bij een dealer, bij ons krijgen we gewoon zo n flesje op het magazijn, komt rechtstreeks van renault af. Dus merk renault dan ook.
Die gaat erin, en blijft zijn leven lang zitten.
Je bent verschillende materiaalzaken langs geweest, rijd anders even door naar de dealer en vraag daar erom. Is echt niet persee duurder hoor.
Niet alles is duurder bij een dealer.

matthew

Nee idd.

Wij werken standaard dan met forte, van de andere ook nog nooit gehoord.

En forte toevoeging kan ook altijd bkijven zitten.

Maar zou de bak ook zeker laten spoelen.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev