Advertenties


Megane 2 Grand Tour 1.9 DCI trouble's

Gestart door Da Likita, 25 februari 2015, 23:51:58

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Da Likita

Mede-forummers,

Ik heb een vreemd probleem met een auto.
Klacht: Auto stotterde af en toe onder het rijden. Starten duurde af en toe wat langer. Na het bijhouden van het tankniveau (vol, half of leeg, geen verandering) tot het moment dat de wagen uitviel (storing inspuiting) en niet meer aansloeg.

Wat er tot nu toe is gedaan:
- Drukken getest (alles in orde)
- Controle lekkage's leidingen
- Brandstoffilter vervangen (tijdelijk lus gemaakt als overbrugging)
- Luchtfilter schoongemaakt (met onderhoud vervangen)
- EGR huis en klep schoongemaakt
- Inlaat schoongemaakt
- Injectoren laten testen (retourtest ook in orde)
- Brandstofdrukregelaar getest
- Controle uitlaat op verstopping (tijdelijk met lege kat en demper gereden)
- Controle distributiriem (gelijk vervangen)
- Compressie in orde (gloeibougies gelijk vernieuwd)
- Lmm loshalen geeft geen effect
- Bdp sensor is vervangen
- Injector reiniger toegevoegd
- Andere diesel getankt
- Auto moest over 2000 km binnen komen voor onderhoud dus dit is ook gelijk gedaan
- Wat verder is gedaan is natuurlijk de standaard testen (bekabeling, vast/los connecties, livedata etc)

Verder geen enkele fout, alle waardes zijn in orde.
Nu is niet alles tegelijk vervangen (zou wat zijn  :D) maar de auto blijft af en toe stotteren.

Het volgende waar ik niet zeker van ben. Het handpompje blijft hard na het oppompen. Moet deze hard blijven als de wagen dan loopt ? Ik heb hier eerlijk gezegd nog nooit op gelet  :?
Als je deze dan handmatig oppompt wordt deze wel hard en wordt het pompen ook bijna onmogelijk.

Het ene moment start de auto perfect en de keer daarna als een natte krant. Ook het rijden gaat af en aan goed of slecht.
Wat mij wel opvalt dat soms bij het overschakelen de auto flink rookt (lage of hoge toeren, lage of hoge snelheid), sporadisch dus.
Auto zonder roetfilter overigens.

Wie heeft er nog ideeen ?

mark29

Zo je hebt eigenlijk alles al gehad.
Die handpomp, die pomp je hard na vervangen van filter, dan start je.
Als ie loopt moet ie enigzins hard zijn. Maar is nog wel te pompen zeg maar. Dus niet op het uiterste hard.

De turbo, lekt die niet? Zit er speling op het schoepenwiel?
Heb je een clip liggen? Kijk eens of je een opname kan maken van diverse parameters, advies turbodruk en turbodruk. Met toerental, en dan eens gaan rijden.
Intercooler is honderd procent dicht?

Maar dat stotteren kan nog goed in de brandstoftoevoer zijn. Wij hebben ze nog niet kapot gehad, maar heb wel geregeld gehoord dat de pomp kapot gaat bij hogere kilometerstanden.
Ik werk bij een dealer, dus krijg voornamelijk de jongere autos binnen natuurlijk. Dus deze klachten zien wij ook niet vaak.

Da Likita

Dat dacht ik dus ook. Werk zelf ook bij een dealer maar soms komen ze sporadisch binnen met dit soort dingen. Ook van de alle merken garage's  l-
Pompen gaan inderdaad vaak kapot maar de drukken zijn allemaal goed. Het nadeel is dat als ik ga rijden met de auto er niets aan de hand is. Met de clip ook geen fouten te zien.
Ook niet na het stotteren.
Intercooler dacht ik ook al aan maar dan hoor je het fluiten en zou het vaker moeten zijn. Turbo is al eens vervangen een 10.000 km terug en heeft geen speling.
Dat het een brandstofprobleem is weet ik wel zeker want als de klant dan gas bijgeeft is het meestal direct weg en rijdt de wagen weer goed.
Het is dan echt een dipje, voor heel even.
Maar om daarom even de pomp te vervangen, ook met aangepaste drukregelaar is het (drukregelaar heeft 2 o-ringen. Als je de kleinste verwijderd loopt de diesel er gewoon langs, verbruik gaat omhoog maar de regelaar staat buiten spel. Is de beste manier om die te testen)

Wat ik nog kan bedenken is ergens valse lucht, lekkage aan de leidingen of toch de pomp. Het rare is dat na het vervangen van de brandstoffilter de wagen zeker 3 dagen goed heeft gereden zonder te stotteren.

mark29

Geen gruis onder in het filter?
Ooit benzine getankt gehad in dat ding?
We hebben wel vaker gehad bij verschillende diesels, dat hij valse lucht bleeft trekken bij brandstoffilter.
Vaak merk je dit wel aan de doorzichtige leiding, zie je absurd veel bubbels.

matthew

En een herprogrammering van het inspuit systeem.

Het kanmook software matig fout zitten.

Want wat ik zo lees heb je eigenlijk alles al wel gedaan.

Da Likita

geen gruis in het filter, filter sluit netjes af. Ook geen bubbels in de slang te zien, getest met een heldere bypass slang en zelfs leiding door de wagen heen gelegd met testritten. Geen lucht maar toen is er bij mij geen storing ingeslopen. Ondertussen is de tank al 4 keer leeggereden, dus ik denk niet dat er benzine bij zal zitten. Of de tank nu vol zit of bijna leeg maakt geen verschil.
Het is weer een apart gevalletje dus. Altijd leuk. We zoeken gewoon verder. Ligt aan de klant ook natuurlijk. Verder een zeer nette auto met weinig kilometers erop.
Re-prog is ook al uitgevoerd. We willen nog een keer een andere computer proberen maar gewoon even proberen zal niet gebeuren.
Volgende week komt de wagen weer binnen. Vandaag weer problemen en niet starten. Na een 6 maal proberen sloeg de motor weer aan en daarna geen stottering waargenomen volgens de klant.
We gaan dus weer zoeken en van vooraf aan beginnen. Zal alles eens meenemen en gaan we stap voor stap alles uitsluiten (nogmaals).
Ik krijg namelijk wel op type van de wagen een opvoerpomp te zien maar naar mijn weten zit die niet in dit model. Kan wel zijn dat na een stotter de diesel uit de leiding loopt maar dat zou weer duiden op valse lucht en dat de pomp niet genoeg zuigkracht heeft. De leiding zou dan weer leeglopen dus zat te denken om er een terugslagklep in de brandstofleiding tussen te plaatsen. Kon alleen niet zo 1,2,3 vinden welke maat de leiding heeft. Zal de auto eens omhoog zetten op de brug en dan kijken of er toch niet ergens diesel lekt. Kan bijna niet anders dat er een probleem met aanvoer van de brandstof is

Thanks voor het meedenken in ieder geval  !-!

Da Likita

De oplossing is gevonden.

Na het een en ander gemeten te hebben bleek op het eerste gezicht alle bedrading in orde. Tot het moment dat ik de wagen binnenkreeg en daadwerkelijk alles open kon leggen en na kon kijken. Dus zogezegd bij de massa punten begonnen. Accu eruit, computer los. Gecheckt op (optische) beschadigingen. Niets gevonden. Dus naar het volgende. Pennen van de computer stuk voor stuk uitgemeten met mooie waardes van 0 tot 2 ohm (enkel bedrading, zonder sensoren) . Daarna de waardes gemeten op de sensoren erbij. Enkel foutje op de krukassensor. Deze waarde lag veel te laag(waar deze vorige keer dus wel goed was). Dus gelijk vervangen.

In elkaar met de handel, uitlezen met wissen storingen na het loshalen van de stekkers en een testrit. Mmm, geen vermogen. Toerental liep erg langzaam op. Lmm losgekoppeld en vol vermogen terug. Lmm ook kapot ? Vreemd maar het is mogelijk. Dus computer eraan, uitgelezen. Volgende foutmeldingen. Lmm, gaspedaalsensor, drukregelaar brandstof en nog een aantal. Het begon steeds meer op fouten in de bekabeling te lijken. Het gekke is dat dit met meten niet naar voren is gekomen. Eenmaal volgens historie de stekker van de krukassensor vervangen maar dat heeft niets te maken met de rest.

Dus wagen weer naar binnen, laten lopen en wat aan de bekabeling getrokken en gespeeld. Op het stuk onder de smoorklep aangekomen viel de wagen uit. Verdachte gevonden ?
Gedeeltelijk, 6 draden beschadigd. 4 op 4 plekken verbrande isolatie en 2 op ieder 2 plekken. Vreemd. Na dit gemaakt te hebben wederom in elkaar en proberen. Wederom geen vermogen en zelfde storingen. Voedingen nogmaals nagekeken en netjes zonder fouten. Weer wat spelen met de kabels. Heel soms had ik een dipje en dat is niet goed. Andere deel kabelboom opengesneden en hier het een en ander gemeten en nagekeken. Niets te zien en zo stuk voor stuk wat verder tot op de computer (stekker bruin). Met meetpennen op de achterzijde geen fouten en nette waardes. Op de aansluitzijde van de computer echter soms wel soms niet contact. Fout op de draad naar lmm en naar 1 van de Can. Dit proberen te creëren met de stekker aangesloten en tada.

De oplossing was dichtbij.

12 draden beschadigt in de stekker zelf. In de andere stekkers zaten ook 8 draadbreuken. Waarschijnlijk een keer veroorzaakt met luchtfilter wisselen en dan de schroefjes niet los krijgen. Snokken eraan is voor veel de remedie. Het veroorzaakt echter een hoop schade zonder te merken.

Na alles nogmaals uitgemeten te hebben. Alles dicht gebouwd en een goede testrit gedaan zonder problemen. Helaas was dit van korte duur want bij veel vermogen vragen ging het mis. De wagen liep overigens stukken mooier en had daarvoor geleidelijk minder vermogen. Dit bij navragen bij de klant maar die had er eigenlijk niet opgelet. Het ging dan ook geleidelijk en de meeste merken dat ook niet. Na wat kilometers ging het service lampje branden.

Storing inspuiting. Gekend iets, de gloeiers waarschijnlijk. Afvragen en inderdaad. Foutmelding. Bougies gemeten en waardes zijn goed dus toch bedrading. Bedrading gemeten en weerstand te hoog. Interne fout van het gloeirelais. Vergeleken met 2 nieuwe en die waren ook verschillend. Dus dit kon het niet zijn. Dan maar de zekering nagekeken en deze had wat corrosie. Schoonmaken en waardes waren in orde. Het andere defect was de EGR. Die kunnen nogal dicht zitten en hierop de waardes gevolgd van het gehele circuit. Werd geknepen op een bepaalde drukken en bleef licht openstaan.
Dat kon dus het roken verklaren en de foutmeldingen aangaande de turbodruk. Zoals de monteurs onder ons wel weten is deze een ramp om los te krijgen en in overleg de spruitstukken los gehaald om deze ook gelijk te reinigen.

Hierbij een controle van de turbo meegenomen en hier zal speling op de as. Dus turbo eraf voor verdere inspectie want de klant gaat hier vroeg of laat last van krijgen en om dan te zeggen dat de turbo vervangen moet worden en de uitleg waarom dit niet eerder geconstateerd is.

Tja, ik als klant zou daar ook niet blij van worden met alle kosten van dien. Maar goed, de EGR eruit gekregen en hier was een deel gescheurd. Geen verse scheur door het verwijderen omdat de scheur vol roet zat. Hier zit dus meer achter. Na de turbo opgehaald te hebben bleek dat er (waarschijnlijk stukje EGR) in de turbo terecht was gekomen. Hierdoor is de turbo spoel beschadigd geweest. Bij navraag bij een turbo specialist komt dit heel soms voor. Egr eens vervangen ergens en toen het niet paste er maar ingeslagen ? Wie weet.

Na een nieuwe turbo-insert te hebben gemonteerd en een nieuwe egr geplaatst te hebben met een schoon inlaatspruitstuk en een onderhoud uitgevoerd de testrit gedaan met goed vermogen zonder storingen, rook of andere problemen.

Al met al, in totaal 26 kabelbreuken. Kapotte turbo (zeer veel speling) en een defecte EGR is het dan toch weer opgelost. De klant kon van het weekend gaan genieten (op waarschijnlijk de factuur na) en zal ons op de hoogte houden van het verloop.
Voor mij als co-tech zijn dit leuke projecten (om het zo maar te noemen) en veel komt het niet voor dat een klant dit alles wil laten doen maar voor mij is dit genieten.

Zo zie je maar weer. Kabelbreuken zijn niet altijd te meten maar de volhouder wint...

mark29

Wat een verhaal.
Bedrading kan een bitch zijn en toch een turbo die niet lekker is.

Mochten er mensen zijn de volgende keer met dit probleem dat de egr niet los komt, bij die egr op de 1900 als je die niet eruit krijgt. Kan je in het huis aan de achterkant een gaatje boren, dan met een drijver de egr eruit tikken.
Dan gewoon een boutje in dat gat draaien. En natuurlijk alles perfect schoonmaken.

Paul

Dit zijn leuke storingen als je de kans krijgt om het op te lossen.
Meestal haakt de klant al eerder af.

Heb pas met de Twingo 2 van mijn moeder ook gehad.
Starten, aanslaan en meteen weer af.
Bleek uiteindelijk de bedrading van de mapsensor te zijn
Met meten niks aan te vinden, alles goed. Tijdens starten ging er iets fout (spanningsveld?)
Nieuwe bedrading en alles is nu OK.
Hadden de auto zo gekocht met een defecte 5v uitgang op de rekeneenheid. Maar dat bleek dus niet het enige te zijn.
Bij de vorige eigenaar had hij 3 weken bij de garage gestaan. Kregen het niet gevonden.
Wij hebben er ook een dag of 5 over gedaan, maar elke dag een uurtje of half uurtje.
Laguna 3 estate GT 180 dCi

Clio 3 1.616v Initiale

Da Likita

@Mark, goede tip ! Ik ben er alleen niet happig op om een gat te boren in alu met gevolg op vallen van splinters etc. In staal wel want daar kan ik een magnetische boor voor pakken. Of het spruitstuk eraf pakken. Maar ga het zeker onthouden. Komt vast nog eens van pas  !-!

@Paul, Zeer leuke storingen. Gelukkig zijn er nog mensen die iets niet zomaar weggooien maar het gewoon opgebruiken. De wagen is verder perfect en met een andere motor had het ook nog geweest. Was een keuze van de klant om een ruilmotor te laten plaatsen. Had alleen niets opgelost  :P. Merk dat wel vaker dat met uitmeten er een goede connectie (0 ohm) is maar dat er dan toch een draadbreuk aanwezig is. 5v uitgangen zijn te creëren of makkelijker te maken. Goed dat dat is opgelost.

Storingen oplossen is toch uitsluiten en zoeken. Zal altijd zo blijven en de meeste garages kijken daar niet naar. Levert geen geld op, kost voor de klant teveel of je krijgt de naam van een slechte garage. Nadeel van internet en geld  :D

Paul

Twingo is van 2010 en heeft 40.000 gelopen. Van binnen en buiten hagelnieuw.  !-!
Hebben er een complete set in gezet re120 uch en sleutels. Was de goedkoopste oplossing.

Met de Laguna vorige week ook een leuke storing gehad.
Af en toe geen vermogen, roetfilter 65 gr. Roet. Regeneratie hielp niet. Geen storingen, lampje roetfilter na 100km en niet te wissen.
Uiteindelijk was het de turboslang, simpele storing, maar hij gaf daar helemaal geen teken van.
Geleverde druk en gevraagde druk was hetzelfde max 2500 toeren.
Na rep slang nog geen vermogen, thuis alles opnieuw geïnitialiseerd en na het eten was het lampje opeens uit. Toen liep hij nog slechter omdat alle verstuivercodes weg waren.
In de historie van de diagnosekaarten de codes teruggehaald, maar die hebben er nooit goed ingestaan. Ze hadden de code van cil1 in alle verstuivers gezet.
Hij loopt nu echt heel goed. Zit ook aangepaste software in.
Laguna 3 estate GT 180 dCi

Clio 3 1.616v Initiale

Da Likita

Dat van de verstuiver codes kom ik ook zo vaak tegen van universeel garage's. Cilinder 1 dis zijde ??  :sleepey:
Ok, logisch misschien maar dat moet je dan toch weten bij een Renault.

Het is meer dat de waardes wel gehaald worden maar dan toch niet lekker op een bepaald gebied. Ik heb dat eens gehad met een gechipte 1.9dci. Met grotere turbo en itc. Die kreeg ook van dat soort meldingen maar vanwege garantie of de klant wist het niet is dit niet verteld. Volgens Renault moest de egr vervangen worden en meer van dat soort dingen. Niet aan de gang te krijgen dat ding. De turbodruksensor gaf een goede heldere maximale waarde aan. De echte waarde werd echter niet weergegeven in de clip (maximale waarde en dus niet hoger meten oid). In ieder geval heb ik mijn eigen testers eraan gehangen en daar was de maximale waarde te hoog geprogrammeerd dat de motor gewoon verstikte, zn waardes niet haalde en dus storing op de roetfilter. Na regeneratie wat niet ging kwam ik erachter dat er een lege roetfilter onder hing met een buis erin. Bye bye met die zooi. De tuning was zo opgezet dat de klant met een schakelaar de verschillende maps kon selecteren. Schakelaar was kapot (gelijk verwijderd), nieuwe map ingeladen en rijden.

Nadeel van klanten, ze kunnen je niks vertellen over een storing, wanneer, hoe of hoe vaak het is gebeurd. Goede monteurs zijn wizards die met meten alles kunnen vinden. Helaas denken de directeuren en klanten daar anders over. It's all about the money..

Maar goed dat het is opgelost. Kun je ook wel even naar zoeken, geen fluitgeluiden gehad dan ? Kapotte slangen of itc merk je dan wel.

Nieuw steken is inderdaad soms goedkoper, sneller. Voordeel dat je het zelf kan haha


Paul

Heb tot 2004 bij Renault gewerkt.
Nu alleen maar Porsche dus mijn dieselkennis is een beetje roestig geworden.
Die turboslang hoorde je niet (tijdens rijden en hier buiten op de oprit), was een perfect scheurtje op de aansluiting van de "gasklep".
Zag je alleen als je slang bewoog. Uiteindelijk in de werkplaats met de radio uit hoorde ik heel zachtjes iets.
Turboduk kon ik goed uitlezen alleen niet hoger dan 1500mbar
Mijn egr is compleet weggeschreven.
Laguna 3 estate GT 180 dCi

Clio 3 1.616v Initiale

Da Likita

Oh dat zijn inderdaad geniepige scheuren.
Of die je hoort als je op een bepaald toerental zit..

Ik ben ook niet zo van de diesels maar goed hoort erbij. Benzine blijft mijn ding ondanks dat een diesel makkelijk aan te passen is. Vooral nu met die 3-cilinders benzine's met turbo. Komen heel wat kosten aan als ze wat ouder zijn. Porsche is altijd leuk maar niet mijn merk. Vindt het te weinig wagen worden met al die electronica. Mooie wagens dat zeker maar ik wil spelen met dat vermogen. Niet dat de computer dat regelt. Wil wel een GT3 hebben. Dat is ook weer meer circuit en simpeler (veel minder electronica ook waarschijnlijk, haha)

Egr is rommel dus als ik een 1.9 neem dan gaat die gelijk eruit. Vervuil mn motor liever niet..

Paul

In een gt3 zit zelfs meer electronica
Laguna 3 estate GT 180 dCi

Clio 3 1.616v Initiale

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev