Advertenties


Afslaan na koude start 1.6 16v

Gestart door Jaspervh, 22 februari 2015, 00:07:08

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jaspervh

Hallo iedereen,

Mijn Renault Megane 2 1.6 16v uit 2003 heeft soms last van slecht lopen en/of direct afslaan met koude motor, direct na het starten. Daarnaast slaat hij soms ook af als je een beetje gas geeft, vlak na het starten. Het toerental gaat dan nadat ik gas gegeven heb zowat direct naar 0. De auto is uitgelezen, geen enkele storing te vinden.

Laatst heb ik het slechte starten vastgelegd op video:

Hierin is te zien dat de motor net niet afslaat. Wat te zien is in het filmpje, gebeurt eigenlijk het vaakst.

Vandaag startte ik de auto (hij startte goed), maar na 50 meter rijden stond ik voor een kruispunt, ik trapte de koppeling in, en hij sloeg af. Vervolgens startte ik hem opnieuw (toen liep hij weer goed), ik schakelde tijdens het rijden van de 3e naar 4e versn, en dat ging stotterend. Door de koppeling weer op te laten komen trok hij hem er weer door. Toen ik op plaats van bestemming was heb ik de auto direct weer uitgelezen, en wederom geen storingen.

Nu staat het internet volgeschreven over problemen met dit type motor (De K4M 760). Daarom heb ik de volgende zaken al vervangen en gecontroleerd:

- 10.000 km geleden de bougies vervangen.
- Een maand terug is het gasklephuis vervangen door een nieuw exemplaar en opnieuw ingeleerd.
- drie weken geleden is de distributieriem vervangen omdat deze zijn leeftijd had bereikt, inclusief waterpomp. Ook de vaak vervelende nokkenasversteller en nokkenassensor zijn vervangen. (Deze zijn ook vaak boosdoener van problemen, dus preventief vervangen.) Ook zit er sinds de nieuwe distributieriem nieuwe olie op (5W30) + filter.
- De zekeringskast onder motorkap (UPC) is gecontroleerd op oxidatie: Brandschoon.
- De BDP-sensor is al eens vervangen door de vorige eigenaar. Dit is al een met een nieuwe blauwe stekker.

Auto is uitgelezen met een Autel MD704 diagnoseapparaat. Geen enkele DTC aanwezig in de hele auto.

Heeft iemand nog suggesties waar ik het probleem zou kunnen zoeken?


Bvd!

matthew

Is er een originele bdp sensor gemonteerd met blauwe stekker?

Want de imitatie houdnhet geen 2jaar vol en originele zijn echt goed. (Wel ook 2x zo duur)

Jaspervh

#2
Ik ga er wel van uit dat dit een originele is. Zonet heb ik de stekker losgetrokken, en hierop is een Renault-logo te zien. Het zal waarschijnlijk geen imitatie after-market zijn.

Ik heb vandaag stekkers onder de motorkap gecontroleerd en ingespoten met contactspray, waaronder ook deze BDP-sensor. Er waren nergens sporen van oxidatie. Nu maar even afwachten of hij weer af wil slaan vlak na koude start.

Paul

Is er al op vacuumlekkage gecontroleerd ?
Laguna 3 estate GT 180 dCi

Clio 3 1.616v Initiale

Lars

Ik zou hier heel snel naar de stappenmotor kijken.

Kijk ook naar eventuele vacuümlekage. Lekke slangen of lekke inlaatspruitstuk.

Jaspervh

Heeft de Megane II, 1.6 16v wel een stappenmotor? Ik dacht dat het gasklephuis bij deze motor ook de functie van de stappenmotor heeft. Het gasklephuis is nieuw, brandschoon, inclusief nieuwe pakking. Morgen ga ik even met een busje remmenreiniger controleren op vacuumlekkage. Ik hou jullie op de hoogte.

Lars

Nou volgens mij wel.

Wat jij bedoelt is waarschijnlijk dat jij een elektrische gasklep hebt of te wel een elektrisch gaspedaal hebt. In de Scenic 1 phase 2 hadden ze dat ook al. In de Sedan, Coupe en GandTour heb je nog een gaskabel.

Jaspervh

#7
Ik kan nergens wat vinden over de stappenmotor op dit type motor.  Het gasklephuis is gemotoriseerd. Dan heb je toch geen stappenmotor nodig? Zou ook zo niet weten waar hij dan zit op mijn motor. Morgen ga ik me er even in verdiepen.

Lars

Oké mijn excuses bij jou zit het idd in de gasklep... Motorcode k4m 760 toch...

Misschien een domme vraag maar is die nieuwe klep origineel Renault of   uit de vrije handel?

Jaspervh

#9
Is een originele. Het vervelende is alleen dat het probleem zich voor het vernieuwen van het gasklephuis ook al voordeed.

Heb zonet gecontroleerd op lekkage dmv met remreiniger op de luchtinlaat te spuiten. De motor gaat er niet anders van lopen. Ik ga er vanuit dat ik dat ook kan uitsluiten.

Lars

#10
En hij is ook bij Renault ingelezen?

Het is tuurlijk in beetje koffiedik lezen hier op het forum. Met een nieuwe Gasklep moet je naar mijn inzicht ook de monteur aanspraakelijk kunnen stellen ( garantie ) is tuurlijk ook geen goedkope ingreep zoiets. En zo te zien een verkeerde diagnose gesteld.

Ik weet van een Renault monteur in Duitsland ( maat van mij ) dat niet ieder uitleescomputer even goed zijn werk doet en waar sommige computer geen storing aangeven krijg je bij Renault op eens een hele waslijst. Dus daarom vraag ik ook of hij bij Renault is ingelezen. Wat het ook nog kan zijn als ik jou verhaal nu nog eens lees of je lamdaregeling of de temperatuur sensor voor ECU. Als een van die twee defect is loopt die koud veels te mager waardoor hij kan afslaan.


Jaspervh

#11
Gasklephuis is bij Renault ingeleerd via de Clip. Ik had met name het gasklephuis vervangen omdat de auto niet helemaal soepel op het gas reageerde. Ik had het oude gasklephuis al eens eerder door Renault laten reinigen, en toen bleek dat hij best wel was ingesleten. Vandaar dat ik hem uiteindelijk vervangen heb. Het probleem met afslaan speelde toen nog niet zo.

Mijn Autel diagnosekastje komt wat betreft uitlezen dicht bij de Clip. Alleen programmeren en inlezen kan ik er niet mee. Daarvoor moet je echt maar Renault.

Ik ga de komende tijd de loggingsfunctie van mijn diagnoseapparaat gebruiken om te kijken wat er precies met de temperatuursensoren en lambdasensoren gebeurt tijdens en net voor het afslaan. Hopelijk kan ik er zo achter komen of, en zo ja welke sensor het probleem veroorzaakt. Ik ga er vanuit dat het iets kleins is, omdat ik eigenlijk de meeste (dure) dingen die hiermee te maken kunnen hebben al wel vervangen heb. Ik hou jullie op de hoogte.

Lars

Had jij ook dat onderste gedeelte van de luchtinlaat met remreiniger gecontroleerd? Ik bedoel dus als je die lichtmetalen blok weghaald waar je injectoren zitten, daar zit ook een gedeelte van de luchtinlaat direct aan de cilinderkop gemonteerd. Deze kan ook lek zijn. Moet je wel goed kijken als die van onder lek is heb je ook met remreiniger weinig kans. Ook goed te zien als er zwarte aanslag erop zit...

Anders zou ik het ook niet meer weten...

Jaspervh

Dit heb ik (nog) niet gecontroleerd. Maar als hier een lek zat, zou de motor dan ook niet onder andere omstandigheden moeten sputteren? Ik kan 600 km aan een stuk rijden, niks aan de hand. Alleen met koude motor en korte stukjes rijden (met koude motor) zorgt voor het morren. Ik heb voor de zekerheid al wel de inlaatluchttemperatuursensor á €9,20 vervangen. Helaas heeft hij daarna alweer slecht gestart. Dat was het dus ook niet.

Lars

Nou dat zou goed kunnen. Want jij zegt het zelf je kan 600 km aan een stuk rijden. Maar dan is die warm toch? Dus metal zet uit naar mate het warm wordt en dicht dus van zelf lekkende plekken.

Als ie koud gewoon zo beroert loopt is de kans wel groot dat je ergens een lek hebt. Mijn liep ook in het begint wat beroert bij mij was het spruitstuk lek.

Ik denk niet dat jou probleem elektrisch te zoeken is........ Er ja alles nieuw....

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev