Advertenties


Luide resonantie bij 4000 toeren

Gestart door maurits, 2 februari 2015, 19:02:02

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

maurits

Nadat ik zowel de linker als de rechter aandrijf assen heb vervangen, valt het me op dat mijn Megane heel luidruchtig is geworden, maar dan bij een bepaald toerental. Zo tussen de 3800 en 4200 toeren gaat het enorm resoneren.
Dat is erg vervelend, want dan rij je in de 5e versnelling net 130 km/u. Pas als ik 152 km/u rij dan wordt het weer normaal.
Het maakt dus niet uit in welke versnelling je zit, het klinkt het hardst bij 4000 toeren. Behalve als tie in z'n vrij staat, dan resoneert het niet.

Natuurlijk dacht ik in eerste instantie aan de nieuwe assen, maar dan lijkt het me dat het snelheid afhankelijk zou moeten zijn en niet toerental afhankelijk.
Zou het toch aan de assen kunnen liggen? hoe kan ik dat dan verhelpen?
Waar kan het anders aan liggen?

Probleem is natuurlijk dat je snelheid moet hebben om die herrie te kunnen horen. Op de brug kan ik het dus niet testen  l- 8)7
Heeft iemand misschien goeie tips?

Alvast bedankt!

mark29

Zit er niet hoogteslag of carcasbreuk in je band?

maurits

Bedankt voor je reactie, maar m'n banden zijn allemaal goed.
Ik denk trouwens dat evt. geluid van banden ook snelheid afhankelijk is.

zapp

Als het afhankelijk is van het toerental, heeft het niets te maken met die nieuwe aandrijfassen.
Misschien heb je bij die reparatie iets anders "geraakt" waardoor de motor nu gaat trillen bij een bepaald toerental. Ik denk daarbij aan de koppelingplaat, motorophanging, uitlaat of zoiets.
Een onbalans in een van de draaiende delen, of een resonantie...?

RenéCC

Hé Maurits,
Gezien je reparatie is dit misschien een onzinnige reactie.
Maar kijk eens of het kapje van je binnenspiegel goed vast zit en het raam niet raakt.
Ik had namelijk ook een resonerend geluid bij een bepaald toerental wat volgens de experts een versleten motorsteun zou zijn en wat bleek, de spiegel.
Nou succes.
Groeten,
René

maurits

Hallo Rene,
Dat is een goeie tip en is heel eenvoudig te checken!
Ga ik dus zeker als eerst doen  :)

Hey Zappy,
Naar de uitlaat heb ik ook gekeken; er zitten nu wel kleine roest plekjes op, maar het resoneert niet als ik de motor in de vrij (bij stilstand en bij hoge snelheid) 4000 RPM laat draaien.
Koppeling, en motor ophanging klinkt logisch in mijn oren! Maar hoe kan ik die checken? _o_

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev