Advertenties


Renault Megane Scenic 1999 | startonderbreker zit vast

Gestart door rhellem, 12 februari 2015, 16:58:16

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

rhellem

Hallo allemaal,

Ik omschrijf eerst even mijn auto probleem, wellicht kan iemand mij (verder) helpen.

Ik ben in het bezit van een Renault Megane Scenic van 1999 (kenteken XS-BF-94)
Auto heeft het prima gedaan in de afgelopen 3 jaar.
Maar na de vorst van vorige week was de accu net niet krachtig genoeg om door te starten.
Ik heb de accu eruit gehaald om in huis te kunnen opladen.
Omdat de auto, deze keer met volle accu, nog steeds niet wilde starten heb ik de ANWB gebeld.
De monteur constateerde direct dat de starteronderbreking nog actief was.
Na wat tips en trucs uit de ANWB handboekje en wat metingen met een laptop aan de auto kwamen wij tot de conclusie dat de startonderbreking unit de oorzaak is van het probleem.

Een Renault garage monteur uit Den Bosch bevestigde het ook na een kort uitleg aan de telefoon.
Ook weet ik dat het zinloos is om de auto naar een Renault garage te brengen ter reparatie.
De onderzoekskosten zullen al snel de autowaarde overschrijden aldus de monteur.

Inmiddels weet ik dat:
De FM sleutels in orde zijn. (geen IR)
De portieren kunnen (nog steeds)l op afstand met de sleutels geopend worden.
Alle portier ramen werken nog steeds (is kennelijk een aanduiding dat de ecu niet stuk is)
Het beruchte rode led lampje in de dashboard knippert langzaam als de auto gesloten is.
Het rode led lampje knippert snel zodra ik probeer de auto te starten.
De startmotor draait nu krachtig door maar door de blokkade op de benzinepomp start de auto niet.
Er is geen noodcode op te vragen voor een eenmalig rit naar de  garage.

Ik heb nog wat verder gezocht op het internet.
En kennelijk is mijn laatste hoop  het "resetten van de ECU".
Een bedrijf in Geleen biedt deze optie aan, maar helaas zijn de kosten veel te hoog.

Mijn Vraag:
Heeft het zin en is het mogelijk om de ECU te demonteren uit mijn auto en deze te laten resetten?
Zoja weet iemand een vertrouwd adres en wat zijn ongeveer de kosten voor deze werkzaamheden?

Uiteraard is het een gok en de garantie is nul
Maar het is dit of de sloperij.

Uiteraard zijn ook alle andere tips van harte welkom.
Want het is erg frustrerend om te bedenken dat de auto nu klaar is voor de sloop alleen vanwege een lege accu.


Bij voorbaat dank,
RHellem

matthew

Het komt rond die bouwjaren ook voor dat er een codenverspringt in de uch doornde kou.
Dit kan alleen de dealer resetten en duurd 10 minuten.

Dan verspringt type bak, en dan blijft de startblokkering actief.

Dit kun je dus zo weer goed laten zetten.
Echter als het weer koud is buiten kan hetzelfde euvel weer aantreden.
Het is helemaal op te lossen door een nieuwe uch te monteren, maar dat is prijzig.
Er zijn ook bedrijven die de startvergrendeling weg kunnen programmeren maar kost ook een 200 tot 250 euro ongeveer.


mark29

Blijft rot problemen dit.
Vaak is het op te lossen met nieuwe sleutels, maar mijn gevoel zegt dat het een gok blijft.
Je komt uit de buurt van den bosch gok ik dan?
Google eens op r parts in oisterwijk, die bied ecu s aan zonder startvergrendeling, omzeil je alle ellende. Maar is je auto wel diefstal gevoeliger natuurlijk.
Die in geleen ben ik ook vaker tegengekomen, heb ik wel eens mailcontact mee gehad.

Verspringen van baktype kan inderdaad ook nog. Dan is de auto naar de dealer slepen wel de moeite waard. Je kan toch ook zeggen van, je krijgt een half uur de tijd voor diagnose.
Dan weet je dat het niet meer kost dan een x bedrag. En hebben ze een oplossing voor je met een beetje geluk.
Stel het is het verspringen van baktype, is het zo opgelost, zo niet, weet je snel waar je aan toe bent. Je bent nog altijd niet verplicht veel geld neer te leggen, in overleg is er een hoop mogelijk.

rhellem

Hallo Mark29,

Dat is een goeie tip.
Op de site van R parts hebben ze ecu's.
Morgen ga ik bellen.
Hou je op de hoogte.

RobScénic

Het zou ook nog eens kunnen dat de transponderlezer defect is. Deze zit om het contactslot, en is eenvoudig via de sloop te krijgen. Je zou het eens kunnen proberen, misschien is het goedkoop opgelost.
Renault Scénic 2.0 16v Sportway Aut. 2002 SOLD!!

Renault Mégane Cabriolet 1.6 16v Sport 1999 SOLD!!

>>Renault Grand Scénic 2.0 16v Tech Road Aut. 2006<<

>>Renault Mégane Coupé-Cabriolet 1.6 16v Privilege Luxe 2004<<

Paul

ik heb dit vorige week 2x gehad.
bij mij was de accu slecht. na. vervanging is het nog niet teruggekomen. (effe afkloppen)
weet niet waar je woont, maar ik kan hem voor je resetten.
Laguna 3 estate GT 180 dCi

Clio 3 1.616v Initiale

matthew

Citaat van: mark29 op 12 februari 2015, 22:14:53
Blijft rot problemen dit.
Vaak is het op te lossen met nieuwe sleutels, maar mijn gevoel zegt dat het een gok blijft.
Je komt uit de buurt van den bosch gok ik dan?
Google eens op r parts in oisterwijk, die bied ecu s aan zonder startvergrendeling, omzeil je alle ellende. Maar is je auto wel diefstal gevoeliger natuurlijk.
Die in geleen ben ik ook vaker tegengekomen, heb ik wel eens mailcontact mee gehad.

Verspringen van baktype kan inderdaad ook nog. Dan is de auto naar de dealer slepen wel de moeite waard. Je kan toch ook zeggen van, je krijgt een half uur de tijd voor diagnose.
Dan weet je dat het niet meer kost dan een x bedrag. En hebben ze een oplossing voor je met een beetje geluk.
Stel het is het verspringen van baktype, is het zo opgelost, zo niet, weet je snel waar je aan toe bent. Je bent nog altijd niet verplicht veel geld neer te leggen, in overleg is er een hoop mogelijk.

Dit probleem is iddmook op te lossen door 2 nieuwe sleutels te kopen en dat is goedkoper dan een uch.
Maar als je dan weer nieuwe sleutel wilt bestellen krijg je deze niet meer ingeleerd.
Dit hebben we al eens meegemaakt namelijk. En waarom? Nieuwe uch erbij toen en toen was het wel in orde.

rhellem

#7
Beste mensen,

Bedankt voor het meedenken maar het PROBLEEM IS OPGELOST!

Mathew heeft het inderdaad juist.
Voor anderen met een gelijksoortig probleem leg ik graag uit hoe het is opgelost.


In mijn eerste post leg ik al uitgebreid uit wat er is gebeurd (eerst lezen) maar kort samengevat het volgende:
Accu was leeg dus twee dagen uit de auto gehaald om op te laden. (FOUT! Nooit moeten doen)
De UCH (centrale unit die het hele gebeuren regelt) krijgt onvoldoende stroom van zijn eigen backup batterij (of misschien ook deels door de kou).
De UCH is omgesprongen van type 1 naar type 2 (of was het andersom?) waardoor de sleutels niet meer herkend worden.
ANWB monteur heeft 2 verschillende meet apparaten (diagnose computer?) aangesloten aan mijn auto via een connector bij de zekeringen schuin onder het stuur.
hij kon WEL het uitlezen dat de startonderbreking actief was, maar hij kon niets wijzigen.
ABC Professional te Uden (van een ander forum) heeft gereageerd op mijn post, en na wat vragen wilde hij een gok wagen door naar De Bosch te komen met zijn meet apparatuur en software.
En werkelijk waar, het opstarten van zijn laptop duurde langer dan het resetten. In no time was het "auto starten". Probleem Opgelost.
Sleutels inlezen is niet nodig, geen noodcode invoeren, auto start ook weer na een uur, helemaal weer de oude.
De kosten kan ik helaas niet melden.
Apparatuur van de zaak in bruikleen, deels in eigen tijd, maar ook omdat hij zelf benieuwd was of het ging lukken hebben er voor gezorgd dat tarief laag bleef.
Maar vergeleken met de prijsindicaties van een Renault garage in Den Bosch en twee a drie andere garages.....peanuts!!

Morgen meteen een nieuw accu halen voordat het weer gaat vriezen!

Nogmaals iedereen bedankt voor het meedenken.

Groet, RHellem

matthew

Mooi zo.
Maar de uch springt om door de kou, of de accu nu goed of slecht is heeft er niks mee te maken.

Ik werk in omgeving Nijmegen bij dealer en wij tellen er 35 euro voor.

Gezien de ervaring die wij hebben gaat je probleem zeker terug komen.  Alleen is het niet te voorspellen wanneer, want de eerste vorst hoeft niet perse fataal te zijn.

Maar voorlopig kun je weer rijden.

Da Likita

Mooi dat het is opgelost.
Er zijn nog andere trucjes die ik helaas niet mag delen (renault geheim)  :police:
maar dat terzijde, accu eruit halen is nooit goed. Zou eigenlijk niets uit moeten halen maar daar is het renault voor  :)

Paul

Die van mij is het gaan doen na het monteren van een andere accu (gebruikt)
Dit had ik gedaan omdat hij warm af en toe moeite had om de startmotor rond te krijgen.
Mijn startmotor is ook niet de nieuwste meer. Die wil ik nog een keer opfrissen.
Ik ben sterk van mening dat de combi accu startmotor een spanningsval veroorzaakte waardoor de uch ontregelt word.
Zeker als het koud is moeten de accu en startmotor harder werken waardoor het eerder voorkomt.
De oude accu heb ik doorgemeten en die had nog maar 300A startstroom.
Mijn laguna diesel strartte gewoon prima met deze accu. (Megane trouwens ook)
Nu start hij wel duidelijk beter.
Hoop dat het zo blijft.
Laguna 3 estate GT 180 dCi

Clio 3 1.616v Initiale

Gijsvm

Als er ooit nog iemand is met soortgelijke problemen i.v.m. de startonderbreker.
Ik kan de startonderbreker bij de meeste modellen wel uitschakelen, alleen de 2.0 is vaak lastig.
Vooral nu het wat kouder gaat worden zullen de problemen gaan toenemen.

Roy2804

Gijsvm heel erg bedankt voor het verwijderen van mijn startonderbreker.
Op zondag in een paar uur geregeld voor een leuk prijsje.


Bedankt gr roy

Lique


EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev