Advertenties


melding controleren transmissie

Gestart door ndb1954, 26 maart 2015, 21:31:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ndb1954

Hallo,

Gisteren na ongeveer 30/40 km te hebben gereden kwam de melding controleren transmissie parkeerplaats op gezocht auto uit gezet en na 5 min. weer gestart en naar huis gereden afstand 50 km. melding bleef weg.
Vandaag weer na ongeveer 30/40 km de melding transmissie controleren en het ABS lampje ging branden.
Auto rijd goed en de automaat schakelt goed dus vreemd.Wel meteen naar de dealer gereden om hem uit te laten lezen maar helaas kwam hij met de clip niet bij de automaat terecht dus kon hem niet uitlezen.
Monteur vertelde mij dat er een draadbreuk kan zijn die dan soms wel contact of soms niet contact maakt.
Maar zeker wist hij het ook niet heeft iemand misschien een idee wat het zou kunnen zijn.
Vermeld nog maar eens dat de automaat geen problemen heeft met rijden schakelt goed op en ook terug.
Ook handmatig schakelt hij normaal. Geen gebonk of traag ingrijpen van de versnelling.
Het betreft een Megane CC 2005 2.0 liter automaat.

mark29

Vreemd dat ze er niet inkomen, vaak een probleem met bedrading of een component vol oxidatie.
Beste is met een automaatstoring als je storing hebt NIET DE MOTOR AF TE ZETTEN, zo naar de dealer te rijden, laten lopen al die tijd, en lopend laten uitlezen.
Komt nogal eens voor dat hij afgezet word, dan weer gestart en uitgelezen geen fout te zien is bij automaten.

Verder meestal is het niet veel spannender dan die 2 regelklepjes vervangen, afdichting vervangen, nieuwe olie, automaat opnieuw programmeren.
Maar ja kan ook iets anders zijn, met uitlezen krijg je uitsluitsel.

Ambassador

Mark zal wel eens gelijk kunnen hebben. Een draadbreuk, net niet geheel door en meestal wel contact makend kan veel problemen geven. Ik rijd ook een MegII CC uit '05 met een automaat (16V6) en heb om de zoveel tijd verschillende berichten op het display zien verschijnen. Stoelverwarming "AAN" welke met schakelaar niet uit te krijgen bleek. ABS lampje dat oplichtte. Bij het niet om doen van de veiligheidsgordel, maar ook de melding dat er getankt moest worden geeft wel eens geflikker in het display. Tot heden nog geen bericht over de automaat gezien. De problemen zijn soms weken lang weg, maar treden dan weer eens even op. Slechte verbindingen zijn dan weer juist op het moment van uitlezen niet zichtbaar.

ndb1954

#3
Ga dan maar eens alle stekkers controleren en eventueel schoonmaken misschien helpt dit.
Maar als het die 2 regelkleppen zijn aan wat voor bedrag moet ik denken.
Maar als er een draadbreuk zit wordt het een lastig verhaal om hem uit te lezen toch.
En is het verstandig om met die melding door te rijden daar de automaat gewoon werkt.

ndb1954

Update.

Eind van de middag weer de melding direct naar de dealer in Apeldoorn gereden auto laten lopen en gevraagd om hem uit te lezen.
Toen de monteur de auto naar binnen wou rijden pakte hij de achteruit niet pas toen hij de auto uitzetten pakte de achteruit weer.
Zelfde oordeel als gisteren konden hem niet uitlezen dus de rekenunit onbereikbaar.
Advies gevraagd zeiden dat ze wel een diagnose konden uitvoeren welke 2 uur duurt en €200.-- kost.
Of de rekenunit is stuk of inderdaad een kabelbreuk.
Rekenunit kost ongeveer € 800,-- kabelboom gaan ze niet repareren maar vervangen konden voor de kabelboom geen prijs op geven.
Al met al een moeilijk verhaal denk zelf dat het dan ongeveer tussen de € 1200,00 en € 1400,00 gaat kosten.
Ga maar eens op zoek naar een andere automaatbak kijken wat deze kost misschien weet iemand waar ik een goede gebruikte automaatbak kan vinden en dan op zoek naar iemand die deze kan monteren.
Dus als er iemand is die deze eventueel kan monteren voor een schappelijke prijs hoor ik het graag.

Da Likita

Even hier op inspelen. De dealer kan heel snel en makkelijk veel meten aan de wagen.
Een nieuwe automaat heb je zo gevonden, zoals je al zei.
Als ik jou was zou ik langs een specialist gaan op het gebied van transmissie's en/of iemand die thuis is in bedrading en electronica.
Een dealer kan al veel meten met het loshalen van de stekker voor de automaat. Als daar een voeding slecht is of een massa valt weg kunnen ze inderdaad niet in de computer komen.
Echter wil dat niet zeggen dat de automaat kapot is of de rekeneenheid slecht is.

Ben je niet gewoon bang dat de kosten veel te hoog uit gaan vallen ?

Als ik zoiets binnen krijg is het eerst meten en daarna bepalen wat er gedaan moet worden. Heb het ook al eens voorgehad dat een slechte massa de oorzaak was of enkel slecht contact van een stekker.
Die 200 voor een diagnose is veel geld maar dan weet je wel wat er precies is. Ze kunnen het ook niet zo gaan raden natuurlijk.

Tip: de obd stekker heeft voor elke rekeneenheid een eigen pin (of 2), als je al een voeding hebt, massa en je heb een verbinding met de obd dan kunnen ze al uitlezen. Deze verbinding kunnen ze zo testen en in orde maken. Ga eerst hiervoor en dat ze het probleem precies vast kunnen stellen. Ga daarna voor een second opinion eens naar een andere dealer. Vaak is het zo dat het de ene dealer nooit voor komt en bij de andere iedere week wel minimaal een met die klachten.

ndb1954

Hoi Da Likita,

Uit jou antwoord begrijp ik dat je ervaring hiermee heb en dit eventueel kan oplossen.
Ben namelijk gisteren bij de dealer in Epe geweest en vanmiddag in Apeldoorn beide gaven het zelfde antwoord konden de automaat niet bereiken.
Alleen in Epe zeiden ze waarschijnlijk een draadbreuk of de rekenunit draadbreuk is wel te repareren door middel van zoeken gaven geen prijs op.
In Apeldoorn eerst de diagnose van € 200 als blijkt dat het in de kabelboom zit een nieuwe erin konden niet vertellen wat de prijs hiervoor was of een nieuwe rekenunit van minimaal € 800,00 vind het zelf een beetje vaag.
Ben niet bang dat het geld gaat kosten maar zou graag ongeveer willen weten wat dit gaat kosten.
Niet dat er wordt gezegd het ligt aan de kabelboom en later blijkt dat de rekenunit naar gort is.
Als jij je aanbiedt graag.

Da Likita

Het nadeel is dat heel veel monteurs te veel op een computer vertrouwen. Zoals Mark ook al aangaf dat het "waarschijnlijk" een kabelbreuk is. Meest logische na wat je aangaf aan storing.

Meestal als ik zo'n kabelboom open heb liggen kan ik zeggen hoe of wat. Zit het op een schurende plek, is de boom ergens achter blijven haken (stenen op een bospad) of is het eens gekomen door een oude schade.
Dat is eigenlijk stap 1.
Stap 2 is het uiteindelijke uitlezen van de computer en de oorzaak achterhalen wat het meeste werk kan worden..

Je kunt naar mij komen maar dit gaat uiteindelijk niet makkelijker worden (ongeveer 2 uur rijden), tel daarbij de terugreis eens op en als het open ligt kan ik niet even snel alles dicht bouwen voor de terugreis. Ik heb dat meerdere keren geprobeerd maar uiteindelijk kon ik enkel mijn prive wagen meegeven of stond de wagen vast op mijn brug en kon ik niet verder aan "betalende" klanten.

Daarom adviseer ik je toch wat dichterbij te gaan kijken. Zou je de mannen van garage Bouwman aanbevelen. Vooral Iwan en Frank zijn zeer goed in dit soort zaken.
Kijk maar eens op de website: http://www.woutbouman.nl/. Als hun niets kunnen vinden schakelen ze de mannen van GMTO in. Wat niet vaak voorkomt. Maar dat zijn ook keien in dit soort zaken. http://www.gmto.nl/Diagnose-specialisten/overzichtdiagnosespecialists.html

Het diagnose stellen is dan ook een vak apart en helaas is het bij een dealer maar enkel de computer eraan hangen. Gebeurd bij ons in de garage ook "te" vaak..

mark29

Maar even afgezien dat je niet in de computer komt.
Wil jij al een andere autmaat erop knopen, terwijl er miscschien alleen maar 2 regelklepjes aan de voorkant vervangen hoeven worden.

Stel eerst diagnose voor je weet ik hoeveel werk op je hals haalt om die automaat eruit te schroeven, gokken moet je nooit doen in dit soort gevallen.
Dat uitlees probleem is prioriteit.
Heb je toevallig koelvloeistof lekkage op de meerstanden schakelaar?

mark29

da likita welke omgeving kom je vandaan?
Frank Bouman ken ik ook goed, die is zeker goed.
Ik heb destijds nog een tijd les van hem gehad.

ndb1954

#10
Mark,

Wat bedoel je precies met koelvloeistof lekkage.Waar zou deze dan moeten zijn.Zeg niet dat ik direct een andere automaat wil laten plaatsen maar is een optie.Dat ik moet betalen voor een diagnose vind ik geen probleem maar als dan blijkt dat het toch een draadbreuk blijkt te zijn oke.Maar dat de dealer direct de hele kabelboom gaat vervangen stuit mij een beetje tegen de borst vooral omdat ze niet kunnen zeggen wat dit gaat kosten.Als ze b.v. zeggen dat gaat tussen de € 400.00 en € 500.00 kost weet ik tenminste waar ik aan toe ben.Niet dat ik achteraf een bedrag hoor van b.v. € 1000.00.

Da Likita dat ik 2 uur moet rijden is geen enkel probleem ook niet om eventueel de auto een paar dagen achter te laten en uiteraard hoeft het niet voor niets alleen de zon gaat voor niets onder toch.
Dus je mag het zeggen.

Da Likita

De Frank ken ik meer van AMT forum. Heeft veel invloed op het diagnose gedeelte en tja, als je de commentaren af en toe leest leert iedereen er van. Goud vindt ik dat..

Dat de dealer vaak een complete kabelboom vervangt heeft 2 redenen. 1, er kunnen vernieuwde versies van uitkomen. Gekende problemen, verkeerde batch. Soms gaat dat met een OTS, soms enkel als het kapot gaat. Heel soms krijg je dan een coulance vanuit Renault. 2, Soms zijn de stukken goedkoper om te vernieuwen dan wel te repareren. Of dat het gewoon te druk is in de werkplaats om heel de kabelboom open te snijden en te zoeken naar storingen. Zomerbanden seizoen komt er weer aan en de wissels moeten dat tussendoor. Is waarheid helaas. Ligt ook niet aan de onwil van de dealer gelukkig.

Voorlopig heb ik daar zeker geen tijd voor. Kinderen, raceseizoen, nog 4 motoren te bouwen en 2 driftwagens te prepareren. Dus een paar dagen en dan soms heel misschien tijd te hebben. Ik kan je gewoon niet garanderen dat het in een bepaalde tijd klaar gaat zijn, nu niet helaas en dat is niet plezant voor jou en niet voor mij omdat ik het niet kan hebben dat er werk te lang blijft wachten. Ik doe het graag hoor, begrijp me niet verkeerd maar naast mijn normale job, prive, bijberoep en hobby is dat niet haalbaar. Sorry !

Wil je er verder mee rijden en dat de storing of in ieder geval dat de diagnose er is en / of een oplossing ? Dan zou ik of met Mark een afspraak maken of Bouman bellen. Misschien kun je wel direct langsgaan. Misschien is enkel je can netwerk verstoord of enkel een lomp draadje. Daarbij zijn die gasten goud eerlijk en zullen ze je direct zeggen wat ze denken, eventuele prijs (indien mogelijk) en anders doen ze alles om het in orde te krijgen  !-!

mark29

Ik zit ook tot over mijn nek in het werk, en kan niet zomaar aan iedereen zijn auto gaan werken op het werk, dat kost me straks mijn baan.
Ik heb zelf geen werk plek. Dus helaas.
Die bouman heeft ook een clip, en vele andere uitleesdiagnoseapparatuur.

Da Likita

Haha, ik herken dat wel. Bij ons is het zo dat als het een ander merk is of prive of familie. Dan mag het. Renault's van anderen mag dan weer niet. Daar heb ik zeker begrip voor en met alle respect doe ik dan in mn eigen werkplaats. Speciaal gereedschap mag ik dan wel weer gebruiken  :?..

@ts, ik hoop dat je het begrijpt van Mark en mij want naast alles is het toch vaak te druk met soms rustige periodes. Zeker met het zonnetje wat door gaat komen en mensen toch meer ergens naar toe gaan, Oldtimers die weer de weg op gaan. Race en drift seizoenen die weer gaan starten. Autocross wat weer begint. Ik vlieg zelf van hot naar her om alles maar te kunnen bedienen en te combineren.  ;)

Succes !

ndb1954

Begrijp jullie zeker en het is ook geen enkel probleem.Heb vanmorgen gebeld met een GTMO specialist in Oene kan daar volgende week terecht.Af gesproken de auto daar te laten staan krijg een leenauto gratis mee(wel de brandstof betalen)gaan daar een diagnose stellen om te kijken wat er precies aan de hand is.Heb ze verteld dat de dealer de automaat niet kon uitlezen.Dus afwachten.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev