Advertenties


auto start niet

Gestart door dylan1993, 27 februari 2015, 19:52:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

dylan1993

hoi mijn vraag is of iemand dit heeft mee gemaakt
heb megane 2 van 2002 ben laast naar winkel gereden auto neer gezet boodschappen gedaan terug bij auto instappen en niet meer starten
geprobeerd over te starten niks toen naar winkel nieuwe accu direct starten naar huis gereden ongeveer uur thuis wil weer weg gaan weer niet starten
paar keer sleutel in en uit kaarthouder toen weer starten naar moeder gereden toen wou ik weer naar huis weer niet te starten al van alles geprobeerd maar niks wie kan mij helpen wat dit kan zijn

hansenn

 :0
hmmm, snap er niks van, misschien zijn een paar punten en komma's wel handig

Da Likita

Uitlezen en re-prog sleutels. Komt wel vaker voor dat de sleutels/kaarten niet herkend worden. Na vervangen van de accu reset de herkenning en kun je weer starten. Soms ook niet..
Dat is stap1. Stap 2 ligt aan de dealer en welke fouten er te voorschijn komen maar ga eerst even langs een dealer (geen universeel aub.) Die komen niet diep genoeg in het systeem om bepaalde waardes uit te lezen

dylan1993

sleutel wordt wel herkend
en als je op startknop duwt hoor je een klik maar voor de rest niks
in het display komt olie ok te staan
en als je weer op knop duwt kaart verwijderen

Lars

Had n maat van mij ook met de Laguna 2. Ooit boodschappen met zijn vrouw gedaan, auto neergezet en op slot. Terug van de winkel auto startte niet meer. Heeft er toen een nieuwe kaart gekost.

Yorick

Dylan, ik wil je vragen om bij je nieuwe posts wel leestekens te gebruiken.
De andere leden geven dit ook al aan, zo word je verhaal er niet duidelijker op. Duidelijke verhalen/ vragen worden vaak beter beantwoord.

Jaspervh

#6
Geeft de stuurkolom ook vrij?

Ik heb een keer een Megane2 gezien waarvan er een stekkertje op de zekeringkast in de motorruimte (UPC) niet goed vast zat. Na alle stekkertjes op deze zekeringkast toen aangedrukt te hebben gaf de stuurkolom vrij, en kon gestart worden.

Stond er iets van "stuurkolom niet vrij" o.i.d. in je display?

Even laten uitlezen, dan kom je er waarschijnlijk wel achter.

Da Likita

Als tie alleen klikt kan ook de starter zelf kapot zijn. Klinkt net als een lege accu maar dan zit de bendix vast.
In de garage kunnen ze dat zo uittesten

Nicklas

Goedemorgen allemaal,

Sinds een tijdje kamp ik met het zelfde probleem. Zelfde auto, megane 2 uit 2002. Het probleem is bij mij een aantal maanden langzaam begonnen. Soms stapte ik in de auto, kaart erin rem/koppeling in maar wat ik ook deed hij wou niet starten. Wijzer van de brandstof slaat uit, radio gaat aan, airco gaat aan. Het "klikje" wat andere ook horen hoor ik dus ook. Waarschijnlijk een relai of iets.

Wanneer ik de sleutel uit de gleuf haalde en de auto deed vergrendelen/ontgrendelen en daarna weer de auto wilde starte werkte dit 9 van de 10 keer gewoon. Dit is natuurlijk raar maar goed de auto deed het gewoon. Dit kwam zo een keertje of 2 voor in de maand, we hebben allemaal wel eens opstart problemen toch.

Helaas is het sinds een week of 3 echt gedaan ermee. Dit weekend de accu eruit gehaald aan de lader gehangen en zojuist terug geplaatst zonder positief resultaat. De accu is het probleem dus niet.

Wat me opvalt zijn de volgende punten:
- Meters slaan uit
- Radio gaat aan
- Alles functioneert qua electronisch

Echter is er iets vreemds aan de hand, waneer ik de auto in zijn versnelling zet op de rem trap en dan wil starten slaan de meters etc ook uit en zou de auto in principe gewoon willen starten (nu start ie niet) maar dit zou niet mogen.

Normaliter zou de auto dan niets moeten doen ook geen contact. toch of zit ik er volledig naast?

Alvast bedankt allemaal !
Megane II 2002 - Blauw metalic - 3 deurs - trekhaak

Da Likita

#9
Startmotor nakijken. Als de bendix vastzit komt deze niet naar buiten en zal dan niet starten. Is meestal te testen door er een paar klappen op te geven tijdens starten. Die schiet soms los.
Is de starter echt kapot na wat uit te testen is vervangen de enige optie.

Werking startmotor:


Klikje is van de stuurkolom waarschijnlijk. Maar komt er voeding op de starter aan, vaste 12v voeding in orde ? Er zijn heel wat testen die je kunt doen.

Met in versnelling, rem erop en dan met kaart erin op de startknop zet het contact aan (is zonder slaapstand, om uit te lezen etc). Zal dan niet starten tot je de koppeling induwt en dan start.

Ik denk dat je toch dieper moet gaan zoeken. Stekker verbindingen, massa motor, voedingen relais etc

[EDIT] YouTube link gecorrigeerd :) (thanks Dante !!)  !-!

Nicklas

Bedankt voor je reactie Hellspawn,

De startmotor zit volgens mij helemaal onder de auto als ik het goed heb. Zal deze vd week op blokken zetten en eens kijken of ik er bij kan en een klap erop geven. Mocht dit niet lukken of helpen dan zal ik hem laten uitlezen bij de garage.

Het kunnen ook stekkers zijn ja, als ik bij de startmotor zit zal ik kijken of de spanning goed aankomt en of de massa van de motor in orde is.

Hoop dat mijn verhaal duidelijk is en mocht iemand het zelfde ervaren zich erin kan vinden en het probleem snel weet op te lossen.

Mijn bevindingen zal ik in deze post plaatsen.

Succes !
Megane II 2002 - Blauw metalic - 3 deurs - trekhaak

Da Likita

dat is het nadeel van auto's. Lees mijn verhaal maar eens van de 1.9 dci. Dit komt soms voor dat het iets kleins maar vreemds is of meerdere storingen die eerder niet gekend waren. Valt het laatste in de cirkel uit komen alle storingen naar boven. Mijn advies: Stap voor stap afwerken, dus voedingen (inclusief massa), zekeringen, stekkers etc. Dan kom je er meestal wel aan uit.

Laat maar weten

Nicklas

Goedemiddag,

De accu opladen en terug plaatsen heeft niet geholpen. Wat ik wel heb gedaan is de auto aageduwd en een stukje gereden nog 5km daarna ben ik een uur weggeweest en toen ik de auto weer instapte starte deze gewoon. Thuis weer weggezet, de volgende dag wou deze weer niet starten. Weer aangeduwd en die dag nog 40km gereden, uurtje of 2 weggeweest. Toen ik weer in de auto stapte starte deze meteen en toen weer 40km terug gereden.

Vandaag wil ik hem weer starten maar zonder succes. (hij heeft een nachtje stil gestaan)

Zou er een lek stroom zijn, heb zoals eerder verteld door andere alle items gecheckt zoals de zekeringen, accu polen etc. Nog niet bij de start motor geweest.
Megane II 2002 - Blauw metalic - 3 deurs - trekhaak

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev