Advertenties


Ratelend geluid tijdens starten en cockpit klok springt op 0

Gestart door Soork, 17 april 2015, 11:17:51

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Soork

Beste leden,

Vol interesse heb ik hier al meerdere verhalen gelezen over
Ik heb zelf een Renault Megane Scenic II 1.6 16v uit 2005.
Sinds enige tijd heb ik dat er af en toe tijdens starten een ratelend geluid is de ene x start hij dan wel in 1x de andere x moet ik een aantal keren starten.
Nu is dit niet het enige probleem mijn boordcomputer(display) heeft ook kuren zo is de buitentemperatuur niet goed weergegeven, mijn dagteller springt op 0 en last butt not least als ik weg rijdt geeft hij niet weer hoeveel km ik nog kan rijden.
Nu vindt ik mijn display nog niet eens zo belangrijk maar het starten wel.
Ik heb ondertussen de bougies en bobines vervangen en reinig vandaag of van de week het gashuis.
Echter heb ik het voorgevoel dat dit het niet is iemand nog ideeën?

Ik ben reuze benieuwd groetend Soork

Felix


Soork

komt daar dan ook het slechte starten vandaan?

bedankt voor je reactie

Felix

#3
Dat zou zomaar kunnen, bij mij is de nokkenasversteller ook stervende en heb ook een slecht startende motor. Ik hoop dat het na het vervangen van de versteller het starten ook beter gaat :D
Maar wellicht zeggen de echte kenners daar iets anders over (?)

Soork

#4
Dan hoop ik dat het reinigen van mijn gashuis de problemen op lost.
Ik heb even zitten neuzen maar een reparatie van rond de 1000 euro heb ik eigenlijk geen trek in.
Heeft het trouwens ook invloed op het keuren van de auto?
Hij moet namelijk komende maand gekeurd worden ;(
Trouwens bedankt voor het welkom heten zo voelt het dan ook absoluut.

Groet Soork

Felix

Het reinigen van de gasklep zou wellicht helpen, maar die ratel raak je er niet door kwijt helaas. 1000 euro is inderdaad geen fijn bedrag.
Ik doe het met een bevriende monteur. Aan de onderdelen ben je (online) rond de 200 euro kwijt (goed zoeken!).

Volgens de garage zou het voor de APK niet uit moeten maken. Mijn Megane is over anderhalve week aan de beurt  ;)

Soork

Ik ben razend benieuwd hoe het je vergaat.
Misschien complete reparatie filmen doe ik het zelf grapje hoor.
Wanneer je hem vervangen hebt zou je dan willen laten weten wat het resultaat is?



mark29

Die ratel en uitvallen zal waarschijnlijk de nokkenasversteller zijn.
Is een groot tandwiel, daarin zitten olie kanalen.
Deze kan verstellen, waardoor de klepbediening langer open en dicht kan blijven.
Is deze kapot, kan die herrie maken, vermogens  verlies, hoger brandstofverbruik.
Dus vervangen incombinatie met de distributie, advies om gelijk de waterpomp mee te vervangen.

Jouw instrumentenpaneel kuren komen heel veel voor bij de scenic 2.
Bij ons krijgt de klant dan een tijdelijk leen paneel, en dan word de defecte opgestuurd naar ac tronics in almelo, deze kunnen dat perfekt maken.
Jouw renault dealer kan dat ook vast voor jou regelen.

Soork

ok mark29 bedankt voor de reactie.
voor mij heeft op dit moment het ratelende geluid (alleen tijdens het starten) prioriteit.
Wel fijn om te weten dat iemand de display problemen herkent.
hoe duur is die reparatie?
Moet dit via de dealer? ik kan de display nl zelf ook uitbouwen en uiteraard in bouwen.

groet soork

drevil360nl

Ik vorig jaar hetzelfde probleem met mijn Megane II 1.6 16v uit 2004. Nokkenasversteller laten vervangen en meteen maar de distributie en waterpomp. Hiermee was het startprobleem opgelost. Nu de andere problemen nog.

Tedo

Ik denk dat iedereen met een Megane II 1.6 het meteen herkent: de defecte nokkenasversteller.
Het probleem is dat de distributieriem er bij vervanging van de nokkenasversteller ook af moet, en die mag niet opnieuw worden gespannen. Je hebt dus geen keuze, en daarom is de reparatie zo prijzig. Maar dan ben je daarna wel af van de ratel en het slechte starten.

mark29

Dat paneel in en uit schroeven stelt niets voor.
Die bovenste en onderste plastic kap aan de kant.
2 stekkers loshalen, en 2 x torx 20 schroefjes, en je hebt het paneel in je handen.
Wat het kost geen idee, ik doe alleen maar schroeven.

Ik weet wel dat ac tronics voor bedrijven repareert en niet zo maar voor particulieren.
Maar jouw garage kan dit vast wel voor je verzorgen, of in ieder geval een offerte voor je doen, beslissen kan altijd nog.

Die nokkenasverstellers vroeg of laat gaan ze allemaal wel een keer kapot hoor.

Soork

ok leden allemaal bedankt voor de reacties
heb vandaag de auto laten keuren idd geen probleem tijdens keuring.
heb nog een tip gekregen om het ratelende geluid te verhelpen wellicht ook iets voor de resterende leden?!?
iets dikkere motorolie zou het probleem kunnen verhelpen iemand ervaring hiermee???
Ik heb het nog niet getest maar ga dit volgende week wel doen ik heb nu geloof ik 5w30 en ga over na 5w40.
Ben benieuwd of dit werkt als iemand hier ervaring mee heeft laat het dan aub even weten.

Volgende week dus meer nieuws



mark29

Der hoort ook geen 5w30 in.
Er moet ook 5w40 in.
Dikker zou ik niet gaan, want hij versteld op oliedruk, als die te dik word, of de olie te oud, krijg die al snel kuren omdat dan de versteller niet kan verstellen.

dannyfm

Ik heb daar tevens ook last van. Mijn vorige megane was een 1.6 16 V 5 Deurs berline (hatchback) en die ratelde ook met starten. dat niet alleen. moest hem zelfs 2x starten soms. ik heb een video opname kunnen maken



is dat het probleem die jij ook erkent?

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev