Advertenties


Motormagement lampje gaat branden door (soms) problemen met cilinder 4?

Gestart door i2paq, 9 februari 2015, 15:58:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

i2paq

Even het verhaal tot nu toe:

Renault Megane CC 2.0 op gas.
Hij heeft er zo'n 160.000km op zitten en rijdt eigenlijk zonder veel noemenswaardige problemen, behalve:

.., dat hij op gas (en alleen op gas) af en toe onregelmatig gaat lopen (bij 20km per of 120km, hij doet het willekeurig).
Laat je even het gas los zodat hij stationair gaat draaien kun je daarna weer gas geven en is het probleem weg.

De garage heeft de bougie, inspuiting en verstuiver al omgeruild met cilinder 2 maar het probleem blijft volgens het uitlezen steeds op cilinder 4 plaats te vinden.

De garage, een erg goede standaard BOVAG, geeft nu aan dat zij denken aan een probleem met de klep op cilinder 4.
Hun voorstel is om de kop te lichten maar dat gaat nogal in de papieren lopen.

Zelf twijfel ik aan hun conclusie, bij problemen met een klep het je dit constant en niet af en toe en willekeurig.

Mijn idee is meer dat het een boordcomputer gerelateerd iets is, dat die of de inspuiting van cilinder 4 niet meer onder controle heeft, of dat het een algemeen gas aansturings-probleem is vanuit de boordcomputer maar dat hij deze wegzet als melding op cilinder 4.

De Renault dealer wil wel kijken maar dan willen ze de auto de hele dag onderzoeken en dat gaat mij ook nog kostentechnisch wat te ver.

Iemand hier misschien een brainwave of een dergelijke ervaring?
Captur 1.6 E-Tech Plug-in Hybrid 160 Initiale Paris (2021)
 - Mégane 1.5 dCI Hatchback (2012) /  Mégane coupé cabriolet 2.0-16V Privilège (2004)

BadEend


mark29

Megane 2 of 3? twijfel aan jouw plaatsing.
Wat is het bouwjaar.
Ik heb verschillende f4r motoren gezien met gebroken klepveren, lift de klep niet goed, heb je vervolgens geen goede vulling.
Verbrande kleppen heb ik bij deze motoren nooit gezien, vanwege de hydraulische klepstoters.

Uiteraard kan er altijd wel iets zijn.
Laat ze een compressietest doen, en een lektest, met en zonder olie op de zuiger. Dat zal al wat uitsluiten.
En je kan ze laten meten op de injectoren, op de benzine en gasinjector met een scoop.
Wie weet faalt er iets in het aansturen.

BadEend

Het euvel komt alleen voor bij het rijden op LPG, dus je moet niet verder zoeken als nodig is.

i2paq

Citaat van: BadEend op 28 juli 2015, 04:21:17
Het euvel komt alleen voor bij het rijden op LPG, dus je moet niet verder zoeken als nodig is.

Het bleek een combinatie van factoren:


  • Happerende brandstofpomp gas systeem
  • Knikken in de brandstofleiding gas systeem
  • Gas-volg-unit was nog met relais en deze zat op een verkeerde plaats (trilling) en werd te warm doordat hij op het motorblok gemonteerd was ipv. bij de zekeringkast. Deze is vervangen en verplaatst
  • Temperatuur sensor die een bepaalde temperatuur meet wat weer zorgt voor een correcte inspuiting

Kosten: € 400,-, maar hij rijd nu zonder problemen op gas. Hij rijd ook gewoon beter in zijn geheel, mede door de algehele afstelling door de gas-specialist.
Captur 1.6 E-Tech Plug-in Hybrid 160 Initiale Paris (2021)
 - Mégane 1.5 dCI Hatchback (2012) /  Mégane coupé cabriolet 2.0-16V Privilège (2004)

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev