Advertenties


Trillend stuur

Gestart door MarcN, 29 maart 2015, 09:45:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

MarcN

Ik heb al een tijdje een licht trillend stuur, maar de laatste week lijkt het ineens wat erger geworden.
Dit komt voor op alle snelheden en zowel op een klinkerweg als op asfalt. Ik voel het al meteen als ik vanaf de parkeerplaats wegrijd, dus ik denk dat het niet in de banden zit.

Nu rijd ik al een aantal maanden met een defecte aandrijfashoes (wielzijde) waarvan al het vet eruit geslingerd is. Had natuurlijk allang vervangen moeten worden :x
Kan het zijn dat ik hier te lang mee doorgereden heb en dat de aandrijfas nu defect is? Of is het onwaarschijnlijk dat deze trillingen op het stuur veroorzaakt?

Hoe kan ik controleren of deze aandrijfas eventueel defect is?

Roadkill (Michiel)

Daar heb je dus gewoon veel te lang mee doorgereden, daar kan je nu dus wel vanuit gaan dst je teveel speling in de homokineet hebt.
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

matthew

Idd, en waarom dan niet nieuw vet in de hoes gedaan en een klemband zodat het geheel weer dicht zat.
Dat geeft de as een langere levensduur en is een klusje van niks.

MarcN

#3
Dat ik er te lang mee doorgereden heb is me helaas duidelijk, soms lopen dingen in de praktijk helaas iets anders dan gepland.
Ik heb met grote hulp van dit forum al enkele klusjes aan mijn auto zelf uitgevoerd en de aandrijfashoes stond ook al op de to-do list.

De kans is nu dus groot dat er speling op de homokineet zit welke de trilling zou kunnen veroorzaken? Hoe kan ik checken of het probleem hier in zit?
Is dat gewoon een kwestie van de aandrijfas vastpakken en op en neer bewegen of moet ik eerst dingen gaan demonteren?

duckie1098

Die homokineet is wel naar de knoppen, kun je van op aan.Zo'n ding kan niet zo heeel lang zonder smeermiddel / vet.

groetsels.

Ben

Da Likita

Soms, (heel soms) en met veel geluk is het een nieuwe hoes, vet erin en rijden. Voor de prijs van een universele hoes kun je het proberen. Als je het zelf gaat doen kun je alleen wat winnen door het te proberen.
Pak je een originele hoes (is hard plastic) dan moet zeker die kop eraf (borging, vet en klembanden zitten erbij). Uni hoes kun je met behulp van een colafles of een kegel erover heen trekken. Ik vindt dat klote werken dus ik sla gewoon de kop eraf met een goede hoes. Wat wel werkt is zo spreider op perslucht van Womi maar wat dat kost tegen over die paar keer hoezen vervangen.

Voordeel is dat tegenwoordig de koppen los te leveren zijn, was altijd een complete as.

Eventueel een 2dehands as is te doen maar wat koop je dan ?

Als toch de complete as los moet kun je de kop eraf tikken, zonder wat ervaring en gerief is het tricky.
Boite olie aflaten, keerringen die kunnen beschadigen, hoop miserie plus de kans dat de kop kapot gaat. Allemaal dingen die fout kunnen gaan. Bij een garage is daar ook wel het materiaal voor en de ervaring. Als ik zelf geen mechanieker was dan wist ik t wel haha..

Succes

Ps: kop is homokineet  :q

MarcN

#6
Tussen het werken door steeds even tijd gevonden om naar mijn auto te kijken.

Omdat ik van de aandrijfashoes wist dat deze defect was, was dit het eerste waaraan ik dacht qua oorzaak, maar met een beetje geluk valt de schade hier nog mee.
Ik heb inmiddels een nieuwe hoes liggen welke ik in de loop van volgende week tegelijk met de remschijven en blokken ga vervangen omdat de schijven krom zijn.

Bedankt voor de info Da Likita !-! In mijn geval ga ik het met een universele hoes en kegel proberen. Zal even wat tijd kosten, maar een spreider voor één hoesje aanschaffen is inderdaad wat overdreven. Mocht de as/homokineet toch defect blijken dan lijkt het me sowieso verstandig om voor een nieuw onderdeel te kiezen in dit geval. Als ik het zo hoor is het misschien wel een klusje om te laten doen want als er dingen kapot gaan door gebrek aan ervaring kost het uiteindelijk alleen maar meer.

Ik heb inmiddels het vermoeden dat de trilling niet vanuit de aandrijfas komt, maar door een licht schuddende motor. Ik heb de bougies al vervangen en hierdoor lijkt het probleem iets minder geworden te zijn, maar nog voel ik een lichte trilling in het stuur. De bobines heb ik gecontroleerd door ze 1 voor 1 een stukje op te tillen, maar de motor gaat bij alle 4 slechter lopen. Ook komen er bij uitlezen geen foutmeldingen naar voren.

Toch klinkt de motor naar mening niet zoals voorheen, maar rijden doet hij redelijk goed op de trillingen na. Hij lijkt een wat zwaarder geluid te maken.
Hieronder een kort filmpje van mijn stationair lopende motor (het geluid klinkt op het filmpje wel wat harder dan in werkelijkheid). Iemand enig idee wat dit kan zijn?


Roadkill (Michiel)

Die kromme remmschijven kunnen ook heel goed de oorzaak zijn van de lichte trillingen in je stuur (  had ik ook, trouwens kromme schijven heb ik meermalen gehad met de meg)  Schuddende motor kan duiden op lekke motorsteunen
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

MarcN

De trillingen qua remschijven merk ik alleen tijdens het remmen Michiel, dit heb ik 1,5 á 2 jaar geleden ook meegemaakt en toen was vervangen de oplossing. Deze kosten had ik dus al verwacht en vallen gelukkig ook wel mee bij zelf monteren :)

Helaas geeft mijn inmiddels bijna 12 oude Mégane ook wat onverwachte problemen buiten het verwachte onderhoud, zoals een defecte zekering een tijdje terug en nu weer dit probleem met trillende motor.
De afgelopen dagen is het alleen maar erger geworden en heb daarom ook besloten om even niet meer te rijden tot het probleem opgelost is, om onnodige schade te voorkomen.

Naast de trillingen merk ik nu ook dat de motor qua toeren erg inhoud en dat de uitlaat een ploffend geluid maakt. Lijkt dan toch iets met de ontsteking mis te zijn?
Ik heb inmiddels 4 nieuwe bobines besteld. Hopelijk is dat de oplossing, al is het wel een beetje een gok omdat hij geen foutmeldingen geeft en er geen motorlampje brand.

Roadkill (Michiel)

Ik had het ook als ik niet remde, raakt toch een beetje uit balans. Bij mij heb iknhet ook een keer gehad dat er 1bobine tijdens het rijden overleed, was wel meteen te merken, maar er heeft geen service lampje o.i.d gebrand (anwb kon ook geen melding uitlezen,maar door gewoonweg  oudets cilinder voor cilinder uitvte schakelen kwamen we er achter dat er een bobine stuk was dus meteen alle 4 vervangen. Maar check ook voor de zekerheid je motorsteunen,  bij mij in de tijd ook alle 3 wel vervangen, schud ie ook behoorlijk van en als je dan ook misschien een bobine hebt die op zijn eind loopt..
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

MarcN

Helaas blijken nieuwe bobines niet de oplossing. Hoewel het nu allemaal wel een stuk beter aanvoelt met nieuwe bougies en bobines is de trilling nog steeds aanwezig.
De remmen heb ik nog niet vervangen maar ik blijf het gevoel houden dat de motor de oorzaak is omdat deze tijdens stationair lopen ook al licht staat te schudden en een licht brommend geluid maakt.

Ik ga morgen eens kijken of ik iets aan de motorsteunen kan zien en anders moet ik misschien toch maar even langs een garage gaan.

MarcN

Inmiddels een tekening van de motorsteunen gevonden. De bovenste (nummer 6) lijkt in ieder geval in orde.
Vanmiddag de auto eens opkrikken (als het niet weer regent) en kijken of ik de andere ook kan vinden.


MarcN

Het rubber van de onderste motorsteun blijkt aardig versleten, dus deze moet sowieso vervangen worden.

Wel vraag ik me af of dit de oplossing van het probleem gaat zijn. De motor staat namelijk al te schudden tijdens stationair draaien en ook bij gas geven en loslaten zie je het blok duidelijk iets bewegen.




rened

hm goeie tip, ik zal de onderste motersteun ook eens controleren.
Heb ook last van trillen tijdens rijden, vooral tijdens accelereren (vermogen vragen) maar dacht dat het het vliegwiel was

mark29

Ik doe altijd de motor kantelen door met een bandijzer de pendelsteun te controleren.
Naar voren duwen, dan zie je gelijk of ie gescheurd is.
Gescheurd is nooit goed, de motor zal zowiezo meer schudden.
Meer beweging op de uitlaat en bedrading, of het je probleem wel of niet oplost, een nieuwe is altijd verstandig.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev