Advertenties


Remschijven + remblokken achterzijde vervangen

Gestart door MarcN, 16 maart 2015, 02:12:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

MarcN

Bij mijn Megane II wil ik de remschijven en remblokken aan de achterzijde gaan vervangen.

De schijven en blokken heb ik al liggen. Ook heb ik al wat foto's en filmpjes bekeken dus technisch gezien denk ik dat het me wel gaat lukken.
Ik wil echter voorkomen dat ik niet het juiste gereedschap bij de hand heb als ik mijn auto eenmaal opgekrikt heb.

Wat ik inmiddels al geregeld heb: Terugstelset, dop 30, momentsleutel (tot en met 210 Nm) en een elektrische slagmoersleutel tot en met 340 Nm.

Kan ik de wielnaafmoer zo losdraaien of moet ik hiervoor nog een tooltje maken zodat de schijf niet meedraait tijdens het losdraaien?
En met hoeveel Nm mag deze naderhand weer vastgezet worden? Ik zie namelijk getallen tussen de 175 Nm en 280 Nm voorbij komen.

Moeten de handremkabels losgemaakt worden of kunnen deze blijven zitten? Ook roept de één kopervet en de ander weer keramisch vet te gebruiken. Wat is beter?

Een hele hoop vragen, maar ik wil liever niet voor verrassingen komen te staan als ik eraan begin !-!

Felix

Is goed te doen hoor, zeker als je dat terugstelgereedschap hebt!
De moeren van de astap moeten op 280Nm. Het maakt niet uit of de schijf mee draait, het zolang de as maar niet draait  :D Als die moer los is, dan kan je de schijf zo van de as af trekken (mits je de remklauw en remblokken al verwijderd hebt). Daarna nieuwe schijf er op, en de (nieuwe) moer weer vastzetten.
Handremkabels: als je die bij de handrem even los maakt dan kan je die vervolgens bij de remklauw gemakkelijk los maken. Stelt ook niet zo veel voor.

Ik gebruik altijd kopervet, nooit problemen mee gehad hoor.

Da Likita

Keramisch vet is beter omdat dit geen slijpende werking heeft. Echter pak ik bij de as-moeren altijd kopervet. Dan paar keer los en vast draaien maakt de draad goed schoon en houd roest tegen.
Met terugstelgereedschap is de zuiger terug te stellen. De rest wijst zichzelf uit.

Wel goed remmen voor de wagen op de grond gaat. Daarna de handrem proberen en met een paar klikken kijken of links en rechts hetzelfde remmen. Remklauw waar de blokken in liggen goed schoonmaken en wat vet eraan dat ze goed glijden. Zitten ze wat krap ? Dan de remblokken iets afvijlen (waar ze contact hebben met de geleiders van de remklauw. Dus NIET van de remklauw zelf af vijlen. Je mag ze wel schoon krabben met een schroevendraaier. Blokken moeten soepel schuiven en niet blijven halen of vast zitten.

Verder de schijf goed ontvetten met brake cleaner en de astap schoonmaken voor de nieuwe schijven erop gaan (lager en schijf ineen). Zit er wat roest op de astap. Gewoon schoonmaken met staalwol of iets dergelijks. Daarna wat vet erop (dun laagje, geen kopervet maar lagervet pakken) tegen de roest en vastzitten van het lager.

MarcN

Bedankt voor de snelle reactie heren!

@Felix Wow 280 Nm is dus best wel vast, hopelijk lukt het met een elektrische slagmoersleutel. Los zal hij sowieso wel gaan maar het is natuurlijk ook belangrijk dat alles weer goed vast komt te zitten. Ik bedoelde inderdaad het meedraaien van de as ;) Of heb ik daar bij een Mégane geen last van? Handrem dus onder het kapje losdraaien zodat de spanning er bij de remklauwen al vanaf is begrijp ik.

@Helspawn Vandaag nog even een blikje kopervet + lagervet gehaald !-! Ik ben sowieso van plan om alles goed schoon te maken als het gedemonteerd is en dan uiteraard wat vet eraan. De nieuwe schijven ontvetten is inderdaad wel nodig want er zit een aardige vette laag op. Dat vijlen is ook wel een goede tip mocht het nodig zijn.

Ik denk dat ik er woensdag even mee aan de slag ga.

Uiteraard zal ik ook weer wat foto's maken, aangezien ik het zelf ook altijd erg handig vind om ergens een beetje een beeld bij te hebben voordat ik er aan begin Y

Da Likita

As zit vast en draait niet mee hoor.

Ik zou hem niet vastslaan met een electrische sleutel. Door de klappen sla je het lager naar zn grootje. Geen doe het zelf garage in de buurt ? Kun je anders beter met 210 vastzetten en dan iets doortrekken. Daarna naar een dealer of garage rijden en vragen of ze dat even op moment trekken. Beste optie of zelf een grotere moment sleutel kopen. Komt niet zo heel nauw maar te los en het rammelt kapot en te vast draait alles weer kapot dus is zonde van het de kosten en het werk.

Handrem omlaag betekent ook dat de rem volledig losstaat. Zodra je de zuiger indraait, let even op het hoesje. Haal die even rondom de zuiger iets naar boven en spuit daar wat wd40 in. Dat hoesje zit vaak vast en draai je kapot als de zuiger naar binnen wordt gedraaid. Niet helemaal loshalen overigens  ;)


Rogier

dit wil ik ook doen alleen kom ik verschillende schijven. tegen, met een wiellager erin of zonder en met abs ring er in of zonder. kunnen jullie mij vertellen welke schijven (liefst met bestelnummer) ik nodig heb. ik heb een Megane 2 uit januari 2004, een 1.6 16v dynamique luxe. hopelijk hebben jullie het antwoord voor mij.

matthew

Altijd met lager nemen rogier,  anders moet je het lager gaan over persen.


Verder haal ik niet de remkabel los.
En als je goed met een slagmoersleutel oveerwe kunt kun je hem daar rustig mee vast zetten, liever te vast dan te los.

Heb ook nog nooit een lager aan snot gedraaid op deze manier.

fitz

Gelijk ook met abs ring doen, anders moet je de oude overzetten. De abs ring zit er (als ik het juist heb) omheen gekrompen. Dat betekent verhitten om los te maken en verhitten om te monteren.

Da Likita

Altijd met lager. Stuk makkelijker en zonder pers anders niet te doen.

Hij heeft het over een electrische slagmoer. Die rammelen gewoon vast op 500. Tenminste, met die van mij kun je geen maximaal aantrekkoppel regelen. Die op lucht heeft 4 standen.

Rogier

@MVNULAND, welk merk schijven heb jij aangeschaft? en wat heb jij ervoor betaald als ik vragen mag ?

Felix


Rogier

Mijn broer heeft vandaag remschijven en blokken voor achter besteld via zijn werk. Zaterdag ochtend gaat hij ze voor mij monteren.

Felix mijn dank is groot voor je reactie !-!

MarcN

Het vervangen lijkt gelukt te zijn en de tips waren zeker erg bruikbaar !-!

Helaas heb ik nu wat andere problemen met mijn auto dus ik heb nog niet alles volledig kunnen testen.
Ik heb tijdens het vervangen een aantal foto's gemaakt. Deze zal ik op een later tijdstip nog even posten.


MarcN

#14
Bij deze nog even een kleine update.

Ik had tijdens het losschroeven van de remklauw even gekeken naar de handremkabel en het leek me in mijn geval niet nodig om deze los te halen, zoals Matthew ook al aangaf.
Verder was het afvijlen van de remblokken een bruikbare tip, want de nieuwe blokjes zouden er anders wel erg strak inzitten. Na licht vijlen ging alles lekker soepel !-!

Ik was erg blij met mijn terugstelset want zelfs met het juiste gereedschap was er nog best wat kracht voor nodig. Hieronder nog een paar foto's.

De oude schijf + blokken. Remklauw had ik al losgehaald en met een stukje koperdraad opgehangen:


Welke de nieuwe is hoef ik vast niet te vertellen ;)


Nieuwe schijf ontvet en meteen een fris moertje erop:

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev