Advertenties


Lager

Gestart door Dimi, 25 februari 2015, 22:17:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dimi

Ik heb zo'n licht vermoeden dat mijn lager aan de linker achterkant zijn beste tijd heeft gehad, ik hoor en voel namelijk de hele tijd klappen.

Heeft er iemand ervaring met zoiets te vervangen, en heeft er iemand eventueel een handleiding?

Da Likita

Is een geperst lager met een veerring.

Trommel of schijf ?
Moet dus met een pers gedaan worden, bankschroef is af te raden

Dimi


Da Likita

Is ook een geperst lager. Zijn goed te vervangen en meestal als de trommel loskomt binnen half uur gedaan. Het is net die trommel loshalen en dan het wiellager op moment vast trekken waar je als hobbyist mee kan zitten.
Meestal (eigenlijk altijd) pak ik beide kanten in 1 keer, vaak gaat de andere kant ook kapot.
Of als alles los ligt dat de remschoenen versleten zijn, kapot gaan met verwijderen of dat de remcilinder lekt.
Hou daar ook rekening mee, succes ermee !

mark

Aanhaal moment van de moer van de trommel is trouwens 175 Nm.  ;)


fitz


Dimi

Heeft ABS.

Al bedankt voor de comments  !-!

fitz

Weet niet zeker hoe het zit met trommels, maar bij schijven achter moet de lager met de juiste kant naar binnen gemonteerd worden ivm abs (magnetisch).

matthew

Bij trommel maakt niet uit.

Maar ga niet voor een lager van 3 tientjes want die gaan binnen het jaar weer stuk.

fitz

Ah ok, wist het ook niet zeker..

Da Likita

Abs ring zit er gewoon omheen geperst toch ? Niet in het lager. Dacht dat dat pas bij de meg 2 was of in ieder geval later bouwjaar. Is ook altijd een leuk iets bij vag. Heb daar ook zo'n kaartje voor om te kijken of de ring nog goed is.

Nee gewoon goede lagers gebruiken. Die hebben toch al veel te verduren en is het enige waar je wiel aan vast hangt

mark

Ik heb mijn kapotte oude trommels nog wel liggen. Ik zal morgen wel ff een foto maken.  !-!

fitz

Correct me if I am wrong: Bij de schijven moet de lager met de magnetische kant richting abs ring gemonteerd worden, zodat de ring een klein beetje magnetisch wordt en de abs sensor de abs ring kan "zien". Nogmaals: geen idee hoe het werkt bij trommels.

Da Likita

Het zou zeker kunnen hoor maar ik heb dat nog nooit gezien bij een meg 1 (heb al veel lagers vervangen haha). Er zijn altijd wel fabrikanten die dit erin maken als de lagers voor andere merken gebruikt kunnen worden en sta dus nergens meer van de kijken. De abs sensor zelf is magnetisch en door de tanden op de ringen veranderd het magnetisch veld. Dan zou het magnetisch maken van de ringen een verstoord veld op kunnen leveren en dus de abs niet meer goed kunnen werken

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev