Advertenties


Nieuw en meteen een vraag: verbruik 2.0 16V op LPG :)

Gestart door pietjeQu, 11 april 2015, 15:57:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

pietjeQu

Hoi mensen,
Mijn naam is Pieter en dit wordt mijn eerste post hier op dit forum! Ik ben hier beland omdat ik niet duidelijk op het net kan vinden wat het verwachtte verbruik is van een Megane 2.0 op LPG.

Ik ben op zoek naar een betaalbare auto op gas en na een tijdje zoeken viel mijn op oog op een Renault Megane. Een heel mooi (en goedkoper) alternatief op de toch wel dure VW Passat 2.3 V5 die ik nu heb. Goedkoper in de wegenbelasting maar ook in verbruik volgens mij.

Mijn huidige auto rijdt hooguit 1:9, maar vaker in de buurt van de 1:8. Nou zag ik dat een Megane 1.6 wel 1:12 kan halen. Dat zal natuurlijk van heel dingen afhangen, maar het lijkt erop dat hij een stuk zuiniger is.

En nu de vraag: mijn oog is gevallen op een Megane 2.0 en dus niet op een 1.6. Ik denk dan meteen: grotere motor inhoud hoger verbruik (dat was bij de Passat ook het geval). Maar ik kan helemaal nergens een aanwijzing vinden wat het verwachtte of gemiddelde verbruik is van een Megane 2.0 op LPG. Heeft iemand hier een idee?

Ik vond op dit forum een aantal berichten. Wat ik wel las, is dat de 2.0 bijzonder geschikt is voor LPG en ook een 6-bak heeft. Dus minder toeren en misschien toch niet een veel groter verbruik.

Wie kan mij een beetje op weg helpen?

groetjes Pieter

megcab2000 (Verkocht)

Welkom alvast.

Koop beter geen 2.0 ide , maar een latere versie na 2003. Gebruik de zoekfunctie maar.

Gemiddeld verbruik kun je hier checken (even bjr,aantal pk's, etc invullen):
http://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/41-Renault/372-Megane.html?fueltype=2&vehicletype=1&minkm=1&powerunit=2

Of hier:
http://www.autoweek.nl/verbruiksmonitor

Mijn oude megane 1.6 16v haalt in stadsverkeer/korte stukjes makkelijk 1 op 12 en op vakantieritten 1 op 17.
Megane is verkocht

pietjeQu

Dankjewel voor je reactie!

Ik zoek een Megane II. Als ik het goed heb is heb die in twee fasen. Maar het moet er eentje worden van of na 2006.

Bij beide links die je stuurt is geen 2.0 te bekennen. Maar voldoende 1.6... dat wel!
Vandaar dat ik hier terecht ben gekomen  :)


pietjeQu

Oke... maar dit zijn allemaal benzine motoren en geen LPG.

Ik had eerder wel 1 auto gevonden op spritmotor.de met LPG maar vond dat niet zo representatief. Ik hoop dus dat hier op het forum een 2.0 LPG rijder is en dan heb ik iets uit de 1ste hand.

Verder heb ik op dit forum gelezen, dat het verbruik van LPG ongeveer tussen de 15% en 20% hoger ligt dan een benzinemotor. Maar klopt dat echt vroeg ik me af?

Tedo

Ik heb wel een 2.0 16V, maar niet op LPG. Daar rij ik 1:10, 1:11 mee. En aangezien een auto op LPG meestal wat meer lust per km (dat klopt inderdaad), zou ik ervan uitgaan dat 1:10 het maximaal haalbare is. Tenzij je heel erg rustig bent met je rechtervoet. Maar dan zou ik voor een 1.6 16V gaan.

hansenn

ik heb wel een 1.6 16v gt bj 2003 op lpg.
gemiddeld tussen de 1 op 10/11, maar bijna allemaal snelwegkilometers.
maar 1 op 12 is heel goed mogelijk als je hoofdzakelijk op 80km wegen rijd.

Ik denk niet dat een 2.0 veel meer verbruikt, omdat je veelal minder toeren maakt.

En als je het geld er voor hebt, zou ik de ph2 na 2006 kopen. Schijnt minder last te hebben van de ph1 kinderziektes

zapp

Ik heb een Meg2 (GrandTour) phase2 1,6 16v op benzine. Ik rij ca. 1:13. Veel snelweg, en netjes max. 120 km. Prima auto  !-!
Ik vind wel dattie veel toeren maakt, een 6-bak zou ik wel kunnen waarderen omdat dat rustiger rijdt, maar of dat wat scheelt in verbruik weet ik niet.

pietjeQu

Dankjewel voor je reactie!

Dus die 6-bak is geen overbodige luxe hoor ik al.
Wat dat betreft lijkt me de 2.0 wel een mooie keuze voor mij  !-!

Blijft alleen nog het verbruik van 2.0 op LPG nog een vraagteken......

Tedo

#9
De 2.0 is echt wel flink minder zuinig dan een 1.6. Ik heb ze allebei, dus ik kan goed vergelijken.
De zesde versnelling in de 2.0 is een soort van overdrive, bedoeld om de auto niet nóg dorstiger te maken. De 1.6 zou met een zesbak vast nog iets zuiniger kunnen zijn, maar dat heeft een Megane II met dat blok helaas niet (de III wel).
Heb je de 20 pk extra en het iets hogere koppel niet nodig, en vind je een laag verbruik belangrijker dan prestatie, dan zou ik toch echt voor een 1.6 16V gaan.

Het verbruik van een LPG 2.0 kan je afleiden uit wat hierboven over de 1.6 geschetst wordt; mijn 1.6 op benzine doet ook 1:13, net als die van zappy. Op LPG is dat 1:10/1:11. Dus iets hoger. Als ik 1:10 rij met een benzine 2.0, dan zal die op LPG dus 1:8 à 1:9 rijden.

hansenn

neem ook in overweging het hogere gewicht van de 2.0. Is het een  gt, dan valt deze net in een hogere gewichtsklasse en betaal je vier tientjes per kwartaal meer.
En natuurlijk niet te vergeten de LPG-prijs. Blijft deze zo rond de €0,60/liter, dan zou ik ook voor de 2.0 gaan. Gaat deze echter weer richting €0,80, dan kan het elke keer duur tanken worden als ie bijvoorbeeld maar 1:8 haalt

zapp

Zou het trouwens technisch mogelijk zijn om een 6-bak in mijn Meg2 1,6 16v te zetten   :q ?
Past zo'n bak op het 1,6 motorblok en is er genoeg ruimte in het motorcompartiment (ik neem aan dat die 6-bak groter is dus meer ruimte inneemt). Misschien dan ook andere aandrijfassen monteren?
Leuk project voor de vakantie?

mark29

Bak wisselen gaat niet.
Zijn er te veel verschillen voor.
De 1600 met 5 bak vind ik zelf niet fijn rijden, te weinig vermogen, en teveel toeren op de snelweg.
Al vinden veel mensen hier niets mis mee, omdat ze een erg rustige rijstijl hebben.

De 2 liter rijd veel lekkerder, meer koppel, dat scheelt, dat hij makkelijker ook lager in toeren weg trekt. Dat rijd makkelijker, en hoef je niet persee veel toeren te maken met bijvoorbeeld invoegen op de snelweg, dat scheelt ook brandstof.
De 6 bak scheelt ook een hoop in verbruik, moet je wel de 6e versnelling gebruiken, veel mensen blijven in de 5 rijden, en vergeten de 6e versnelling.

Ik rijd prive o.a. een bmw een 528i, heb ik nu een jaar, gelijk lpg ingebouwd, verbruik 1 op 7.
Is veel, maar nog altijd veel goedkoper dan op benzine rijden.
Die passat was dat een benzine? Die 5 cilinder rijd ook heerlijk en een prachtig verbruik, paar keer met zo iets gereden, vriend van mij had een golf v5, die lustte ook wel een hoop benzine.

Al met al, iedereen een andere mening, iedereen rijd anders en verwacht iets anders van een auto.
Gewoon proefrijden en zelf je conclusie trekken.

pietjeQu

Citaat van: mark29 op 12 april 2015, 21:20:05
Die passat was dat een benzine? Die 5 cilinder rijd ook heerlijk en een prachtig verbruik, paar keer met zo iets gereden, vriend van mij had een golf v5, die lustte ook wel een hoop benzine.

Yep! Het was een 5 cylinder... Hij begon op 4 poten te lopen bij het starten. Na controle op compressie bleek 1 van de 5 cylinders een compressie van minder dan de helft te hebben. Maar voordat... Het was een heerlijke auto. Mooi geluid, snorrende cylinders en een flink aantal pk's (150 stuks)

Maar goed.. die is niet meer  --

pietjeQu

Bedankt voor al jullie reacties. Top!

Ik heb het allemaal proberen af te wegen en na enige tijd was ik erover uit. Het moest dan toch een 1.6 worden
Dus geen 6-bak, met meer koppel, een hoger verbruik en hoger belastingtarief.
Maar eentje met iets meer herrie, minder koppel, lager verbruik EN lager belastingtarief!

Afspraak gemaakt om een 1.6 te gaan bekijken.... Want ik had er al eentje op het oog.
Bleek het een afgetrapte (fase 2) Megane II te zijn. Heel mooie foto's, maar vage verhalen, slecht interieur en slecht starten... mmm
Heel hard slikken en dan toch maar rechtsomkeert.

Na enig overleg ook gaan kijken bij een 2.0 (fase 1).
En dat was toch een plaatje! Dus ik dan toch gevallen voor de wat duurdere zwaardere 2.0, maar wel 1 met volledige onderhoudshistorie uit eerste hand.
Dus ik verwacht voorlopig (blijft altijd ene gok) even geen onderhoud...  o-)

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev