Advertenties


oplichtend voorgloei lampje tijdens het rijden

Gestart door Baboon, 12 april 2015, 20:44:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Baboon

Wie kan me helpen om in de juiste richting te zoeken? Sinds vrijdag wederom een renault megane 19 dci uit 2003 Grand Tour.  Nu is het mij met de testrit niet opgevallen maar tijdens het wegbrengen van mijn zoon naar huis zag ik dat er steeds een lampje opflikkert wat normaal gaat branden bij het voorgloeien van de verstuivers. Ook valt het mij op dat er dan al helemaal geen trekkracht is. Zodra ik mijn voet van het gaspedaal afhaal gaat ie weer uit om daarna weer aan te gaan als ik iets te ver het gaspedaal intrap. Vanwege het feit dat het steeds gebeurt tijdens het gas geven en stopt nadat ik mijn voet van het gaspedaal afhaal denk ik dat het iets met de verstuivers te maken heeft.  Iemand enig idee? Tevens een andere vraag: kan ik zelf de spanning meten welke door de dynamo wordt afgegeven naar de accu? Heb namelijk het idee dat de accu leegloopt door of inferieure kwaliteit of een slechte dynamo die hem niet oplaad. Hoop dat dit kleine dingen zijn omdat de kosten een reden was om mijn Volvo weg te doen.  :? :?

mark29

Multiemeter op de accu zetten, meet ie rond de 14,3 a 14,5 volt, dan laad die goed bij.
Heb je geen multiemeter? Bij de bouwmarkt verkopen ze al hele simpele voor heel weinig, die zijn goed zat voor dit soort klusjes.
Anders de accu laten testen met een accutester. En even lekstroom meten.
Dat die auto niet trekt en een lamp brand is niet per definitie verstuivers, kan ook luchtmassameter zijn, egr klep enz enz.
Eerst dat ding uitlezen, aan de hand daarvan dingen gaan vervangen.

Ik zie veel mensen hier die doelloos maar dingen vervangen, op en neer rijden naar sloop en en vanalles kopen, maar 30 a 50 euro teveel geld vinden voor een diagnose door een expert.
Als je een garage dat ding laat uitlezen, doet ie gelijk voor je als service de accu testen als je dat lief vraagt.

Baboon

Hoi en bedankt Mark29! Kijk...hier heb ik wat aan!! Ik heb inderdaad een multimeter dus dat scheelt..... maar gezien het feit dat jij al aangaf dat het beter is om de boel even te laten uitlezen lijkt me dat stap nummer 1. Ik neem mijn  trouwe "puppyblik" mee en dan wordt het uitmeten denk ik ook wel gedaan. Nu even als leek...wat is een EGR klep en wat doet ie precies? Vergeef me mijn domme vragen maar ben ICT-er dus ja.....

mark29

Ja als mijn laptop vast loopt dan raak ik in paniek haha.

De egrklep, doet uitlaatgassen hergebruiken, en voegt deze opnieuw toe aan de inlaat.
Hier krijg je veel kool vorming in, die doorgangen zijn klein, koeken dus dicht door brokstukken, op een gegeven moment krijg hij soort van copd, en kan hij geen adem meer halen, die doorgang word steeds dunner, de auto trekt steeds minder hard.
Veel mensen merken dit niet, omdat ze constant met hun auto rijden en dit geleidelijk aangaat.
Nog verder stadium, gaat die dicht zitten, trekt de auto alsof er geen turbo opzit, en gaan er lampjes branden.
Vaak word dan de egr behuizing schoongebikt, alle rommel verwijderd. En de egr klep gereinigd, of desnoods vervangen.

Egr is een van de meest domme uitvindingen in de autowereld ooit, maar het moest wel om de nox te drukken voor milieu eisen. Voorheen hadden elk merk hiermee wel problemen op termijn, laatste jaren is dit wel veranderd/verbeterd.
Bij oa de megane hebben we vanaf ca. 2010 eigenlijk bijna geen problemen meer hiermee.

Baboon

Hahaha, mocht je problemen met je laptop krijgen dan hoor ik het graag van je!
Bedankt voor de info en ik ben ook ff aan het grasduinen geweest op dit forum en heb al weer veel geleerd van dit alles en van jou.... een nederige buiging is uw deel! Ik ga morgen ff naar de garage om een diagnose te laten stellen en je (jullie) lezen het wel.... Hoop dat het dan inderdaad bij zoiets blijft...las net een topic over een grand tour uit 2004... wordt je niet vrolijk van!!

Baboon

Hoi Mark29 en andere medelezers...

Het probleem is opgelost!! Heb maar een beetje lopen grasduinen op het forum en vanochtend toch maar de koe bij de horens gevat door de EGR klep te gaan zoeken, demonteren, schoon te maken en wederom in te bouwen.....wauw!!
Lampje knippert niet meer en plots voelt het rijden ook stukken ...uhhhh, beter!!?? Wat een wereld van verschil is dat. Hoef niet meer terug te schakelen om een brug op te rijden en voel zelfs in de 5 dat ie nog behoorlijk trekt.

Op naar het volgende probleem of problemen... de achterportier krijg ik niet meer open, ruitenwisserpomp doet het niet!! Maar ben met dit al heel erg blij!!

Bedankt voor de tips!!   _o_

mark29

Leuk.
Hoe zag de behuizing eruit van de egr klep?
Zat die goed dicht gekoekt? Scheelt wel wat in vermogen he.
Heb je nu niet iets van hoe kan het dat ie minder trok, maar je het voorheen niet in de gaten had?

Baboon

Erg leuk!! Het gedeelte wat volgens mij heen en weer moest gaan (een klep aan een stang ) zat muurvast...ik heb deze met een schroevendraaier voor het ruige werk en wat oplosmiddel voor het fijne gebeuren weer soepel gekregen... kon nu met lichte druk de afsluitklep heen en weer bewegen. Weer netjes in gepriegeld.... (veel ruimte om te manoeuvreren heb je niet) en de boel weer vastgezet. Direct daarna een 110-tal kilometers gereden en het gloeilampje was weg en is nog niet weer tevoorschijn geweest. Maar sta versteld van de kwaliteit van het auto rijden...heb deze Megane vrijdag gehaald en weet eigenlijk niet beter maar door die tip van jou weer heel wat wijzer geworden. Thx again!!

Jaspervh

#8
Mooi dat het EGR-probleem is opgelost. Wat betreft de ruitenwisserpomp, de mijne hield er ook plotseling mee op. Bij een automaterialenshop haal je een nieuwe voor nog geen €15. Is vrij makkelijk te vervangen rechts onder via de wielkuip. En wat betreft het achterdeurslot: hoor je het mechanisme van het slot bij de achterdeur ook werken als je de afstandsbediening gebruikt?

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev